ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2025-06-17

Pośrednicy i terminy płatności - stanowisko polskich międzynarodowych przewoźników drogowych przedstawione na forum Komisji Europejskiej



SEKCJA


10 czerwca 2025 r. na posiedzeniu Forum Transportu Drogowego poddano konsultacji zaproszenie do zaprezentowania na posiedzeniu DG MOVE problemu wpływu pośredników na branżę transportową. Zaproszenie to było efektem wystąpienia Prezesa ZMPD Jana Buczka podczas spotkania z dyr. DG MOVE Kristianem Schmidtem, które odbyło się w marcu w Warszawie. 

Podczas posiedzenia Forum Transportu Drogowego Sygnatariusze odnieśli się do przedstawionych tez i argumentów ZMPD, w wyniku czego powstała koncepcja opracowania materiału informacyjnego dla DG MOVE. Ustalono jednocześnie, że zaprezentują go dyr. Joanna Popiołek oraz Piotr Prudzyński. 


Materiał ten, jako oficjalne stanowisko polskich międzynarodowych przewoźników drogowych w sprawie kluczowych wyzwań stojących przed branżą, został zaprezentowany 17 czerwca 2025 r. podczas spotkania Komisji Transportu Drogowego działającej w ramach Dyrekcji ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) Komisji Europejskiej. Dokument odnosi się do dwóch fundamentalnych zagadnień:

1.    Ograniczenia działalności pośredników w transporcie drogowym,
2.    Skrócenia terminów płatności oraz wprowadzenia solidarnej odpowiedzialności nadawcy.


Uczestnikami spotkania w formule online byli przede wszystkim przedstawiciele państw członkowskich UE, oraz międzynarodowych organizacji transportu drogowego, tj. Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych (ISPI). 

Prezentacja stanowiska


Stanowisko branży zostało zaprezentowane przez Zastępcę Dyrektora Departamentu Transportu ZMPD Joannę Popiołek. Przedstawiła szczegółowy obraz aktualnej sytuacji w międzynarodowym transporcie drogowym, podkreślając pogarszające się warunki prowadzenia działalności gospodarczej, skutkujące spadkiem zapotrzebowania na usługi transportowe przy jednoczesnym, gwałtownym wzroście kosztów operacyjnych, co doprowadziło do dramatycznego poziomu zadłużenia polskich przewoźników, które obecnie sięga 1,26 mld zł.

Kluczowe problemy branży


Joanna Popiołek wskazała szereg poważnych problemów, z którymi mierzy się obecnie sektor transportowy:
  • Poważny deficyt kierowców zawodowych,
  • Kryzys energetyczny i rosnące koszty paliw,
  • Obciążenia legislacyjne związane z realizacją celów Europejskiego Zielonego Ładu,
  • Zamknięcie rynków wschodnich i sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś,
  • Rosnąca presja konkurencyjna ze strony przewoźników ukraińskich.

– Kluczowym zadaniem jest dziś ułatwienie prowadzenia działalności transportowej, w szczególności poprzez ograniczenie roli pośredników, którzy funkcjonują na rynku pod szyldem spedytorów – podkreśliła Joanna Popiołek.

Nadużycia pośredników i tzw. "quasi-spedycja"


Joanna Popiołek zwróciła uwagę na niekontrolowane mnożenie pośredniczących w realizacji zleceń transportowych podmiotów, które nie wnoszą żadnej wartości dodanej, a jedynie pobierają prowizje, w efekcie znacząco obniżając marże przewoźników. – Często jedno zlecenie przekazywane jest przez łańcuch kilku kolejnych pośredników, co nie tylko wydłuża cały proces, lecz także powoduje nieuzasadnione opłaty i dodatkowe wymogi narzucane przez podmioty nieponoszące żadnej odpowiedzialności – wyjaśniła Joanna Popiołek.

Problem ten potęgują elektroniczne giełdy transportowe. Szczególną szkodliwość przedstawiają tzw. „spedycje kanapowe”, które, choć nie posiadają własnego taboru ani infrastruktury, to nakładają dodatkowe warunki czy wymogi w zakresie realizacji przewozu, często niewymagane przez pierwotnego nadawcę. Może to być np. wydłużenie czasu załadunku pojazdu, które wliczone jest w cenę frachtu, wydłużenie terminu płatności poprzez uzależnienie go od otrzymania oryginałów dokumentów, narzucanie kar np. za brak kontaktu z kierowcą, za brak okularów czy kasku na załadunku/rozładunku, kar za spóźnioną dostawę w wysokości frachtu, za anulowanie zlecenia, także w wysokości frachtu.  

Wydłużone terminy płatności – powszechna i szkodliwa praktyka


Joanna Popiołek podkreśliła również poważny problem rażąco wydłużonych terminów płatności, które często wynoszą od 60 do nawet 180 dni. To powoduje, że przewoźnicy de facto kredytują swoich klientów, podczas gdy sami muszą ponosić koszty operacyjne tu i teraz (paliwo, płace, podatki, opłaty drogowe).

– Co więcej, w wielu przypadkach przewoźnik nie ma żadnych gwarancji zapłaty, a to stwarza istotne ryzyko zatorów płatniczych i upadłości firm – zaznaczyła Joanna Popiołek. – Dlatego konieczne jest wprowadzenie przepisów unijnych, które ustanowią maksymalny termin zapłaty na poziomie 30 dni, bez możliwości jego wydłużenia, oraz wprowadzenie dotkliwych sankcji za jego przekroczenie – powiedziała Joanna Popiołek.
Równocześnie zaapelowała o ustanowienie solidarnej odpowiedzialności nadawcy za zapłatę wynagrodzenia za usługę transportową – szczególnie w sytuacji, gdy pośrednik opóźnia płatność lub jej nie dokonuje.

Reprezentujący, podobnie jak Joanna Popiołek, Forum Transportu Drogowego Piotr Prudzyński w pełni potwierdził największe bolączki branży. Zdecydowane poparcie dla stanowiska środowiska polskich międzynarodowych przewoźników drogowych wyraził przedstawiciel Republiki Czeskiej Jiri Vesely. Podkreślił, że problemy wskazane przez stronę polską są również dostrzegalne w Czechach i wymagają pilnych działań na poziomie Unii Europejskiej. Oleg Kamberski (IRU) przyznał, że skala problemu jest większa, niż zakładano, i zapowiedział powrót do tematu z pełnym raportem w ciągu 3–4 miesięcy. Z kolei reprezentujący ISPI Marco Digioia podkreślił konieczność uregulowania działalności giełd transportowych oraz zdefiniowania pośredników jako firm transportowych posiadających tabor.

Postulaty branży

  • Opracowanie unijnego wykazu klauzul abuzywnych w łańcuchach dostaw, 
  • Uporządkowanie zasad funkcjonowania pośredników na rynku, 
  • Skrócenie terminów płatności w łańcuchach dostaw,
  • Ustanowienie przepisów unijnych w zakresie współodpowiedzialności zleceniodawców za płatności w transporcie.

Przedstawiciele Komisji Europejskiej, w tym prowadzący spotkanie Head of the Unit Transports networks chez European Commission, DG MOVE.B.1 Jean-Louis Colson, wyrazili głębokie uznanie dla przedstawionych danych i analiz. Zapowiedział, że Komisja Europejska podejmie pogłębioną analizę problemu, rozważając zarówno regulacje sektorowe, jak i działania ogólnoeuropejskie w zakresie terminów płatności oraz działalności pośredników.

– Konieczne jest ustalenie, czy problem występuje wyłącznie w transporcie, czy także w innych branżach. Decyzje o nowych przepisach zostaną podjęte po konsultacjach z sektorem – zaznaczył Jean-Louis Colson.

Na zakończenie spotkania Joanna Popiołek w imieniu polskich przewoźników podziękowała za otwartość i gotowość do dialogu, deklarując jednocześnie pełną współpracę przy przygotowywaniu niezbędnych danych i materiałów analitycznych.

Opr. ZMPD/DWSK/AB

SEKCJA

SEKCJA

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD