INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Jak zgodnie z prawem realizować przewozy po Rosji i państwach Związku Euroazjatyckiego (Kazachstan, Białoruś, Rosja) – to temat zorganizowanego przez ZMPD seminarium, które odbyło się w czwartek 17 listopada w Siedlcach.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce wspólnie z przedstawicielami rosyjskiego biura prawnego URVEST przybliżyli przedstawicielom firm transportowych przepisy rosyjskiego Kodeksu administracyjnego, w szczególności związane z postępowaniem i wnoszeniem odwołań, a także ewentualnymi karami za łamanie przepisów. Rosyjscy prawnicy przedstawili przykłady podstawowych naruszeń przepisów, pociągających za sobą odpowiedzialność przewoźnika oraz sankcje i konsekwencje, jakie za nie grożą. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się o możliwościach i rodzajach ochrony w sprawach administracyjnych, a także otrzymali wskazówki dotyczące zapobiegania zatrzymania pojazdów. Przewoźnicy zostali także poinstruowani w kwestii skutecznego składania doniesień do rosyjskiej prokuratury w przypadku naruszania prawa przez miejscowych funkcjonariuszy.
Podczas seminarium jego uczestnicy uzyskali podstawowe informacje dotyczące podmiotów uprawnionych do kontroli, miejsc, gdzie owe kontrole (także mobilne) mogą zostać przeprowadzone, a także o tym, co wchodzi w ich zakres. Dużo czasu poświęcono zwłaszcza kwestii związanej z ważeniem pojazdów. Przewoźnicy zwracali uwagę na fakt, że wagi w Polsce pokazują często inną wartość niż te w Rosji. W odpowiedzi prowadzący seminarium przypomnieli, że każda waga musi mieć ważny certyfikat, a sama procedura ważenia pojazdu musi się odbyć ściśle według instrukcji. Kierowca, który nie zgadza się z ustaleniami kontrolerów, może zapisać swoje uwagi w protokole, a w przypadku nieznajomości języka rosyjskiego może domagać się sporządzenia protokołu w języku polskim lub obecności tłumacza.
Duże poruszenie wywołały także przytaczane przez przewoźników nagminne przypadki żądania przez rosyjskie służby niezgodnych z prawem dokumentów. – Nawet jeśli ktoś w mundurze zatrzymuje wasz pojazd i żąda konkretnych dokumentów, to wcale nie znaczy, że ma do tego prawo – podkreślił przedstawiciel firmy URVEST. – Rosyjscy funkcjonariusze korzystają z sytuacji, że zagraniczni przewoźnicy nie tylko nie znają języków, lecz także nie znają szczegółowych przepisów i często wykorzystują to, domagając się zapłacenia kary. Jeśli trzymacie się zasad a mimo to jesteście karani, jesteście naciągani – dodał jeden z rosyjskich prawników. Podkreślali, że w przypadku jakichkolwiek nieścisłości musi być sporządzony protokół.
Kolejnym elementem seminarium była kwestia kontroli celnej. W tym module zaprezentowano m.in. prawa i obowiązki przewoźnika oraz jego odpowiedzialność za naruszenie przepisów celnych z podstawowymi zestawami wykroczeń administracyjnych, jak również sposoby urzędów celnych na opóźnianie terminów kontroli oraz środki zaradcze mające na celu ochronę praw i interesów przedsiębiorców. Przewoźnicy mogli się także dowiedzieć o sposobach zapobiegania wykroczeniom, zwolnieniu z odpowiedzialności lub minimalizacji kar. Omówiono m.in. kwestie związane z zatrzymaniem pojazdu, przede wszystkim na jakiej podstawie może do tego dojść. Zgodnie z prawem auto może zostać zatrzymane do kontroli celnej jeden dzień roboczy, w sytuacjach szczególnych – do 10 dni roboczych. W każdym przypadku trzeba jednak reagować pismami, w których zawarte będzie pytanie o podstawę prawną takiego działania.
Spotkanie w Siedlcach objęło także kwestię nieopłaconego frachtu. Rosyjscy prawnicy przekazali rady i zalecenia dotyczące prawidłowego zawierania umów, przyjmowania wniosków i załatwiania innych dokumentów przewozowych, a także poinstruowali zebranych o roszczeniach i postępowaniach sądowych mających na celu odzyskanie długu. O ile w spornych sytuacjach najłatwiej złożyć skargę w polskim sądzie, to jednak warto pamiętać, że pieniądze trzeba będzie odzyskać np. od białoruskiej firmy zlecającej przewóz. – Co innego postanowienie dotyczące wyegzekwowania pieniędzy, a co innego sama egzekucja – przyznali prawnicy z URVEST. Dlatego ich zdaniem w umowie należy uwzględnić, iż to sąd białoruski będzie rozstrzygał ewentualny spór. Namawiali przewoźników na regularne kontrolowanie wzajemnych rozliczeń z kontrahentem.
Prawnicy szczegółowo przedstawili i mówili wszystkie rodzaje zezwoleń: dwustronne, tranzyt, kraje trzecie oraz – funkcjonujących od niedawna – zezwoleń na przewóz ładunków państw trzecich, który wywołuje najwięcej wątpliwości. Dopytywano się o różną interpretację zezwoleń przez przedstawicieli tej samej służby rosyjskiej, co prawnicy uznali za tworzenie korupcyjnego systemu.
Generalna rada dla polskich przewoźników? – Kiedy służby kontrolne wyczują, że za wami stoi ktoś, kto zna się na przepisach, natychmiast znikają jakiekolwiek problemy – stwierdzili rosyjscy prawnicy.
Informacja własna ZMPD. Opr. PG
***
Po spotkaniu kancelaria URVEST uruchomiła na swojej stronie internetowej wersję w języku polskim. Znaleźć tam można informacje dla przewoźników, które – według zapowiedzi URVEST-u będą ukazywały się co tydzień i zawierać mają m.in. odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. kodeksu administracyjnego w Rosji, kar, postępowań, składania odwołań oraz innych spraw istotnych dla przewoźników międzynarodowych.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.