INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Przez 2 dni (28 i 29 września 2016 r.) trwały w Petersburgu polsko-rosyjskie rozmowy dotyczące zasad wykonywania przewozów drogowych i ustalenia kontyngentu zezwoleń na rok 2017. W ich wyniku uzgodniono szczegółową treść instrukcji dla polskich i rosyjskich służb kontrolnych. Nie ustalono jednak wielkości kontyngentu zezwoleń na przyszły rok.
Kolejne posiedzenie Polsko - Rosyjskiej Komisji Mieszanej ma się odbyć w Polsce do 10 listopada br.
Zasadniczym elementem negocjacji była sprawa nieprzestrzegania przez Rosję ustaleń poprzedniej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych, która po 5 turach zakończyła się porozumieniem podpisanym 1 kwietnia 2016 r. Wówczas postanowiono, że instrukcja dla służb kontrolnych powstanie po tym terminie, w wyniku wspólnych ustaleń między resortami transportu. Pomimo wielokrotnych monitów polskiego resortu, Rosjanie nie podpisali instrukcji dla służb kontrolnych. Jeszcze przed wyjazdem do Petersburga wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit mówił, że podpisanie instrukcji jest kluczowe dla dalszych rozmów o kontyngencie.
Pierwszy dzień rozmów (28 września), kiedy odbyło się spotkanie ekspertów z obydwu delegacji, poświęcono omówieniu aktualnego stanu przewozów między obydwoma krajami. Zrealizowano także główny cel – przygotowano szczegółową instrukcję dla rosyjskich i polskich służb kontrolnych. Dokument ten został zatwierdzony przez obydwie strony i ma być stosowany natychmiast. INSTRUKCJĘ (w językach polskim i rosyjskim) zamieszczamy poniżej
29 września posiedzenie kontynuowano pod kierownictwem wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita oraz wiceministra transportu Nikołaja Asauła. Uczestniczyli w nim, tak jak i pierwszego dnia, przedstawiciele ZMPD z dyrektorem Departamentu Transportu ZMPD Tadeuszem Wilkiem.
Nie ustalono jednak kontyngentu zezwoleń, bowiem Polska negocjacje w tej sprawie uzależnia od przestrzegania instrukcji przez służby rosyjskie.
Kontynuację rozmów zaplanowano w Polsce do 10 listopada.
Z rozmów wynika, że w tym roku Polska nie otrzyma dodatkowych zezwoleń.
Opr. ZMPD/AW
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Instrukcja w języku rosyjskim | pobierz PDF |
2 | Instrukcja w języku polskim | pobierz PDF |
Komunikat Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa
Rosja podpisała instrukcję ws. zasad wykonywania przewozów drogowych
W dniach 28-30 września 2016 r. w Sankt Petersburgu odbyły się rozmowy w sprawie zasad wykonywania przewozów drogowych. W posiedzeniu polsko-rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych wzięli udział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, wiceminister transportu Federacji Rosyjskiej Nikołaj Asauł oraz przedstawiciele organizacji zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych.
Negocjacje z rosyjskimi partnerami były trudne, ale owocne. Naszą intencją było przede wszystkim uzyskanie potwierdzenia od strony rosyjskiej, że federalne służby kontrolne będą przestrzegać zasad klasyfikacji przewozów, określonych w instrukcji przyjętej podczas poprzednich negocjacji. Udało się ostatecznie uzyskać rosyjski podpis pod tekstem instrukcji, która stanowi dla polskich przewoźników gwarancję, że rosyjskie przepisy, zmienione dzięki naszym naciskom, będą właściwie interpretowane – powiedział wiceminister Jerzy Szmit.
Instrukcja dla służb kontrolnych i przewoźników drogowych z Polski i Rosji, w zakresie rodzajów wykonywanych przewozów i wymaganych zezwoleń, została opracowana zgodnie z wytycznymi uzgodnionymi podczas polsko-rosyjskich rozmów w Moskwie 19 lutego 2016 r. oraz w Gdańsku w dniach 31 marca – 1 kwietnia 2016 r. Strona rosyjska nie zgłosiła wówczas uwag do tekstu instrukcji.
Podczas rozmów omówione zostały liczne przypadki nieprawidłowych działań rosyjskich służb kontrolnych w stosunku do polskich przedsiębiorców i kierowców. Podstawową kwestią, jaka występuje przy wykonywaniu przewozów drogowych do Federacji Rosyjskiej, jest klasyfikacja przewozu drogowego i tym samym wymaganego zezwolenia. Zdarza się, że w ramach działania jednej służby kontrolnej od polskiego przewoźnika drogowego wymagane były dwa różne zezwolenia podczas wykonywania jednego przewozu. Dodatkowo miała miejsce dowolna interpretacja w zakresie dokumentowania faktu załadunku pojazdu w Polsce, gdy towar pochodził z kraju trzeciego lub został wyprodukowany w Polsce, w zakładzie należącym do zagranicznego podmiotu. Podczas kontroli drogowych rosyjskie służby celne nie zawsze uznawały dokumenty, z których wynikało, że przewożony ładunek pochodził z Polski. Zatwierdzona podczas negocjacji w Sankt Petersburgu instrukcja pozwoli na uniknięcie tych nieprawidłowości. Ustalono także, że wszystkie przypadki budzące wątpliwości będą rozpatrywane w ciągu trzech dni.
Kolejnym krokiem w negocjacjach z Federacją Rosyjską będzie określenie wysokości kontyngentu zezwoleń na 2017 r., ustaliliśmy, że rozmowy w tej sprawie odbędą się w pierwszej połowie listopada br. w Krakowie. Będzie to jednak zależne od sygnałów o tym, jak Rosjanie przestrzegają zasad ustalonych w instrukcji – dodał wiceminister Szmit.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.