ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Pakiet mobilności
Koronawirus
2020-11-09

Przewoźnicy mówią o sytuacji w transporcie drogowym



SEKCJA
PIXABAY

PIXABAY


W kilku ostatnich wydaniach miesięcznika Trucks@Machines ukazały się wywiady z przewoźnikami – Adamem Jędrychem, Zygmuntem Sieńko, Arkadiuszem Milewskim i Karolem Rychlikiem, którzy poza działalnością biznesową działają także społecznie na rzecz międzynarodowego transportu drogowego, także w strukturach ZMPD. Dzięki uprzejmości redakcji magazynu publikujemy fragmenty kolejnych rozmów, a wszystkie zamieszczamy w załączeniach.


Trucks@Machines, nr 6/2020

Adam Jędrych, prokurent i dyrektor generalny firmy Renex Bydgoszcz:
W transporcie jesteśmy najpotężniejsi, mamy największą flotę w Europie. Niestety jest nas za dużo. Każdy ma prawo działać, jest wolny rynek, nie ma minimalnych cen. W przypadku naszej firmy plus jest taki, że z powrotem przywozimy dla siebie warzywa i owoce. (…) Na rynku transportowym działają spedycje, a właściwie pseudospedycje, które proponują przerzuty, kabotaż za 300-400 euro, tak samo powroty z Holandii czy Niemiec. I jadą niektórzy za takie stawki, jak mój kolega mówi za „zero, zero, nic”. Jadą za każde pieniądze, aby zarobić na leasingi czy kredyty, żeby cokolwiek mieć. Każdy myśli o sobie.

Firma Renex jest znana, doświadczona, cieszy się dobrą opinią. To nie są argumenty w pozyskiwaniu kontrahentów?

Bardzo dużo firm w Polsce jest z kapitałem zagranicznym. Weźmy rynek niemiecki. Polityka ogólna Niemców oraz tamtejszego rządu jest taka, że wspierane są ich firmy, transport dostają spedycje niemieckie. My jesteśmy podwykonawcami. Nawet jeśli zaproponujemy bezpośrednio producentom lepsze, tańsze warunki i tak nic to nie da. Producenci mają swoje spedycje i koniec dyskusji. Chronieni są przedsiębiorcy z własnego kraju. I tak jest w innych, zachodnich krajach, u nas tego nie ma!

Trucks@Machines, nr 7/2020

Zygmunt Sieńko, właściciel firmy Trans-Port Wrocławskie Centrum Logistyczne:
Uważam, że na przestrzeni najbliższych dwóch-trzech lat powinno być zamrożone wydawanie licencji. I wtedy byłaby sytuacja jasna, że kryzys spowodowałby ewentualne perturbacje na rynku, ale też przyczyniłby się do konsolidacji firm, połączeń firm, do pewnych, wspólnych rozwiązań. To wszystko by powodowało poprawienie sytuacji w transporcie. W dobie pandemii takie rozwiązanie jest możliwe.

Obsługuje pan trasy Polska – Niemcy?

Tylko Polska – Niemcy i to środkowe Niemcy. Generalnie wypracowałem stałe kontakty w obu krajach. Firma do 20 aut na poziomie europejskim nic nie znaczy. Ona może znaczyć tylko wtedy, kiedy ma skoncentrowany kierunek działania. Jedziemy do środkowych Niemiec, 150 kilometrów w górę mapy, 150 w dół. Mamy zwiększony potencjał dzięki kumulacji pojazdów. Kumulacja powoduje, że pojazdy są do dyspozycji, że nawzajem się uzupełniają. Dojazd rzędu 50-80 kilometrów nie stanowi problemu. Praktycznie nie ponosimy kosztów pustych przebiegów. Poza tym od półtorej roku, od dwóch lat kabotaż stanowi bardzo ważny element. 

Trucks@Machines, nr 7/2020

Arkadiusz Milewski, członek zarządu Przedsiębiorstwa Spedycyjno-Transportowego Spedex ze Stobna koło Piły.


Sporo mówi się ostatnio o pakiecie mobilności. Czy pakiet zagraża transportowcom już teraz? 

Myślę, że to jest odłożone w czasie. W tej chwili, przynajmniej dla naszego sposobu pracy w Europie, raczej pomoże. Jeżeli kierowca może co dwa tygodnie pod rząd zrobić skróconą pauzę tygodniową, to dla nas jest na plus. Nie muszę kierowcy co dwa tygodnie ściągać do kraju, mogę co trzy. Oczywiście jeżeli kierowca chce w takim systemie pracować. Jeżeli jeżdżą za granicą dwa tygodnie, to w ogóle nie ma żadnego problemu. A też w takim systemie pracujemy. Wydłużony czas zjazdu na bazę jest także na plus. 

Jakie są jeszcze dokuczliwe sprawy dla branży transportu drogowego? 

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce podnosiło niedawno temat nieuczciwych spedycji, które nie mają kapitału i krótko funkcjonują na rynku. W tym czasie, że tak powiem, wierzycieli „natną” na parę milionów i później nagle znikają, a przewoźnicy z tym zostają. Jest też powiązana z tym kwestia płatności. Zastanawiamy się, czy nie byłoby dobrym rozwiązaniem, żeby za płatność odpowiadał przede wszystkim nadawca towaru, tak jak dzieje się na przykład we Francji. To byłoby zabezpieczenie. Nadawca by się dwa razy zastanowił, czy korzystać z taniego pośrednika, czy jednak ze sprawdzonego, z jakimś standingiem na rynku. Podobnie jest w Polsce w budownictwie, developer musi gwarantować płatność. Kolejny temat – magnesy, kombinacje z czasem pracy. Kary są za niskie. Szacuję, że przewoźnicy korzystający z różnych „pomocy” są tańsi około 8-10 procent od nas.

Trucks@Machines, nr 10/2020

Karol Rychlik, prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów „Podlasie” w Siedlcach: 
Transport drogowy jest dziś naszym dobrem narodowym. Odnieśliśmy wielki sukces, do tej pory jesteśmy jeszcze niekwestionowanym liderem, jeżeli chodzi o usługi transportowe, drogowe. Ale nasi sąsiedzi ze Wschodu też nie spali, zbierali dane, uczyli się od nas, często pracując w naszych firmach. Doszło do tego, że zaczęli otwierać u nas firmy i konkurować z nami, nie dość że na rynkach wschodnich i zachodnich, to jeszcze i na naszym rynku krajowym. Wolny rynek nie może być zbyt swobodny. Wystarczyłoby regulować nazbyt swobodny dostęp do zawodu, w tym przypadku przewoźnika. Prosimy państwo, administrację rządową, żeby stworzyć narzędzia, które będą nas zabezpieczać przed zagraniczną konkurencją. Doprosić się o to jest bardzo trudno.

Ale przecież słyszy się często ze sfer rządowych, że wspierają polską przedsiębiorczość. 

Tak, tylko że tutaj są zachwiane fundamenty tego wszystkiego. Przede wszystkim teraz nie konkurujemy ceną, tylko terminami płatności. Nic nam nie gwarantuje, żadna ustawa nie zabezpiecza tych naprawdę odległych terminów za wykonaną usługę, od 30 nawet do 120 dni. Przez niedopilnowanie interesów uczciwych przedsiębiorców, podczas długiego oczekiwania na nasze wierzytelności jest dobra okazja, żeby ktoś zarobił na nas i się zwinął po prostu. Tutaj powinna być ustawa, która będzie kreować terminy nie dłuższe niż 30, czy 60 dni. Do tego podstawą rozliczenia z fiskusem podatku VAT i podatku dochodowego powinny być płatności zrealizowane w terminie.

Może to właśnie rola Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, żeby być „przekaźnikiem” tego rodzaju pomysłów środowiska?
 

ZMPD jest odpowiednią instytucją, żeby tym się zajmować. Ale też nie zawsze ZMPD zostaje wysłuchane przez administrację rządową. I pomimo tego, że ZMPD jest największą organizacją skupiającą przewoźników drogowych w Polsce, trudno przebić ten mur.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA

#NazwaPobierz
1T&M, wywiad z Adamem Jędrychempobierz PDF
2T&M, wywiad z Zygmuntem Sieńkopobierz PDF
3T&M, wywiad z Arkadiuszem Milewskimpobierz PDF
4T&M, wywiad z Karolem Rychlikiempobierz PDF
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD