INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
W czwartek 28 września 2017 r. na wspólnym posiedzeniu Komisji Infrastruktury i Finansów Publicznych odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów.
Głównym elementem zmiany ustawy jest wprowadzenie obowiązku posiadania geolokalizatora w przewozie towarów, dzięki któremu ciężarówka poddana byłaby stałemu monitoringowi. Podczas obrad dyskutowano na temat szczegółów związanych z tym rozwiązaniem, mającym na celu – zgodnie z założeniem ustawodawcy – maksymalne ograniczenie nieprawidłowości przy transporcie towarów wrażliwych.
W dyskusji wzięli udział także przedstawiciele Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce: Piotr Mikiel, zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD oraz Euzebiusz Gawrysiuk, wiceprzewodniczący Rady Zrzeszenia. Dyr. Mikiel podkreślił, że ZMPD z zadowoleniem przyjęło fakt, iż w rozwiązaniach zaproponowanych w ustawie nie ma konieczności ponoszenia przez przedsiębiorców dodatkowych opłat związanych z zakupem przez nich nowego urządzenia. – Dobrze, że nasze wnioski i sugestie w tej kwestii zostały przez rząd wzięte pod uwagę – powiedział dyr. Mikiel. Docenił także elastyczność nowego rozwiązania, polegającą na możliwości skorzystania przez przedsiębiorców z posiadanych już przez nich urządzeń lub ze specjalnie stworzonej aplikacji. – To przyjazne rozwiązanie dla przewoźników – podkreślił Piotr Mikiel. Z drugiej strony zwrócił uwagę na brak zgody na drastyczną wysokość kar dla kierowców, wynoszącą od 5 do 7,5 tys. zł. Drugim niepokojącym elementem w ustawie jest możliwość skorzystania przez organy kontrolne z procedury konwoju w przypadku wątpliwości dotyczących ilości przewożonego towaru lub samego towaru. Piotr Mikiel przypomniał, że przedstawiciele organu kontrolnego mają możliwość realizacji procedury nałożenia zamknięcia urzędowego i skierowania pojazdu do najbliższego urzędu celno-skarbowego w celu zweryfikowania tych wątpliwości. - Często konwoje odbywają się na trasach liczących nawet kilkaset kilometrów, co wiąże się z kosztami wynikającymi zarówno z przemieszczenia się pojazdu w głąb kraju, jak i samych opłat za konwój, i to także w przypadku, kiedy nie stwierdzono żadnych uchybień. Dlatego warto doprecyzować przepisy, kiedy i w jakich sytuacjach ten konwój jest niezbędny – powiedział przedstawiciel ZMPD.
Euzebiusz Gawrysiuk zabrał głos w wielokrotnie już poruszanej sprawie dotyczącej karania przewoźników za niedopełnienie obowiązku zgłoszenia przewozu towarów wrażliwych. – Jesteśmy temu przeciwni, bo towar czy ładunek znajdujący się na samochodzie nie stanowi własności przewoźnika. Przedsiębiorca powinien ponieść konsekwencje tylko w przypadku, kiedy świadomie zmieni trasę przejazdu lub przewiezie ładunek w inne miejsce niż ma to zapisane w liście przewozowym – powiedział Euzebiusz Gawrysiuk.
Opr. ZMPD/DWSK/PG
Zapis posiedzenia dostępna jest tutaj
***
O godz. 14 rozpoczęło się wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Infrastruktury w sprawie zmian w kształceniu zawodowym od 1 września 2017 r., wynikających z przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Posłowie zajmą się rozpatrzeniem informacji ministrów edukacji narodowej oraz infrastruktury na temat kształcenia w zawodzie kierowca mechanik i technik transportu drogowego.
Transmisja z posiedzenia jest dostępna tutaj
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.