ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Transport w mediach
2025-08-26

Informacja o zmianie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców ciężarówek to fake news – prezes ZMPD Jan Buczek w radiowej Trójce



SEKCJA
GDDKiA

GDDKiA

W mediach społecznościowych i branżowych pojawiła się wiadomość o tym, że od 1 stycznia 2026 r. dojdzie do zmiany przepisów dotyczących obniżenia czasu pracy kierowców ciężarówek w Europie z 9 godz. do 8 godz., a pauza będzie obowiązywać już po 4 godz, a nie po 4,5 godz. jazdy. – To absolutny fake news – uspokaja w radiowej Trójce, w audycji „News albo Fake News” prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek.

– Przepisy dotyczące czasu pracy kierowcy zawodowego są regulowane rozporządzeniem Wspólnoty Europejskiej nr 561 z 2006 r. Ich zmiana wymaga bardzo uciążliwego procesu legislacyjnego, połączonego z wszelkiego rodzaju konsultacjami na poziomie międzynarodowym. To skomplikowany, czasochłonny proces. Bez uruchomienia szerokiej debaty zmiana tych przepisów jest niemożliwa – powiedział prezes ZMPD Jan Buczek.

Jak zauważył szef Zrzeszenia, ewentualne skrócenie czasu pracy kierowcy pociągnęłoby za sobą po pierwsze zwiększenie liczby ciężarówek na europejskich drogach, czego żadna administracja drogowa żadnego państwa UE nie chce, po drugie zaś zintensyfikowanie poszukiwań kandydatów na stanowisko kierowcy z coraz bardziej odległych państw świata. Tego również nie chcą europejskie rządy, obawiając się gwałtownego napływu osób odmiennych kulturowo.

– Jestem zaniepokojny pojawianiem się takich informacji, aczkolwiek nie traktuję ich poważnie – powiedział Jan Buczek. – Zalecam wszystkim przewoźnikom korzystanie ze sprawdzonych, wiarygodnych informacji, które publikuje ZMPD i rozsyła do swoich członków – dodał prezes Jan Buczek.

Jego zdaniem ciekawym pomysłem byłoby natomiast uelastycznienie czasu pracy kierowcy, oczywiście przy zachowaniu tygodniowych czy też dwutygodniowych limitów. Kierowca, pracując dłużej w jednym dniu mógłby odebrać ten czas w innym. Takie zarządzanie czasem pracy mogłoby spowodować np. to, że będzie częściej w domu.

Dzisiejsza sprawność psychofizyczna kierowców jest na dużo wyższym poziomie niż przed laty, kiedy to musieli oni dawać sobie radę z głośnymi, pozbawionymi ogrzewania i klimatyzacji Jelczami czy Starami, których prowadzenie samo w sobie wymagało dużej siły fizycznej. To wszystko powodowało szybkie zmęczenie kierowcy. A właśnie zmęczenie wpływa na kluczową do oceny czasu pracy sprawność psychofizyczną. Dziś jazda ciężarówką to przyjemność sama w sobie, a kierowca jest bardziej operatorem nowoczesnego pojazdu, niż szoferem.

Więcej w radiowej Trójce, w audycji „News albo Fake News”

Opr. ZMPD/DWSK/PG
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD