ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2025-11-07

List otwarty Prezesa ZMPD Jana Buczka do Prezydenta RP Karola Nawrockiego w sprawie skutków zawetowania ustawy Prawo o ruchu drogowym



SEKCJA


Szanowny Panie Prezydencie,

Na wstępie dziękuję Panu za inicjatywę spotkania z przewoźnikami oraz przedstawicielami organizacji zrzeszających przedsiębiorców transportu drogowego w Polsce. Z uznaniem przyjąłem fakt, że podejmuje Pan działania otwierające nowy rozdział w relacjach pomiędzy administracją publiczną a środowiskiem przedsiębiorców i obywateli, po dziesięciu latach stagnacji i działań o charakterze pozornym.

Polski transport międzynarodowy, Panie Prezydencie, to sektor, który od początku lat 90-tych – a więc od momentu uzyskania możliwości świadczenia usług przewozowych na rynkach zagranicznych – zmagał się z licznymi barierami utrudniającymi rozwój, gdyż ówczesna administracja państwowa preferowała przedsiębiorstwa państwowe, udzielając im szeregu przywilejów.

Pomimo tych trudności polscy przewoźnicy konsekwentnie rozwijali swoją działalność, budując markę rzetelnych i konkurencyjnych partnerów na rynkach europejskich. Politycy zaś chętnie korzystali z okazji, by ocieplać swój wizerunek, fotografując się na tle naszych – często jeszcze niespłaconych, lecz imponujących – pojazdów.

Ostatnie lata były dla naszej branży szczególnie trudne. Wpływ na to miały zarówno czynniki zewnętrzne – takie jak pandemia i jej gospodarcze następstwa, czy agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę – jak i brak zrozumienia oraz empatii ze strony osób odpowiedzialnych za transport i gospodarkę w administracji publicznej. W konsekwencji polscy przewoźnicy stopniowo tracą pozycję niekwestionowanego lidera na rynkach europejskim i euroazjatyckim.

W tym samym czasie przewoźnicy spoza UE w coraz większym stopniu zaczęli korzystać z zezwoleń EKMT. Zezwolenia te, wydawane na konkretną firmę, mogą być wykorzystywane przez dowolny pojazd w jej flocie i umożliwiają wykonywanie nieograniczonej liczby operacji transportowych w ciągu roku kalendarzowego pomiędzy państwami członkowskimi Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF), działającego w ramach systemu OECD. Co więcej, pozwalają one na realizację przewozów, które w przypadku podstawowych kategorii zezwoleń są niedozwolone.

Przed kilku laty ujawniono zjawisko profesjonalnego fałszowania tych dokumentów – tzw. „klonowania” oryginalnych zezwoleń. Proceder ten umożliwia nieuczciwym przewoźnikom wyposażanie wszystkich swoich pojazdów w sfałszowane dokumenty, które są praktycznie niemożliwe do wykrycia podczas kontroli drogowych. Pan Alvin Gajadhur, obecnie Pański doradca, a wcześniej Główny Inspektor Transportu Drogowego, przez lata nie był w stanie skutecznie przeciwdziałać temu zjawisku.

Dlatego też wdrożenie elektronicznej formy zezwoleń EKMT miało dla polskich przewoźników drogowych znaczenie kluczowe. To właśnie nasze środowisko podejmowało intensywne działania, zabiegając u przedstawicieli administracji państwowej i wśród polityków o pilne doprowadzenie tej sprawy do końca. Digitalizacja systemu zezwoleń EKMT, zaplanowana na 1 stycznia 2026 roku, stanowiłaby realne narzędzie ograniczenia nielegalnych praktyk stosowanych przez zagranicznych przewoźników.

W tym kontekście zawetowanie ustawy z dnia 26 września 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw – wywołało w naszej branży głęboki niepokój i zdecydowany sprzeciw. Skutkiem tej decyzji będzie bowiem niemożność wykonywania od przyszłego roku przewozów przez polskich przedsiębiorców na podstawie zezwoleń EKMT, przy jednoczesnym utrzymaniu takiej możliwości dla przewoźników zagranicznych, w szczególności spoza Unii Europejskiej, których aktywność na polskim rynku dynamicznie rośnie, a którzy będą mogli nadal realizować przewozy na terytorium naszego kraju, nie podlegając efektywnej kontroli.

W praktyce doprowadzi to do nieograniczonego wywozu towarów z Polski do krajów trzecich, jak również w odwrotnym kierunku, pozbawiając polskie przedsiębiorstwa zleceń i przychodów. Trudno nie uznać tego za działanie godzące w interes polskiej branży transportowej i osłabiające konkurencyjność rodzimych firm. Czy Pan Prezydent był świadomy tych konsekwencji w momencie podejmowania decyzji o niepodpisaniu wspomnianej ustawy?

Jeżeli tak, to pozostaje więc pytanie – jaki był cel naszego spotkania oraz wymienionych wówczas przyjaznych gestów, skoro w tak istotnej dla polskiego transportu sprawie nie umożliwiono nam przedstawienia naszego stanowiska i argumentów?

Jan Buczek
Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty

THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     THB  0.1138     USD  3.6818     AUD  2.3868     HKD  0.4734     CAD  2.6085     NZD  2.0679     SGD  2.8245     EUR  4.2483     HUF  0.0110     CHF  4.5556     GBP  4.8227     UAH  0.0876     JPY  0.023987     CZK  0.1745     DKK  0.5690     ISK  0.029058     NOK  0.3606     SEK  0.3846     RON  0.8353     BGN  2.1722     TRY  0.0871     ILS  1.1294     CLP  0.003898     PHP  0.0623     MXN  0.1985     ZAR  0.2124     BRL  0.6882     MYR  0.8817     IDR  0.00022067     INR  0.041524     KRW  0.002524     CNY  0.5168     XDR  4.9947     












Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD