ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Galeria
2025-10-02

KONGRES NOWEJ MOBILNOŚCI 2025. - Centra logistyczne czy MOP? Dylematy i dopłaty do infrastruktury ładowania - panel ZMPD



SEKCJA


Moderowana przez dr Annę Brzezińską dyskusja podczas Kongresu Nowej Mobilności (Katowice, 23-25 września 2025 r.) poświęcona dylematom przy planowaniu i dopłatach do infrastruktury ładowania skupiła się na kilku kluczowych kwestiach. Paneliści szukali odpowiedzi na pytania dotyczące potrzeb rynku infrastruktury ładowania, zwłaszcza z perspektywy obecnej polityki przeznaczania środków publicznych koncentrującej się na sieciach TEN-T.

Paneliści zastanawiali się, czy takie podejście wystarczy, aby sprostać potrzebom całego rynku, w tym przewoźników regionalnych; jak wyważyć inwestycje między centrami logistycznymi (depot charging) a trasami tranzytowymi i jakie mechanizmy wsparcia okażą się najbardziej skuteczne.

Dyskutanci podkreślili ciągle niewielką liczbę jeżdżących po polskich drogach pojazdów ciężarowych zasilanych prądem, co implikuje kierunek i tempo rozwoju infrastruktury. Dlatego to państwo musi wziąć na swoje barki odpowiedzialność za rozwój tego rynku. Wsparcie dla przedsiębiorców powinno być tak skonstruowane, by nie było dylematu: kupię samochód – nie kupię ładowarki.

W Polsce brakuje stacji o bardzo dużej mocy – infrastruktura elektroenergetyczna często nie jest przygotowana do zasilania ładowarek o mocy rzędu kilku megawatów. Jednym z głównych problemów jest brak przyłącza energetycznego (lub zbyt duże koszty / odległości od sieci), wymaganych transformatorów, infrastruktury zasilającej. 

Prezes Daimler Truck Polska Przemysław Rajewski podkreślił, że kluczowym zagadnieniem jest właśnie brak odpowiedniej infrastruktury. – Zanim pojawią się ładowarki, warto zastanowić się nad dostępem do prądu. Pierwszym niezbędnym elementem powinien być przydział mocy. A to nie kwestia miesięcy, lecz lat. Zgadzam się z poglądem, że własne ładowarki to bezpieczeństwo dla przedsiębiorcy. Obok tego muszą się jednak rozwijać mocne stacje ładowania przy głównych drogach. To warunek sprawnego funkcjonowania transportu – powiedział prezes Przemysław Rajewski.

Problem w tym, że budowa przyłącza do sieci dystrybucyjnej jest nie tylko kosztowna, ale i czasochłonna, czasem wymaga długich linii od istniejących punktów sieci. eHDV potrzebują bardzo dużej mocy ładowania (setki kW do MW). Obecnie tylko pojedyncze stacje w Polsce są w stanie obsłużyć eHDV.

Wymogi AFIR to spore wyzwanie dla energetyki – wymagane będą nie tylko same ładowarki, lecz także odpowiednia infrastruktura przesyłowa i dystrybucyjna. Do tego dochodzą czasochłonne procedury przyłączeniowe, formalności, pozwolenia, lokalizacje itp. Poza tym sieci dystrybucyjne i przesyłowe muszą być w stanie dostarczyć odpowiednią moc w miejscach lokalizacji ładowarek – nie tylko moc znamionową, lecz także zdolność do stabilnej pracy przy dużych obciążeniach.

– By infrastruktura dla eHDV była z jednej strony atrakcyjna dla odbiorcy, z drugiej rentowna dla inwestorów prywatnych, trzeba świadczyć niezawodne usługi o dużej mocy i zapewnić ich pełną dostępność – powiedział członek Zarządu firmy Ekoenergetyka Włodzimierz Hrymniak. – Dla firm transportowych ma to fundamentalne znaczenie. Brak dostępności mocy oznacza bowiem kłopoty w biznesie, bo zaburza harmonogram dostaw towarów, a to przekłada się na poważne straty finansowe – dodał Włodzimierz Hrymniak. W jego opinii przewoźnicy drogowi to wymarzony klient dla każdego operatora, bo korzystają z maksimum tego, co może zaoferować stacja ładowania, czyli 350 kWh, w przeciwieństwie do aut osobowych, które ładują maksymalnie kilkadziesiąt kWh. To o tyle ważne, że operator musi mieć zapewniony odpowiedni popyt, a dziś go nie ma. Z drugiej strony musi on oferować i podtrzymywać odpowiednią moc, dostępność i niezawodność. Po to, by klient nie znalazł się w sytuacji, że z jakiegokolwiek powodu nie może naładować ciężarówki. Taka sytuacja może rozbić mu biznes. W samochodach osobowych jest nieco inaczej – można naładować pojazd w różnych miejscach. Mówiąc krótko: Żeby powstawały stacje ładowania, musi być klient, który będzie płacił za tego typu usługi. Dziś stacje powstają wolno, bo nie ma popytu na ich usługi.

– Poza mocą, dostępnością i niezawodnością dołożyłbym czwarty element, a mianowicie cenę. Konieczne jest zróżnicowanie opłat drogowych dla pojazdów spalinowych i elektrycznych – podkreślił prezes Przemysław Rajewski.

Paneliści zdawali sobie sprawę z tego, że dostępność energii jest dziś ograniczona. Dlatego m.in. ważna jest analiza potrzeb przedsiębiorców – ile prądu potrzebują, na jakich trasach. Daimler Truck Polska idzie jeszcze dalej. – Oprócz samochodów oferujemy także doradztwo. Nasi wyspecjalizowani przedstawiciele pokazują przewoźnikom, skąd pozyskać energię, jakie kroki należy wykonać, by móc otrzymać pomoc państwa w postaci dotacji. Co więcej – możemy zaoferować klientowi samochód wraz z małą stacją ładowania, po to, żeby nie mieli pojazdu bez prądu i prądu bez pojazdu – powiedział prezes Przemysław Rajewski.

Koniec końców kluczową kwestią jest po prostu opłacalność. W innym przypadku cały czas będziemy musieli się borykać z koniecznością stałego dofinansowywania i wszelkich innych metod pomocy przedsiębiorcom. Elektromobilność musi być dla przewoźników, nomen omen, czystym zyskiem.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty

THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     THB  0.1118     USD  3.6210     AUD  2.3973     HKD  0.4654     CAD  2.5985     NZD  2.1139     SGD  2.8137     EUR  4.2560     HUF  0.010934     CHF  4.5475     GBP  4.8900     UAH  0.0877     JPY  0.024665     CZK  0.1753     DKK  0.5700     ISK  0.029846     NOK  0.3653     SEK  0.3871     RON  0.8373     BGN  2.1760     TRY  0.0868     ILS  1.0901     CLP  0.003768     PHP  0.0623     MXN  0.1974     ZAR  0.2105     BRL  0.6794     MYR  0.8610     IDR  0.00021833     INR  0.040816     KRW  0.002584     CNY  0.5096     XDR  4.9770     












Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD