INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
O taką debatę apelowało Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników z Białej Podlaskiej. Gospodarzem spotkania był przewodniczący Zespołu, poseł Adam Abramowicz, a poza liczną reprezentacją przewoźników, w Sejmie pojawili się także przedstawiciele m.in. Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Infrastruktury.
Podczas dwugodzinnego spotkania uczestnicy przedyskutowali propozycję Ministerstwa Finansów wprowadzenia 200 litrów limitu paliwa zwolnionego z należności celnych przywozowych i akcyzy, wwożonego z państw trzecich do Polski w standardowych zbiornikach pojazdów ciężarowych.
Prezes ZMPD Jan Buczek alarmował, że przy marży z usług przewozowych sięgającej 1,5 proc., wprowadzanie nieprzemyślanych ograniczeń doprowadzi do licznych bankructw. Wskazał, że ciężarówki będą mogły nadal wjeżdżać z pełnymi zbiornikami przez przejście polsko-litewskie w Budzisku, a na Litwę dostaną się z Białorusi z pełnymi zbiornikami. – Dla nas najważniejszą rzeczą jest stworzenie takich samych warunków działania dla wszystkich podmiotów, tymczasem przygotowana regulacja bije przede wszystkim w polskich przedsiębiorców – podkreśla prezes ZMPD. Dwustronne umowy z Rosją, Białorusią, Ukrainą i Kazachstanem pozwalają na odstępstwa od proponowanego przez MF limitu, zapewniając drugiej stronie wwóz np. 600 litrów bez płacenia akcyzy.
Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Jarosław Jakoniuk wskazał, że zagraniczne rządy wspierają swoich przedsiębiorców. Np. w Niemczech przewoźnik może liczyć raz w roku na 1500 euro dopłaty do opon jako rekompensatę za opodatkowanie środków transportu. Niektóre zachodnie kraje mają podpisane porozumienia ze wschodnimi w sprawie zwrotu podatku VAT.
Poseł Abramowicz zauważył, że rekompensatą dla polskich przedsiębiorców za utrudnienie konkurencji z zagranicznymi przewoźnikami może być zwrot akcyzy. Podsekretarz stanu, zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak powiedział, że co prawda nie toczą się prace nad zwrotem akcyzy, ale resort jest otwarty na propozycje.
Piotr Walczak przyznał, że pozostaje problem „lejka suwalskiego”, czyli wjazdu przez granicę polsko-litewską. Obiecał wnieść pod obrady unijne ograniczenie wwozu paliwa do 200 l przez całą unijną wschodnią granicę, ale przypuszcza, że proces wprowadzania unijnego limitu będzie powolny.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.