INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Na posiedzeniu Trójstronnego Zespołu do spraw Transportu Drogowego 8 maja 2017 roku, które odbyło się w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, zostali wybrani współprzewodniczący: sekretarz Rady Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” Gerard Skroński ze strony związków zawodowych oraz dyrektor Departamentu Transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Tadeusz Wilk. Przewodniczącym jest wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
Podczas posiedzenia podjęto rozmowę na temat zasad wynagradzania kierowców. Obie strony zmusił do dyskusji wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 roku, który zakwestionował wynagradzanie kierowcy jako pracownika w podróży służbowej, czyli dietami i ryczałtami za noclegi oraz płacą zbliżona do minimalnej.
Związki zaproponowały płace kierowców w ruchu międzynarodowym przekraczające 7 euro na godzinę. Związki zawodowe są zdania, że kierowca podczas pracy nie jest w podróży służbowej, a zatem nie należą mu się diety i ryczałty, które obecnie stanowią dwie trzecie wynagrodzenia wypłacanego kierowcom. – Proporcje powinny być zmienione na korzyść składników „ozusowanych”, bo skutkiem obecnego stanu rzeczy są bardzo niskie renty, emerytury i świadczenia chorobowe – stwierdziła Barbara Surdykowska z Biura Eksperckiego, Dialogu i Polityki Społecznej NSZZ Solidarność.
Dodała, że związkowcy proponują uproszczenie zasad wynagrodzeń, które powinny składać się z dwóch składników: stałej płacy oraz „nieozusowanego”, nieopodatkowanego dobowego dodatku kompensacyjnego.
Związkowy uważają, że wysokość płacy w międzynarodowym transporcie samochodowym powinna dochodzić do poziomu zbliżonego dla kierowców państw zachodniej Europy i proponują dojście do niego etapami.
Już od 1 lipca 2017 płaca brutto wyniosłaby 5 500 zł plus stały dobowy dodatek wynoszący od 45 do 50 euro, rok później płaca wzrosłaby do 6 500 zł, a dodatek zmalał do 35-40 euro, zaś w kolejnym roku 7 500 zł i 25-30 euro. – Przy 180 do 190 godz. pracy w miesiącu, te sumy oznaczają wypłaty na poziomie 7-7,2 euro na godzinę, zatem i tak poniżej płacy minimalnej w państwach Europy Zachodniej – zauważa przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność Tadeusz Kucharski.
Dla kierowców w przewozach krajowych pensje wyniosłyby od 1 lipca br. 3 500 zł i 120 zł dodatku za każdy dzień przebywania poza siedzibą firmy, a po trzech latach sięgnęły 5 500 zł i 80-120 zł. Wysokość dodatków byłaby negocjowana w układzie zbiorowym pracy.
Przedsiębiorcy uważają, że utrzymanie zapisu, że kierowca podczas wykonywania pracy jest w podróży służbowej, jest nie do utrzymania. Co do zasady zgodni są ze związkowcami, że zasady wynagrodzenia powinny zostać uproszczone i składać się z dwóch składników, jednak ich wysokość w propozycji związkowców jest nie do przyjęcia. Podkreślają także, że wysokość wynagrodzeń wynika z gry rynkowej i nie powinna być arbitralnie narzucana przepisami.
***
Przypomnimy, że Zespół został powołany na wniosek strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego, zgłoszony 8 grudnia 2016 r.
Do zadań Zespołu należy wypracowanie rozwiązań korzystnych dla branży transportu drogowego, która ma strategiczne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa.
Opr. ZMPD/RP
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.