ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2017-02-09

Sojusz drogowy 9 państw zaprzeczeniem fundamentów UE



SEKCJA

31 stycznia 2017 r. z inicjatywy francuskiego resortu transportu we Francji odbyło się w Paryżu spotkanie ministrów transportu Austrii, Belgii, Danii, Francji, Niemiec, Włoch, Luksemburga, Norwegii i Szwecji. Efektem spotkania jest deklaracja nazwana „Sojuszem Drogowym”, zawierająca bardzo niekorzystne propozycje nowych regulacji w unijnych międzynarodowym transporcie drogowym.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce już następnego dnia przekazało swoje krytyczne stanowisko. ZMPD uważa, że organizowanie spotkań dotyczących zasad funkcjonowania wspólnego rynku transportowego w gronie dziewięciu państw stwarza wrażanie, że nie chodzi o rzeczywistą współpracę, tylko o forsowanie własnych interesów kosztem pozostałych, równoprawnych krajów członkowskich. Taka dyskusja powinna toczyć się z udziałem wszystkich zainteresowanych stron.

ZMPD zwróciło się do polskiego rządu o podjęcie działań w tej sprawie, uznając za konieczne podjęcie inicjatywy umożliwiającej szeroką dyskusję wszystkich ministrów transportu zainteresowanych przyszłością europejskiego rynku transportowego. Ponadto ZMPD zwróci się do organizacji przewoźników w całej Europie o starania na rzecz prawdziwego dialogu zamiast zawierania doraźnych, służących tylko niektórym „sojuszy drogowych”. 


Pełną treść stanowiska ZMPD zamieszczamy  poniżej.

Pismo z interwencją ZMPD w tej sprawie także dostępne niżej.


Polska przeciwna zmianom w przepisach o delegowaniu pracowników

Polska podtrzymuje swoje krytyczne stanowisko w zakresie tzw. pakietu drogowego i uważa, że zmiana przepisów o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług nie powinna dotyczyć sektora międzynarodowego transportu drogowego – powiedziała w rozmowie z PAP Justyna Skrzydło, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
(…) "Na marzec planujemy zorganizowanie konferencji eksperckiej, która odbędzie się w polskim przedstawicielstwie przy UE, pt. Liberalizacja czy protekcjonizm, szanse i zagrożenia dla międzynarodowego transportu drogowego”.
Więcej w Gazecie Prawnej z 14.02.2017 r.


Informacja Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa

8 lutego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa odbyła się konferencja prasowa, poświęcona sytuacji branży międzynarodowego transportu drogowego i tworzonych przez państwa członkowskie UE barier administracyjnych. Wiceministrowie infrastruktury i budownictwa Justyna Skrzydło i Jerzy Szmit przedstawili główne zagrożenia i wyzwania dla branży transportu drogowego, wynikające z trudnej sytuacji polskich przedsiębiorców w związku z wprowadzeniem przez m.in. Niemcy, Francję i Austrię zmian w prawie.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział: – Sojusz paryski niszczy równowagę na rynku transportowym i jest zaprzeczeniem fundamentalnych zasad funkcjonowania Unii Europejskiej.

Polska krytycznie ocenia tzw. sojusz drogowy zawarty w Paryżu 31 stycznia 2017 r. przez 9 państw europejskich. W ocenie MIB jest on zapowiedzią dążeń do pogłębiania różnic na rynku przewozów  drogowych i usankcjonowania praktyk  protekcjonistycznych na poziomie prawa unijnego, stosowanych dotychczas jedynie przez niektóre państwa członkowskie.

Jerzy Szmit przedstawił powody, dla których resort zdecydował się na przygotowanie przez międzynarodowych ekspertów raportu dotyczącego wpływu regulacji sektora transportu drogowego na przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy Unii Europejskiej. 

Z raportu wynika, że prawie 62% rynku przewozowego UE należy do 5 państw, przy czym Niemcy zajmują dominującą pozycję. Prof. Konrad Raczkowski, który prezentował wyniki raportu podkreślił, że większość  państw UE nie jest w stanie dostosować się do niemieckich i francuskich regulacji o płacy minimalnej. W 17 państwach UE płaca minimalna jest dużo niższa niż minimalny poziom wynagrodzenia przyjęty w ustawie MiLoG, a dumping socjalny jest wymówką w obronie pozycji konkurencyjnych i budowie Europy dwóch prędkości. Dodał też, że wprowadzone przepisy mogą przyczynić się do powiększenia szarej strefy w UE. Z analiz wynika, że wprowadzenie niekorzystnych dla m.in. polskich przedsiębiorców rozwiązań spowodowało w 2016 r. wzrost szarej strefy w UE o 1,4 mld euro, eksperci szacują, że wartość ta będzie rosła w kolejnych latach. W ocenie autorów raportu wprowadzone m.in. przez Niemcy i Francję regulacje wydają się być bezpośrednio sprzeczne z art. 56 i art. 58 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, naruszając zasadę swobody świadczenia usług.

Wiceminister J. Skrzydło podkreśliła, że kwestie socjalne w transporcie oraz procedowane przez KE inicjatywy drogowe to stały punkt w rozmowach ministra Andrzeja Adamczyka z jego odpowiednikami z innych państw członkowskich oraz w rozmowach z Komisarz ds. Transportu Violetą Bulc. Przypomniała, że rząd konsekwentnie realizuje strategię, której celem jest ochrona polskiego sektora transportowego, w tym polskich firm z tej branży, które wypracowały sobie silną pozycję na europejskiej mapie transportowej. Omówiła także dotychczasowe działania MIB na forum UE związane z pogłębiającym się kryzysem w branży i wskazała na konieczność  wykorzystania  wniosków z raportu w negocjacjach  nt.  rozwiązań  prawnych przygotowywanych przez Komisję Europejską (m.in. dyrektywy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług).

- Koalicja państw popierających polskie stanowisko prowadzi regularne konsultacje i działa bardzo aktywnie. Mamy opracowany kompleksowy plan najbliższych działań. Ponadto rząd prowadzi dialog, zarówno z przedstawicielami unijnych instytucji w Brukseli, jak i z partnerami społecznymi w kraju. Uważamy, że wspólnym interesem powinno być rozwiązywanie rzeczywistych problemów, z którymi zmaga się europejski rynek transportowy –  podsumowała J. Skrzydło.

Wysiłki MIB na rzecz ochrony interesów polskiej branży transportowej będą kontynuowane. Jednym z planowanych działań będzie konferencja w Brukseli z udziałem ekspertów „Liberalizacja czy protekcjonizm – szanse i zagrożenia dla międzynarodowego transportu drogowego”.

W załączeniu prezentacja raportu: Wpływ regulacji sektora transportu drogowego na przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy Unii Europejskiej. 

 

SEKCJA

Stanowisko ZMPD
w sprawie deklaracji dziewięciu europejskich ministrów transportu
przyjętej w Paryżu 31 stycznia 2017 r.

Polscy przewoźnicy zawsze stali na stanowisku, że na rynku Unii Europejskiej muszą obowiązywać uczciwe, przejrzyste i wspólne dla wszystkich zasady gry. Przypisywanie przewoźnikom i kierowcom tylko z części krajów Wspólnoty łamania przepisów jest nieuzasadnione i niesprawiedliwe.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce uważa, że organizowanie spotkań dotyczących zasad funkcjonowania wspólnego rynku transportowego w gronie dziewięciu państw stwarza wrażanie, że nie chodzi im o rzeczywistą współpracę, tylko o forsowanie własnych interesów kosztem pozostałych, równoprawnych krajów członkowskich. Taka dyskusja powinna toczyć się z udziałem wszystkich zainteresowanych stron. 

Prace nad Pakietem Drogowym powinny służyć wypracowaniu kompromisów porządkujących rynek, a nie wzmacniać pozycję jednych, a osłabiać innych. Wyłączanie z dyskusji części państw jest praktyką osłabiającą zaufanie pomiędzy członkami Unii Europejskiej.

Istnieją poważne zastrzeżenia wobec praktyk protekcjonistycznych niektórych państw (np. w sprawie narzucania innym przepisów dot. płacy minimalnej). Zawieranie doraźnych koalicji dla obrony tych kontrowersyjnych przepisów jest drogą w złym kierunku. Lepszym rozwiązaniem byłoby szukanie porozumienia ze wszystkimi uczestnikami rynku.

ZMPD zwraca się do polskiego rządu o aktywność w tej sprawie. Wydaje się konieczne podjęcie inicjatywy umożliwiającej szeroką dyskusję wszystkich ministrów transportu zainteresowanych przyszłością europejskiego rynku transportowego. Adresatami takiej inicjatywy powinni być zarówno ministrowie uczestniczący w spotkaniu w Paryżu, jak i wszyscy pozostali.

ZMPD zwróci się do organizacji przewoźników w całej Europie o starania na rzecz prawdziwego dialogu zamiast zawierania doraźnych, służących tylko niektórym „sojuszy drogowych”.   


SEKCJA

#NazwaPobierz
1Pismo ZMPD do MIiBpobierz PDF
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Prezentacja raportu: Wpływ regulacji sektora transportu drogowego na przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy Unii Europejskiejpobierz PDF
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Deklaracja 9 państw w j. polskimpobierz PDF
2Deklaracja 9 państw w j. angielskimpobierz PDF
     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD