ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2016-10-21

Co zmieni ustawa o transporcie drogowym - czat z prezesem ZMPD. Dziękujemy za udział



SEKCJA

Czy akceptujemy zasady oceny dobrej reputacji?
Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu  Drogowego – lepiej późno niż wcale.


Pełny zapis czata z prezesem ZMPD Janem Buczkiem.

Rozpoczęcie czata: 2016-10-24 10:00:00
Zakończenie czata: 2016-10-24 11:00:00

Dzień dobry Państwu, punktualnie o godz. 10.00 rozpoczniemy chat z prezesem Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Janem Buczkiem. Bardzo prosimy o zadawanie pytań.

~MoreTran: Witam, mamy poważne obawy co do nowych przepisów. Czy przewidziano jakieś instrumenty ochrony przewoźników przed ryzykiem utraty dobrej reputacji?  
Jan Buczek: Od dawna w naszej branży dominują poglądy, że trzeba porządkować branżę zapewniając równe warunki konkurencyjności dla wszystkich uczestników rynku, co oznacza, że wiele aspektów dotyczących działalności gospodarczej należy korygować w sposób stały, ciągły. Obecna zmiana przepisów również w jakimś stopniu odnosi się do poprawy konkurencyjności, umożliwiając działalność transportową tylko tym uczestnikom rynku, którzy spełniają podstawowe wymogi, w tym dobrą reputację. Ogromna większość przewoźników już dziś spełnia te warunki, natomiast nowo wstępujący na rynek muszą dowieść, że spełniają wszystkie warunki, w tym elementy dobrej reputacji, które były przedmiotem zmian w przepisach. W wyniku starań ZMPD przy dokonywaniu oceny dobrej reputacji w pracach senackich dodano zapis, że organ - oceniając dobrą reputację przewoźnika - musi uwzględnić opinię ogólnopolskich organizacji przewoźników. Środowisko uzyskuje prawo do oceny reputacji przedsiębiorcy.

~Franek123: Dzień dobry. Czy to prawda, że jak dostanę jeden mandat za wykroczenie, będzie wszczęte postępowanie o utratę dobrej reputacji? 
 
Jan Buczek: Nie do końca jest to prawdą, ponieważ katalog naruszeń kategoryzuje poszczególne naruszenia i może się zdarzyć, że najcięższe naruszenie zakończone mandatem może skutkować rozpoczęciem procedury o ocenę dobrej reputacji.  

~Henio: Witam, kiedy przedsiębiorca otrzymuje ostrzeżenie o możliwości utraty dobrej reputacji?
 
Jan Buczek: Zgodnie z przepisami jedno bardzo poważne naruszenie (lub trzy poważne) wynikające z przepisów wspólnotowych stanowi podstawę do wysłania ostrzeżenia. 

~poptrans: Mam pytanie dotyczące KERPTD. Co będzie zawierał ten Rejestr? 
 
Jan Buczek: Rejestr będzie zawierał ewidencję przedsiębiorców, poważnych naruszeń oraz osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi. 

~Franek123: Co potwierdza dobrą reputację? 
 
Jan Buczek: Dwa dokumenty: zaświadczenie z krajowego rejestru karnego o niekaralności za przestępstwa oraz oświadczenie przedsiębiorcy o niekaralności za poważne naruszenia przepisów wspólnotowych. 

~poptrans: Mam dwa pytania dotyczące poważnych naruszeń. Czy dane dot. tych naruszeń (PN) poszczególnych przedsiębiorców będą ogólnie dostępne? Czy sam przewoźnik będzie miał dostęp do swojej ewidencji naruszeń? 
Jan Buczek: Oczywiście nie będą. Sam przedsiębiorca będzie miał możliwość zapoznania się z zapisami w rejestrze dot. jego przedsiębiorstwa, ale tylko po wysłaniu indywidualnego wniosku.

~beatix: Proszę o odpowiedź, jakie konsekwencje poniesie zarządzający w przypadku stwierdzenia utraty dobrej reputacji? 
 
Jan Buczek: Zarządzający, który nie panuje nad procesami zarządzania w firmie, w wyniku czego dojdzie do utraty dobrej reputacji przedsiębiorcy, utraci certyfikat kompetencji zawodowych na co najmniej jeden rok.  

~MoreTran: Jak to jest, przepisy przewidują częściowe cofnięcie wypisów z licencji?  
Jan Buczek: W przypadku gdy stwierdzone zostają poważne naruszenia, przedsiębiorcę będzie można ukarać częściowym ograniczeniem jego aktywności rynkowej poprzez zmniejszenie ilości wypisów, czyli środków transportu uczestniczących w działalności.

~beatix: Jakie będą konsekwencje cofnięcia dobrej reputacji dla przedsiębiorcy?  
Jan Buczek: Zawieszenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego na określony czas, minimum na jeden rok. 

~Franek123: Czy zarządzający transportem też może utracić dobrą reputację? 
 
Jan Buczek: Na to pytanie już wcześniej udzieliłem odpowiedzi.  

~Trans123: Czy naruszenia popełnione za granicą będą zamieszczone w KERPTD?  
Jan Buczek: Tak, naruszenia popełnione w krajach należących do UE, gdyż jest to rejestr europejski.

~SzymonW: Dzień dobry. Czy w proponowanych zmianach została uwzględniona wielkość przedsiębiorstwa, tzn. liczba zatrudnianych kierowców. Pisał Pan wcześniej że jedno bardzo poważne naruszenie lub trzy poważne, ale inne jest prawdopodobieństwo powstania takich naruszeń w firmie, która zatrudnia 10 kierowców, a inne w firmie, która ma 100 kierowców.  

Jan Buczek: Przy obliczaniu częstotliwości naruszeń bierze się pod uwagę czas, wagę naruszenia oraz średnią liczbę kierowców wykonujących operację transportową dla danego przedsiębiorstwa. Wzór obliczania zawarty jest w załączniku 2 do rozporządzenia unijnego 2016/403. 

~beatix: Proszę o odpowiedź po jakim okresie przedawniają się naruszenia? 
 
Jan Buczek: Generalnie po upływie 1 roku. 

~MoreTran: Spotkałem się z opinią, że brak szkolenia okresowego u kierowcy może prowadzić do utraty dobrej reputacji? 
 
Jan Buczek: Brak przeszkolenia kierowcy jest kwalifikowany jako bardzo poważne naruszenie, jednakże dopiero trzy bardzo poważne naruszenia w przeliczeniu na liczbę kierowców w przedsiębiorstwie w ciągu roku powodują wszczęcie procedury oceny dobrej reputacji.

~Henio: Kiedy ruszy KERPTD? 
 
Jan Buczek: Uruchomienie rejestru przewidziane jest na koniec 2017 roku, na 1 grudni 

~Henio: Co się zmieni w sprawie świadectw kierowcy? 
 
Jan Buczek: W przypadku podania nieprawdziwych danych we wniosku o wydanie świadectwa kierowcy, GITD może cofnąć już wydane świadectwo kierowcy i zawiesić wydawanie nowych świadectw na okres jednego roku. 

~lulek: Które organizacje przewoźników będą mogły uczestniczyć w ocenie reputacji?  


Jan Buczek: Polskie organizacje o zasięgu krajowym zrzeszające przewoźników drogowych, działające od co najmniej trzech lat. Przedsiębiorca powinien być członkiem tej organizacji. Warto podkreślić, że zapis ten przepadł w Sejmie, lecz dzięki staraniom ZMPD został przywrócony w pracach senackich. Mamy nadzieję, że tak też zostanie. 

~Tomasz1: Rażące naruszenie: niesczytywanie danych z tachografu cyfrowego. Czy przy ilości 50 pojazdów będzie zagrożony certyfikat kompetencji? Zdarza się termin odczytu przeciągnąć o jeden dzień. 
 
Jan Buczek: Katalog naruszeń (rozp. 403/2016) w zał. I w grupie 2 pkt 8 wskazuje na niewłaściwe użytkowanie tachografu, które uznawane jest za bardzo poważne naruszenie. Niesczytywanie danych może zostać uznane za niewłaściwe użytkowanie tachografu. 

~MoreTran: Od kiedy GITD będzie stosować te nowe przepisy? 
 
Jan Buczek: Krajowy rejestr wejdzie w życie od 1 grudnia 2017 r. Przepisy o dobrej reputacji zaś 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. 

~lulek: Na jakim etapie są prace nad tą ustawą? Czy to już sprawa zamknięta? 
 
Jan Buczek: Do projektu ustawy zostały wprowadzone zmiany przez Senat, nad którymi będzie w najbliższym czasie procedował Sejm. Albo je przyjmie, albo odrzuci. Powinno to nastąpić jeszcze w listopadzie tego roku.  

~TomTRANS: Jak będzie wyglądało opiniowanie reputacji przez stowarzyszenia przewoźników? 

Jan Buczek: Jeszcze nie wiemy jak będzie to wyglądało, jednak ważnym jest, aby nasze środowisko miało istotny głos w całym procesie. O to zabiegaliśmy i chcielibyśmy, aby tak jak w innych państwach głos środowiska był słyszany przez urzędników, którzy najchętniej stosują się do twardych przepisów i procedur.  

~Trans123: Czy informacje o osobie zarządzającej transportem w danej firmie będą ogólnodostępne? 
 
Jan Buczek: Tak, dane tej osoby będą ogólnodostępne, z wyjątkiem oczywiście danych osobowych.  

~MoreTran: A jeśli ITD stwierdzi, że reputacja została naruszona, to ile czasu im zajmie wyciagnięcie  wobec mnie i mojej firmy konsekwencji? Przypuszczam, że co najmniej rok....? 
Jan Buczek: Trudno powiedzieć. Na pewno proces nie jest łatwy, przepisy nie regulują, ile czasu potrwa ten proces. 

~lulek: Czy terminy prac nad ustawą mogą się jeszcze zmienić i czy wejście w życie ustawy może się opóźnić? 

Jan Buczek: Oczywiście, teraz ustawa jest procedowana w Sejmie i na każdym jego etapie posłowie mogą wnosić zmiany i korekty w sejmowej Komisji Infrastruktury. Kompletny, zamknięty projekt będzie przedmiotem głosowania na Dużej Sali, także Prezydent RP może zawetować ustawę. Z tego wynika, że mimo zaplanowanego kalendarza działań wiele z projektem może się jeszcze wydarzyć. To akt prawny, który jest wynikiem implementacji narzuconych przez UE regulacji i dobrze byłoby, gdybyśmy wywiązali się z narzuconych terminów. 

~SzymonW: Czy to prawda, że te przepisy nie będą dotyczyły przewoźników krajowych? Jeżeli tak, to w jaki sposób będzie sprawdzana u nich dobra reputacja? 

Jan Buczek: Przepisy w zakresie dobrej reputacji będą dotyczyły też przewoźników krajowych. Wobec przewoźników krajowych nie będzie się stosować procedury ostrzeżenia oraz procedury zawieszenie części wypisów. 

~MoreTran: Wydaje mi się, że Niemcom w zakresie dobrej reputacji jest łatwiej. Czy te przepisy są takie same we wszystkich krajach UE? 
 
Jan Buczek: Tak. Przepisy dotyczące krajowego rejestru zostały wprowadzone już we wszystkich krajach UE poza Polską; podobnie procedury oceny dobrej reputacji powinny być stosowane we wszystkich krajach UE, łącznie z Niemcami.

~MoreTran: A co z reputacją przewoźników, którzy przyjeżdżają do Polski z państw spoza UE? Rozumiem, że oni mogą popełniać naruszenia w UE do woli i poza karami na drodze innych konsekwencji dla nich nie będzie? 

Jan Buczek: Procedura dobrej reputacji dotyczy jedynie przewoźników z UE, natomiast przewoźnicy spoza UE będą podlegali tylko sankcjonowaniu za niestosowanie się do obowiązujących przepisów (kary pieniężne). 

~TomTRANS: Jakie mogą być konsekwencje, gdyby te przepisy nie weszły w życie w planowanym czasie? 

Jan Buczek: Brak przepisów ustanawiających Krajowy Rejestr Przedsiębiorców Transportu Drogowego skutkował wydaniem w październiku wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w którym stwierdzono, że Polska uchybiła obowiązkom wynikającym z prawa wspólnotowego. Brak uchwalenia przepisów może skutkować nałożeniem przez Komisję Europejską na Polskę wysokich kar finansowych. Ponadto może dojść do sytuacji, w której polscy przewoźnicy będą zmuszeni do stosowania się do przepisów we wszystkich krajach UE, natomiast przewoźnicy z UE nie będą zobligowani do stosowania tych przepisów na terenie RP. 

~MoreTran: Panie Prezesie, to w takim razie od nowego roku będzie nowe hasło ,,zabezpiecz swoją dobrą reputację", to będzie pewnie też nowy produkt dla ubezpieczycieli. Czy w ZMPD będzie można kupić takie nowe polisy? 
 
Jan Buczek: Z całą pewnością będzie to nisza rynkowa. Już dziś przewoźnicy narzekają, że wystarczy kupić polisę, by mieć zabezpieczenie, co jest jakąś formą omijania konieczności złożenia twardego zabezpieczenia. Naszym zdaniem jest to element naruszenia równych, symetrycznych warunków konkurencyjności na rynku.  

Jan Buczek: Koleżanki i Koledzy, Przewoźnicy, Szanowni Państwo - dziękujemy za aktywny udział w tym czacie. Jesteśmy przekonani, że jest to również dla Was bardzo interesująca i ważna forma przekazywania bieżących informacji. ZMPD uczestniczy jako strona społeczna w zakresie określonym procedurami w powstawaniu czy zmianie aktów prawnych. Zapewniam Was, że nasi eksperci wykazują wielką czujność i te przepisy, które na tym etapie oceniamy dzięki takiemu zaangażowaniu, odbiegają w znaczący sposób od pierwotnego projektu. Będziemy aktywnie uczestniczyć w dalszym ciągu przy pracach nad tą ustawą, jednakże nie od nas zależy jej ostateczny kształt, bowiem głosują za przyjęciem zmian i całej ustawy posłowie wybrani przez nas w wyborach powszechnych. Jeszcze raz dziękuję za aktywny udział i do zobaczenia przy następnej okazji! 

SEKCJA

#NazwaPobierz
1Zapis czata w formacie PDFpobierz PDF
     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD