INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Od września już w ponad stu klasach szkół publicznych w Polsce będzie można uczyć się zawodu kierowca-mechanik – w 2017 roku ich liczba wzrosła aż o 120 procent. Jak skutecznie wykorzystać ten potencjał?
W wyniku przywrócenia w 2015 roku możliwości kształcenia kierowców w szkołach publicznych powstało ponad 110 klas o tym profilu, co świadczy o ogromnym zainteresowaniu młodych ludzi tym zawodem. Problem w tym, że obecnie nauczanie kończy się egzaminem na prawo jazdy kategorii B na pojazdy osobowe. Dlatego szkoły i środowisko przewoźników drogowych zabiegają o rozszerzenie podstawy programowej o umożliwienie zdobycia kwalifikacji w zakresie prawa jazdy kategorii C. Jest na to szansa, o czym powiedział podczas konferencji zorganizowanej przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce dotyczącej kształcenia w zawodzie kierowca-mechanik minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. – Minister edukacji narodowej Anna Zalewska upoważniła mnie do poinformowania, że jest otwarta do rozmów ze środowiskiem transportowców na temat kształcenia uczniów na prawo jazdy kat. C – powiedział minister Adamczyk.
Gospodarz konferencji, prezes ZMPD Jan Buczek zauważył, że młodzi ludzie garną się do zawodu kierowcy, lecz ogromne koszty uniemożliwiają im podjęcie szkolenia. Wydatek związany ze zdobyciem wszystkich kwalifikacji wynosi ok. 12 tys. zł, co dla większości młodych osób stanowi barierę nie do przejścia. Stąd tak ważne jest, by mieli szansę na podjęcie nauki tego zawodu w szkołach publicznych. – Dziś wszystko zależy od strony rządowej. Transport drogowy przynosi 12 mld zł do budżetu (i to tylko z podatku od paliwa i akcyzy), co powinno być koronnym argumentem dla wicepremiera Mateusza Morawieckiego w dyskusji o pomocy państwa w wyszkoleniu przyszłych pracowników i zarazem podatników. Jeśli chce się mieć korzyści, należy w pewnym momencie zainwestować. My tak zrobiliśmy na początku naszej działalności i to przyniosło sukces – powiedział prezes ZMPD.
– Rząd zdaje sobie sprawę z tego, że koszty wykształcenia w tym zawodzie są dla wielu młodych ludzi nie do przeskoczenia. Dlatego im szybciej zaczniemy szczegółowe rozmowy na ten temat, tym lepiej. Mam nadzieję, że przyszły rok szkolny będzie mógł się rozpocząć z poszerzonym programem, jeśli chodzi o możliwość zdobycia uprawnień do prowadzenia samochodów ciężarowych – powiedział minister Adamczyk. Zgodził się z opinią, że nie ma lepszego miejsca do nauki zawodu kierowcy niż szkoła. – Przywrócenie po 30 latach tego profilu do szkół zawodowych było idealnym posunięciem. Tu młodzież nie tylko gruntownie przygotowuje się do nabycia odpowiednich uprawnień, lecz także uczy się bezpiecznego zachowania się na drodze, co dla nas jest priorytetem – powiedział minister Adamczyk.
O bezpieczeństwie i współpracy ze szkołami mówił też Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur. – Inspektorzy pojawią się w poszczególnych klasach, będą rozmawiać z uczniami i nauczycielami, by przybliżyć kwestie związane z bezpieczeństwem na drogach oraz działalnością GITD – powiedział Alvin Gajadhur. Przedstawił dane obrazujące, jak duże jest zapotrzebowanie na kierowców. – Przewoźnicy ratując się zatrudniają coraz większą liczbę kierowców zza wschodniej granicy. W 2013 r. wydaliśmy 5 tys. świadectw upoważniających obywateli tzw. krajów trzecich do pracy w Polsce. Rok później było ich już 9 tys., by 2015 r. sięgnąć liczby ok. 20 tys. W ubiegłym roku wydaliśmy ponad 41 tys. świadectw, natomiast do 21 sierpnia tego roku już ok. 40 tys. Jak widać, zapotrzebowanie na kierowców jest ogromne – powiedział Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Informacja własna ZMPD. Opr. PG
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.