ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2024-05-22

WSPÓLNA SPRAWA. APEL ZMPD i TLP w obronie polskiego transportu w Rzeczpospolitej i Dzienniku Gazecie Prawnej



SEKCJA


Szanowni Państwo,

Poniżej i w załączeniu przekazujemy treść pisma, jakie prezesi dwóch największych organizacji transportowych w Polsce - Jan Buczek (ZMPD) i Maciej Wroński (TLP) wystosowali do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska, Marszałka Sejmu Szymona Hołowni i Marszałkini Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, w którym zwracają uwagę na dramatyczną sytuację polskiego transportu drogowego, oczekując na decyzje najważniejszych osób w państwie dotyczące wsparcia tego sektora naszej gospodarki.

 
SEKCJA

Warszawa, 23 maja 2024 r.

Pan Donald Tusk Prezes Rady Ministrów
Pan Szymon Hołownia Marszałek Sejmu RP
Pani Małgorzata Kidawa- Błońska Marszałek Senatu RP

Szanowni Państwo,

My, Prezesi najbardziej reprezentatywnych organizacji zrzeszających przewoźników zaangażowanych w wykonywanie transportu drogowego, kierowani głosem firm należących do naszych organizacji apelujemy o podjęcie pilnych działań w celu wsparcia kurczącego się sektora transportu drogowego. Przewoźnicy, którzy od lat pracowali na rzecz i rozwoju Polski dziś potrzebują pomocy.

Szereg wydarzeń spowodował, że znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji. Perturbacje z pandemią, pakiet mobilności, agresja Rosji na Ukrainę, sankcje UE na Rosję i Białoruś, sankcje Białorusi i Rosji na UE, polski ład, umowa UE-UA wpuszczająca do Polski dziesiątki tysięcy ukraińskich samochodów ciężarowych niepodlegających pod przepisy UE,  wreszcie zielony ład. Polscy przewoźnicy zostali dotknięci skokowym wzrostem kosztów, przede wszystkim związanych z kosztami paliwa i należnościami dotyczącymi ubezpieczeń społecznych. Właśnie zaczynamy ponosić kolejne koszty za transformację energetyczną UE.

W czasie obecnego kryzysu ekonomicznego w UE i mniejszego zapotrzebowania na transport nie ma możliwości przełożenia wyższych kosztów funkcjonowania firmy transportowej na klienta. Skutkiem tego rynek jest już ,,jałowy”, a w dużej części się kurczy. To spowoduje, że w momencie ewentualnego odbicia koniunktury zostaniemy daleko za przewoźnikami, z którymi konkurujemy od lat: z Litwy, Hiszpanii, Rumunii, Czech i innych. 

O pogarszającej się sytuacji ekonomicznej przewoźników mówią powszechnie dostępne dane. Już w pierwszej połowie 2023 roku liczba upadłości w sektorze transportu drogowego wzrosła o 100 % w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedzającego. 

Do końca ubiegłego roku upadło 546 przedsiębiorstw transportowych. A cały 2023 r. zakończył się wzrostem zadłużenia przewoźników o ponad 11 %, co było wartością o 37 % wyższą niż wzrost zadłużenia w innych sektorach. Według danych KRD rosnące zadłużenie branży TSL wynosi 1,3 mld zł, z czego 854,8 mln zł dotyczy małych firm prowadzonych w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Z kolei dane BIG pokazują, że na koniec listopada 2023 roku kwota nieuregulowanych płatności z tytułu rat kredytów i faktur sektora TSL wyniosła 2,9 miliarda złotych. Według BIG zaległości dotyczą ponad 34 tysięcy aktywnych, zawieszonych i zamkniętych firm.

Przewoźnicy potrzebują rozwiązań generalnych, które mogłyby obniżyć ich koszty funkcjonowania, w tym wprowadzenia na okres przejściowy ulg lub zwolnień z należności publiczno-prawnych. Mogłoby to dotyczyć między innymi podatku od środków transportu, wysokości obciążeń związanych z ubezpieczeniami społecznymi lub innych podatków. Innym wsparciem mogłoby być dofinansowanie obowiązkowej wymiany tachografów na tachografy smart drugiej generacji.

W związku z powyższym wsparcie ze strony administracji rządowej wydaje się konieczne, aby umożliwić branży transportu drogowego przetrwanie najgorszego okresu i zapewnić wpływy do budżetu w przyszłości.  

Z poważaniem, 
Jan Buczek 
Prezes
Zrzeszenie Międzynarodowych 
Przewoźników Drogowych w Polsce

Maciej Wroński 
Prezes
Związek Pracodawców 
Transport i Logistyka Polska







 
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Apel Prezesów - ZMPD Jana Buczka i TLP Macieja Wrońskiegopobierz PDF
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD