ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2015-06-15

Norwegia: MIiR wystąpiło do Komisji Europejskiej - płaca minimalna niezgodna z zasadami UE i EOG



SEKCJA

Informacja z 20 lipca

MIiR wystąpiło do Komisji Europejskiej

MIiR wystąpiło do Komisji Europejskiej w sprawie norweskich przepisów o płacy minimalnej dla kierowców. - Chcemy, aby KE oceniła zgodność tych przepisów z regulacjami Europejskiego Obszaru Gospodarczego, którego członkiem jest Norwegia - powiedział PAP wiceminister Paweł Olszewski.

(...) Resort infrastruktury i rozwoju w sprawie płacy minimalnej w Norwegii zwrócił się także do komisarz UE ds. transportu. „26 czerwca br. pani minister Maria Wasiak wystosowała pismo do Komisarz UE ds. Transportu pani Violetty Bulc, w którym poinformowała o zapowiedzianym wtedy wprowadzeniu tych przepisów w Norwegii i negatywnych konsekwencjach, jakie mogą z tego wynikać” – powiedział Olszewski.
 
Interwencję w tej sprawie podjęło także Ministerstwo Spraw Zagranicznych. "24 czerwca br. MSZ wystosowało notę do ambasady Norwegii z pytaniami odnoszącymi się do kwestii płacy minimalnej. Pytania dotyczyły zarówno uwarunkowań prawnych, jaki spraw technicznych, czyli jak te przepisy będą stosowane i egzekwowane" – zaznaczył Olszewski.
 
Dodał, że Norwegowie jeszcze nie odpowiedzieli. „Czekamy na odpowiedź ze strony Norwegów, (…) a jest ona kluczowa z punktu widzenia podjęcia kolejnych kroków. Naszym zdaniem przepisy o płacy minimalnej godzą w fundamenty funkcjonowania Unii Europejskiej, czyli w zasadę swobodnego przepływu towarów i usług" – podkreślił wiceminister. Cała informacja PAP na stronie onet.pl


Informacja z 23 czerwca

MIR będzie rozmawiać z Norwegami o płacy minimalnej

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zaproponuje Norwegom spotkanie bilateralne w sprawie mających wejść w życie od 1 lipca przepisów o płacy minimalnej dla kierowców w tym kraju.
Norwegia, będąc stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), jest prawnie zobowiązana do przestrzegania swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. W sprawach budzących niepokój strony porozumienia o EOG (w tym państwa członkowskie UE) dysponują narzędziami konsultacyjnymi oraz prawnymi, włącznie ze skargą do Trybunału Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu.

Cała informacja


Informacja z 15 czerwca

ZMPD interweniuje

W związku z informacjami o przyjęciu przez norweskie władze nowych przepisów w sprawie minimalnej stawki wynagrodzenia godzinowego w transporcie drogowym i objęcia nimi zagranicznych kierowców, ZMPD zwróciło się o pomoc w wyjaśnieniu sprawy do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz do Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie RP w Oslo. 

Otrzymane 15 czerwca 2015 r. informacje potwierdzają wprowadzenie nowych zasad.

O tym problemie – objęcia nowymi norweskimi przepisami zagranicznych kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów - także już 15 czerwca prezes ZMPD Jan Buczek rozmawiał z sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Pawłem Olszewskim. Wcześniej ZMPD zwróciło się pismem do MIiR o podjęcie działań w tej sprawie. Obecnie MIiR wystąpiło do Ambasady Królestwa Norwegii o wyjaśnienia.

Prezes Buczek przypomniał, że to Niemcy stworzyli ten precedens, pokazując swoją ustawą MiLoG, jak można ograniczać usługi innych państw na swoim terytorium. A jest to problem ważny dla Polski, który wpłynie na polską gospodarkę.

Podczas spotkania prezes ZMPD przekazał także swoje uwagi dotyczące funkcjonowania międzyresortowego zespołu do spraw działań sprzyjających rozwojowi międzynarodowego transportu drogowego. Wobec wielu obecnie problemów polskiego międzynarodowego transportu drogowego ustalono, że konieczne jest  wyselekcjonowanie z listy przedstawionej przez Forum Transportu Drogowego tych zadań, które mają szansę na szybką realizację. Minister Olszewski zapowiedział, że już niebawem spotka się z przedstawicielami środowiska skupionymi w FTD, aby uzgodnić harmonogram prac i charakter działań.

***

Informacja z 15 czerwca 2015 r.

Informacje z Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie RP w Oslo

WPHI informuje, że w dniu 11 maja br. norweski Komitet ds. Upowszechnionych Umów Zbiorowych (Tariffnemnda) uchwalił wprowadzenie płacy minimalnej dla zawodowych kierowców w wysokości 158,32 NOK/godzinę.
Informacje o zasadach wynagradzania dostępne są tutaj

Nowe przepisy zostały ogłoszone 28 maja br. i wejdą w życie 1 lipca 2015 r. Płaca minimalna będzie obowiązywała zarówno kierowców norweskich, jak i zagranicznych, kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, w tym również autobusów. Poza stawką godzinową kierowcy mają otrzymywać diety, zgodnie z norweskimi stawkami wolnymi od podatku (obecnie 307 NOK/dobę). Dla pracowników przedsiębiorstwa mającego swoją siedzibę poza Norwegią przepisy stosuje się wyłącznie w przypadku, gdy usługa transportowa świadczona jest zgodnie z przepisami norweskiej ustawy o środowisku pracy dot. delegowania pracowników (Arbeidsmiljølovens § 1-7). Wymaga to, aby odbiorca usługi znajdował się w Norwegii. Przepisy znajdują zastosowanie w kwestiach kabotażu oraz niektórych rodzajach transportu międzynarodowego.

Nowe regulacje nie mają zastosowania przy transporcie towarów własnych przedsiębiorstwa. Nie będą również działały w przypadku, gdy pracownik zostaje wysłany do firmy pozostającej w ramach tego samego koncernu lub z zagranicznej agencji pracy, a także wobec praktykantów/stażystów oraz osób objętych rządowymi programami pracy (przeciwdziałanie bezrobociu, finansowane przez Urząd Pracy i Opieki Społecznej – NAV).  

WPHI przekazuje również, że według informacji ze stron internetowych związków zawodowych, powodem wprowadzenia stawek minimalnych było złe traktowanie zagranicznych kierowców i dumping socjalny, skutkujący nieuczciwą konkurencją i traceniem zamówień przez przewoźników norweskich.
Norweska Inspekcja Pracy (Arbeidstilsynet) uważa, że nowe przepisy dadzą skuteczny mechanizm kontroli oraz możliwość zapobiegania temu, by zagraniczni kierowcy mieli gorsze warunki pracy i płacy od pracowników norweskich. Poinformowała, że doświadczenia z kontroli dokonywanych wspólnie z Norweską Administracją Dróg Publicznych (Statens Vegvesen), jak również kontakt z norweskimi podmiotami i organizacjami przemysłowymi, wskazują na rosnącą konkurencję ze strony zagranicznych podmiotów i działalności z zatrudnionymi lub wynajmowanymi kierowcami, pracującymi w warunkach znacznie gorszych od wyznaczonych przez normy norweskie. 

Siedmioosobowy Komitet nie był jednomyślny w swojej decyzji, a przeciwko przyjęciu stawki minimalnej i objęciu nią kierowców z zagranicy opowiedziała się przedstawicielka sekcji Logistyka i Transport w ramach Konfederacji Pracodawców Norweskich (sekcja skupia firmy zlecające wykonanie usług transportowych), która wskazywała na zbyt mało dokładne dane, na podstawie których przyjęta została decyzja, niepraktyczność obejmowania nowymi przepisami zagranicznych kierowców, z których większość przebywa w Norwegii tylko kilka godzin oraz stwierdziła, że kierowcy nie są pracownikami delegowanymi, ale mobilnymi.

Jak dotąd Inspekcja Pracy ani Norweska Administracja Dróg Publicznych nie opublikowały informacji nt. technicznych aspektów wprowadzenia nowych przepisów, wymaganej dokumentacji i kar za łamanie prawa.

***

Najważniejsze fragmenty nowych przepisów w tłumaczeniu Ambasady RP w Oslo

Rozporządzenie o upowszechnianiu umów zbiorowych dla towarowego transportu drogowego
Organ wydający: Przyjęto przez Komitet ds. Upowszechnionych Umów Zbiorowych (Tariffnemda) dnia 11 maja 2015 r. zgodnie z ustawą z dnia 4 czerwca 1993 nr. 58 o upowszechnianiu umów zbiorowych  (allmenngjøringsloven) § 5.

Rozdział. I. Przepisy wprowadzające

§ 1. Podstawa dla upowszechniania
Rozporządzenie zostaje ustanowione na podstawie porozumienia dot. transportu samochodowego (Godsbilavtalen) z 2014 r. zawarte pomiędzy Norweskim Związkiem Właścicieli Samochodów Ciężarowych (Norges Lastebileier-Forbund) i związanymi porozumieniem NLF przedsiębiorstwami członkowskimi z jednej strony, a Centralną Federacją Związków Zawodowych (Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund) i Związkiem Kierowców Zawodowych (Yrkestrafikkforbundet) z drugiej strony oraz porozumienia o transporcie towarów (Overenskomst for godstransport) z 2014 r., zawartego pomiędzy Norweskim Związkiem Właścicieli Samochodów Ciężarowych (Norges Lastebileier-Forbund) i związanymi porozumieniem NLF przedsiębiorstwami członkowskimi z jednej strony, a Organizacją Ogólnokrajową/Norweskim Związkiem Pracowników Transportu (Landsorganisasjonen i Norge/ Norsk Transportarbeiderforbund) z drugiej strony.

§ 2. Zakres i odpowiedzialność za wdrożenie
Rozporządzenie stosuje się do pracowników wykonujących transport drogowy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. W stosunku do pracowników przedsiębiorstwa posiadającego siedzibę poza Norwegią rozporządzenie stosuje się tylko w takim zakresie, gdy transport stanowi świadczenie usług zgodnie z ustawą o środowisku pracy § 1-7 (pracownik delegowany).
Przepisy nie mają zastosowania przy transporcie towarów własnych przedsiębiorstwa.
Pracodawca i osoba, która w imieniu pracodawcy kieruje działalnością, wykonująca zlecenie o którym mowa w pierwszym akapicie zapewnia realizację postanowień zawartych w rozporządzeniu.
Rozporządzenie nie dotyczy praktykantów i osób objętych rządowymi programami pracy.

Rozdział. II. Wynagrodzenie i warunki pracy

§ 3. Postanowienia dot. wynagrodzenia
Pracownicy wykonujący pracę zgodnie z § 2, otrzymują płacę minimalną za godzinę w wysokości 158,32 NOK.

§ 4. Regulacja płac w okresie obowiązywania rozporządzenia
Komitet ds. Upowszechnionych Umów Zbiorowych (Tariffnemnda) może dokonać zmiany stawki określonej w § 3 w wyniku zmiany taryfy.

§ 5. Wydatki na dietę
W przypadku zlecenia transportu z planowanym noclegiem, dieta wypłacana jest zgodnie z ustaleniami władz norweskich jako dieta wolna od podatku. 
Wypłacana jest 1/3 diety za rozpoczętą 8 godzinę.

Rozdział. III. Wyłączenie stosowania
§ 6. Wyłączenie
Rozporządzenia nie stosuje się, jeśli pracownik objęty jest korzystniejszymi warunkami pracy i płacy zgodnie z umową lub prawem krajowym, które obowiązuje dla stosunku pracy.

Rozdz. IV. Wejście w życie
§ 7. Wejście w życie i wypowiedzenie 
Rozporządzenie wchodzi w życie 1 lipca 2015 r.

***

SEKCJA

ZMPD w tej sprawie skierowało pismo do minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak.

Pełna treść pisma poniżej w formacie PDF.

SEKCJA


Pani Maria Wasiak 
Minister Infrastruktury i Rozwoju

W imieniu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, reprezentującego środowisko polskich międzynarodowych przewoźników drogowych, zwracam się do Pani Minister w sprawie niepokojących i nasilających się ostatnio w Europie działań protekcjonistycznych zagrażających jednolitemu rynkowi transportowemu.

Obecna trudna sytuacja polskich przewoźników realizujących przewozu do/z Niemiec zostanie wkrótce dodatkowo utrudniona działaniami kolejnego państwa europejskiego.
Z informacji otrzymanych z Ambasady RP w Oslo wynika, że od 1 lipca 2015r. na terytorium Norwegii zaczną obowiązywać przepisy dotyczące płacy minimalnej dla kierowców zawodowych w wysokości 158,32 NOK za godzinę pracy. Płaca minimalna ma obowiązywać kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów.

Pragnę zwrócić uwagę Pani Minister na fakt, że analizowane przepisy norweskie pozostawiają wiele wątpliwości i zastrzeżeń co do zasad i zakresu ich funkcjonowania. Norweska płaca minimalna nie wzbudzałaby naszych wątpliwości, gdyby nie zapis par.2 rozporządzenia wskazujący, że dla pracowników przedsiębiorstwa mającego swoją siedzibę poza Norwegią przepisy stosuje się w przypadku, gdy usługa transportowa świadczona jest zgodnie z przepisami norweskiej ustawy o środowisku pracy dotyczącej delegowania pracowników (Arbeidsmiljølovens § 1-7). Wymaga się przy tym jednak, aby odbiorca usługi znajdował się w Norwegii. Tak sformułowane przepisy pozostawiają przewoźników zagranicznych w niepewności, w jakich przewozach faktycznie omawiana płaca minimalna będzie od nich wymagana. Co więcej, ustawodawca wskazuje, aby zarówno pracodawca jak
i osoba, która w jego imieniu kieruje działalnością, wykonujący zlecenie transportowe, zapewnili realizację postanowień zawartych w norweskim rozporządzeniu. Ustawodawca nie określił jednak żadnych instrukcji czy zasad, na jakich należy dokumentować spełnienie nowych obowiązków. Niestety brak jest także pewności, czy diety i ryczałty wypłacane zgodnie z przepisami polskimi przez przewoźników ich kierowcom wykonującym pracę za granicą można zaliczyć na poczet norweskiej płacy minimalnej.

Norwegia jako członek Europejskiego Obszaru Gospodarczego przyjęła fundamentalne zasady tej organizacji, tj. swobodę przepływu kapitału, osób, towarów i usług. Ostatnie decyzje Norwegii w zakresie płacy minimalnej w transporcie stoją w oczywistej sprzeczności z zasadami swobodnego przepływu towarów i usług i jako takie powinny być zdecydowanie potępione i odrzucone. Działania te są klasycznym protekcjonizmem krajowym i mają na celu pogorszenie konkurencyjności firm przewozowych z innych państw i ostatecznie wyeliminowanie ich z rynku norweskiego. Nie bez znaczenia jest także negatywny wpływ tych przepisów na handel międzynarodowy i polsko – norweską wymianę handlową.
W związku z zaistniałą sytuacją oraz brakiem jednoznacznych informacji dotyczących norweskiej stawki minimalnej w transporcie, z uwagi na krótki okres, jaki pozostał do wejścia w życie tych przepisów, zwracam się do Pani Minister z prośbą o interwencję i wyjaśnienie ze stroną norweską, czy nowe regulacje będą obowiązywać w stosunku do polskich kierowców wykonujących przewozy do/z Norwegii.
        
Jan Buczek, prezes ZMPD

SEKCJA

#NazwaPobierz
1Pismo ZMPD do min. M. Wasiakpobierz PDF
     
# Tagi użyte w informacji:
Norwegia płaca minimalnapłaca minimalna




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD