ZMPD - Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników DrogowychZMPD - Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników DrogowychGala Jubileuszowa










ZMPDTIRBranżaSzkoleniae-SklepUsługi"Przewoźnik"OgłoszeniaKatalog FirmKontakt






  OFERTA  
Pismo branżowe "Przewoźnik" >>
Zapraszamy do czytania "Przewoźnika" na naszej stronie. Oferujemy również wygodną prenumeratę wydania papierowego.
     
SKLEP ZMPD >>
Zapraszamy do korzystania z naszej wyselekcjonowanej oferty sklepu internetowego.
  
      
Gwarancja ubezpieczeniowa
Program ubezpieczeń dedykowany dla klientów systemu viaTOLL,
dla umów z odroczoną płatnością 
     
     
Zwrot podatku VAT >>
Sekcja Serwisowa ZMPD świadczy usługę zwrotu podatku VAT zapłaconego przy zakupie oleju napędowego oraz przejazdów autostradowych
Bezpieczna giełda transportowa
Wytyczne dla przewoźników w sprawie bezpiecznego korzystania z giełd transportowych
  
Ubezpieczenia OCP i OCS >>
LUTZ ASSEKURANZ specjalizuje się w dziedzinie ubezpieczeń dla transportu, spedycji i logistyki
   
Pośrednictwo wizowe >>
Dla firm zrzeszonych w ZMPD pośrednictwo w uzyskaniu wiz dla kierowców zawodowych do Federacji Rosyjskiej oraz Republiki Białorusi
Eurobrokers >>
UBEZPIECZENIE DO LICENCJI! Specjalna, tania oferta dla członków ZMPD, sprawdź tutaj.
   


  Wiadomości dnia  

Drugie posiedzenie Trójstronnego Zespołu do spraw Transportu Drogowego

Na posiedzeniu Trójstronnego Zespołu do spraw Transportu Drogowego 8 maja 2017 roku, które odbyło się w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, zostali wybrani współprzewodniczący: sekretarz Rady Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” Gerard Skroński ze strony związków zawodowych oraz dyrektor Departamentu Transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Tadeusz Wilk. Przewodniczącym jest wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Podczas posiedzenia podjęto rozmowę na temat zasad wynagradzania kierowców. Obie strony zmusił do dyskusji wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 roku, który zakwestionował wynagradzanie kierowcy jako pracownika w podróży służbowej, czyli dietami i ryczałtami za noclegi oraz płacą zbliżona do minimalnej.

Związki zaproponowały płace kierowców w ruchu międzynarodowym przekraczające 7 euro na godzinę. Związki zawodowe są zdania, że kierowca podczas pracy nie jest w podróży służbowej, a zatem nie należą mu się diety i ryczałty, które obecnie stanowią dwie trzecie wynagrodzenia wypłacanego kierowcom. – Proporcje powinny być zmienione na korzyść składników „ozusowanych”, bo skutkiem obecnego stanu rzeczy są bardzo niskie renty, emerytury i świadczenia chorobowe – stwierdziła Barbara Surdykowska z Biura Eksperckiego, Dialogu i Polityki Społecznej NSZZ Solidarność.

Dodała, że związkowcy proponują uproszczenie zasad wynagrodzeń, które powinny składać się z dwóch składników: stałej płacy oraz „nieozusowanego”, nieopodatkowanego dobowego dodatku kompensacyjnego.

Związkowy uważają, że wysokość płacy w międzynarodowym transporcie samochodowym powinna dochodzić do poziomu zbliżonego dla kierowców państw zachodniej Europy i proponują dojście do niego etapami.

Już od 1 lipca 2017 płaca brutto wyniosłaby 5 500 zł plus stały dobowy dodatek wynoszący od 45 do 50 euro, rok później płaca wzrosłaby do 6 500 zł, a dodatek zmalał do 35-40 euro, zaś w kolejnym roku 7 500 zł i 25-30 euro. – Przy 180 do 190 godz. pracy w miesiącu, te sumy oznaczają wypłaty na poziomie 7-7,2 euro na godzinę, zatem i tak poniżej płacy minimalnej w państwach Europy Zachodniej – zauważa przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność Tadeusz Kucharski.

Dla kierowców w przewozach krajowych pensje wyniosłyby od 1 lipca br. 3 500 zł i 120 zł dodatku za każdy dzień przebywania poza siedzibą firmy, a po trzech latach sięgnęły 5 500 zł i 80-120 zł. Wysokość dodatków byłaby negocjowana w układzie zbiorowym pracy.

Przedsiębiorcy uważają, że utrzymanie zapisu, że kierowca podczas wykonywania pracy jest w podróży służbowej, jest nie do utrzymania. Co do zasady zgodni są ze związkowcami, że zasady wynagrodzenia powinny zostać uproszczone i składać się z dwóch składników, jednak ich wysokość w propozycji związkowców jest nie do przyjęcia. Podkreślają także, że wysokość wynagrodzeń wynika z gry rynkowej i nie powinna być arbitralnie narzucana przepisami.

***

Przypomnimy, że Zespół został powołany na wniosek strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego, zgłoszony  8 grudnia 2016 r.
Do zadań Zespołu należy wypracowanie rozwiązań korzystnych dla branży transportu drogowego, która ma strategiczne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa.


Opr. ZMPD/RP

     
   « powrót

facebook.com/ZMPDwPolsce
youtube.com/user/ZMPD
e-sklep ZMPD
mercedes
 
HUSSAR  ANGELS
TRANSPASS
 
bezpłatne szkolenia
Opłaty drogowe na Węgrzech z ZMPD
ograniczenia 2016
ZMPD planer
PMT POLSKA



Regulamin   |    Mapa serwisu   |    Adobe Reader   |    Reklama   |    Wszystkich wejść: 5644953    Partner - giełda transportowa TimoCom