INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
W związku z wprowadzeniem przez Niemcy stawki minimalnej i objęciem nią zagranicznych kierowców - ZMPD wystosowało petycję do Parlamentu Europejskiego, przedstawiając swój sprzeciw wobec protekcjonistycznych działań rządu niemieckiego. Petycja ZMPD jest obecnie oceniana przez służby Parlamentu i w najbliższym czasie uzyska status formalny i zostanie oficjalnie umieszczona na stronie PE.
Zgodnie z otrzymanymi informacjami - petycje zgłoszone w jednej sprawie przez wielu petentów są procedowane w trybie pilnym i z uwzględnieniem specjalnego trybu.
W związku z powyższym zachęcamy firmy zrzeszone w ZMPD do wystosowania petycji w sprawie płacy minimalnej w Niemczech. W tym celu na stronie Parlamentu http://www.petiport.europarl.europa.eu/petitions/pl/registration/form należy dokonać rejestracji, a następnie zamieścić petycję.
Poniżej szczegółowo podajemy sposób przejścia przez kolejne etapy zamieszczania petycji.
Najpierw należy wypełnić następujący kwestionariusz:
W pole TEXT (etap III) należy wpisać treść PETYCJI, w wersji własnej albo podanej poniżej.
Sprzeciw wobec płacy minimalnej w Niemczech
1 stycznia 2015 r. weszła w życie w Niemczech stawka minimalna w wysokości 8,50 euro za godzinę pracy, która obowiązywać ma również w stosunku do kierowców zatrudnionych w zagranicznych firmach przewozowych, które wykonują przewozy międzynarodowe na terytorium Niemiec, w tym również przewozy tranzytowe przez terytorium tego kraju czy przewozy kabotażowe. Z przepisów niemieckich wynika także obowiązek wcześniejszego powiadamiania władz celnych przez pracodawców zagranicznych o wszystkich przewozach realizowanych przez tych przedsiębiorców na terenie Niemiec, a następnie ewidencjonowanie wszystkich zrealizowanych przewozów z dokładnym czasem pracy kierowców.
Według niemieckiej interpretacji obowiązek naliczania wynagrodzenia za pracę kierowców według stawki minimalnej na terenie Niemiec funkcjonuje od 1.01.2015 r., jako zasada terytorialna, bez rozróżnienia pojęć „delegowany” i „będący w podróży służbowej”.
Zawieszenie przez władze niemieckie wykonywania i egzekwowania przepisów dotyczących stawki minimalnej dla przejazdów tranzytowych, nie rozwiązuje problemu, szczególnie, gdy weźmie się pod uwagę wielkość wymiany handlowej z Niemcami i ilość realizowanych na obszarze Niemiec operacji kabotażowych.
W świetle przepisów unijnych o wolnej konkurencji zdecydowany protest budzi próba narzucenia przez jeden z krajów unijnych swoich warunków płacowych, czyli niemieckiego prawa pracy - innym krajom. Ingerencja w dokumentację płacową, prowadzoną w firmach innych krajów, jest niedopuszczalna. Wymaganie złożenia zobowiązania przedsiębiorcy o przestrzeganiu niemieckiej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i przechowywania wymaganej dokumentacji oraz dostarczenia jej w języku niemieckim na żądanie niemieckich władz celnych do kontroli jest jawnym przejęciem uprawnień w tym zakresie posiadanych przez krajowe służby kontrolne. Wymaganie powiadomienia i ewidencji czasu pracy na terenie Niemiec to narzucenie obcym przewoźnikom dodatkowych, bezzwrotnych kosztów. Zastrzeżenia budzi również wysoka, nieproporcjonalna i niewspółmierna do przewinienia kara wynosząca od 30 000 euro do 500 000 euro. Wszystkie te działania to próba obniżenia konkurencyjności przewoźników innych państw, a w efekcie wykluczenia ich z rynku niemieckiego.
Działania rządu Niemiec są niewątpliwe działaniami protekcjonistycznym, godzącymi w europejskie procesy gospodarcze, w tym w fundamentalną unijną zasadę swobody przepływu towarów i usług. Nie jest kwestią sporną prawo każdego kraju do ustalania płacy minimalnej, jednak przyjęte przepisy czy porozumienia branżowe nie powinny wpływać na inne kraje, nie powinny negatywnie oddziaływać na transport międzynarodowy i jego pracowników mobilnych; na transport, którego zasady oparte są na przyjętych przez wszystkie kraje unijne uregulowaniach wspólnych i wzajemnie wiążących.
Niemiecka stawka minimalna niestety stosowana jest na zasadzie terytorialności, a za jej wdrożeniem nie przemawia interes inny niż ekonomiczny. Narusza przepisy już funkcjonujące w niektórych krajach w zakresie płacy minimalnej, nie jest jej zamiarem ochrona pracowników. Jest niezgodna z przepisami traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w zakresie swobody przepływu usług w dziedzinie transportu.
Niestety, Niemcy posługując się nigdzie niezdefiniowanym pojęciem dumpingu socjalnego wykorzystali „dumping” jako pretekst do wprowadzenia protekcjonistycznych przepisów. Wskazują na niesprawiedliwą konkurencję ze strony firm Europy Środkowej i Wschodniej oraz całkowicie ignorują fakt, że przewaga konkurencyjna nie polega jedynie na niższych kosztach pracy. Ta przewaga to także dobre zarządzanie pracą, wydajność samej pracy, a sam koszt pracy wynika z różnic w rozwoju gospodarczym poszczególnych państw, nieporównywalnych kosztach życia, różnic w systemach ubezpieczenia społecznego, różnic w podatkach. Dumping socjalny to produkowanie towarów czy usług poniżej kosztów własnych. Niemcy twierdzą zatem, że obce firmy prowadzą działalność gospodarczą poniżej kosztów własnych, co nie znajduje jednak potwierdzenia w żadnych danych ekonomicznych.
Zakres stosowania przepisów dotyczących niemieckiej płacy minimalnej w stosunku do osób zatrudnionych w innych państwach członkowskich i brak jego zgodności ze swobodą świadczenia usług na rynku wewnętrznym budzi nasz sprzeciw, wprowadza chaos i niepewność prawną. W związku z powyższym zwracamy się do Parlamentu Europejskiego z prośbą o jasną i klarowną odpowiedź, w jakim zakresie prawo krajowe Niemiec dotyczące płacy minimalnej może być stosowane wobec zagranicznych przewoźników transportowych, czy jest zgodne z prawem Unii Europejskiej i czy nie stoi w sprzeczności z prawem krajowym pozostałych państw członkowskich.
Po przejściu do etapu III należy nacisnąć okienko: ROZPOCZNIJ PETYCJĘ, co oznacza formalne wysłanie do Parlamentu Europejskiego.
Prosimy o przekazanie informacji o wysłaniu petycji na adres e-mail: joanna.popiolek@zmpd.pl.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.