ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2021-03-22

Zmiana systemu opłat drogowych na koszt i ryzyko przedsiębiorców - analiza ankiety ZMPD, relacje w mediach - aktualizacja 29 marca



SEKCJA

W dniach 18-22 marca ZMPD przeprowadziło online ankietę dotyczącą nowego systemu poboru opłat. Dziękujemy wszystkim przedsiębiorcom, którzy wzięli udział w jej wypełnieniu. Na podstawie wyników ankiety możemy wysnuć ogólne wnioski.

SEKCJA

Skarb Państwa naprawia w pocie czoła i za publiczne pieniądze system poboru opłat drogowych, który nie jest zepsuty. Część kosztów naprawy będą musieli ponieść właściciele ciężarówek, kupując nowe urządzenia pokładowe. Dziś, czyli tuż przed startem nowego systemu, połowa przewoźników nawet nie wie, jakie zmiany nadchodzą. 

Jak wynika z ankiety, trzy i pół miesiąca przed godziną zero blisko 47 procent przewoźników drogowych deklaruje brak wiedzy na temat nowego systemu poboru opłat drogowych, który ma ruszyć najpóźniej 1 lipca. Dla porównania, Niemcy testowali podobny system przez półtora roku, a następnie przesunęli jego wdrożenie o dwa lata, żeby mieć pewność, że wszystko będzie tak, jak trzeba. 
 

SEKCJA

SEKCJA

Od kilku lat trwają chaotyczne próby zmiany systemu poboru opłat elektronicznych na polskich drogach. Projekt przechodzi z rąk do rąk, z jednej instytucji państwowej do drugiej, a kalendarz uruchamiania systemu składa się z kolejnych niedotrzymanych terminów. Teraz wiadomo, że rejestracja ciężarówek ma wystartować w drugiej połowie maja, a miesiąc później nowy system rozpocznie pracę. Informacja o tych terminach nie dotarła jednak do przewoźników. Prawie 60 procent z nich, pytanych o daty planowanych zmian, odpowiada: nie wiem.
 

SEKCJA

SEKCJA
Polska administracja postanowiła kilka lat temu przejąć system poboru opłat drogowych, odbierając go prywatnemu operatorowi, czyli firmie Kapsch. Zaplanowano jednocześnie zamianę naziemnego systemu mikrofalowego na technologię wykorzystującą mechanizm geolokalizacji. Przeprowadzono gigantyczną operację,  w wyniku której właścicielem systemu została Krajowa Administracja Skarbowa  a – uwaga – ta sama firma Kapsch ma się zajmować obsługą klientów. Przewoźnicy pytani czy wiedzą, na czym będą polegać wprowadzane zmiany, mają z tym kłopot – blisko połowa z nich nie wie. 
SEKCJA

SEKCJA
Ponad 47 procent przewoźników nie wie też, z jakiego urządzenia będzie mogło korzystać w nowym systemie. Nic dziwnego, tej wiedzy nie posiada także właściciel systemu. Dopuszczanie dostawców nowych urządzeń pokładowych jeszcze się nie zakończyło. Żaden dostawca OBU (urządzeń pokładowych) nie został dopuszczony, co niepokoi, biorąc pod uwagę nieodległe terminy wdrażanych zmian. 
SEKCJA

SEKCJA


Zdaniem ZMPD negatywny wydźwięk ma też zapowiedź, że to przewoźnik będzie musiał zapłacić za nowe urządzenie pokładowe. W Belgii, Austrii czy w Czechach koszty wyposażenia pojazdów ponosi operator. Obowiązek udostępnienia tych urządzeń użytkownikom płatnych dróg przez operatora systemu wynika z przepisów europejskich. 

Nowy system to także zagrożenia surowymi karami za błahe albo wręcz cudze przewinienia. Wjeżdżając na płatny odcinek to kierowca będzie musiał uruchomić urządzenie lokalizacyjne. A przecież każdy wie, jak łatwo o czymś zapomnieć podczas prowadzenia pojazdu. Pomyłki będą kosztowne – kara ma wynosić 1500 zł. 

Jeżeli w nowym systemie dojdzie do trwającej więcej niż 15 minut przerwy w działaniu sygnału GPS w wyniku rozładowania telefonu albo z przyczyn niezależnych do kierowcy, trzeba będzie zjechać z drogi albo przerwać jazdę. Kara 1500 zł. Takie restrykcyjne zasady będą obowiązywać tylko w Polsce. W innych europejskich krajach odpowiedzialność za przesyłanie danych to problem operatora, a nie klienta. 

Podsumowując: Wprowadzanie nowego systemu opłat drogowych odbywa się, zdaniem ZMPD, chaotycznie i stwarza zagrożenie dla terminowości procesów transportowych. Rejestracja internetowa nie daje gwarancji płynnego przejścia z jednego systemu na drugi. Zastrzeżenia budzi też przerzucanie kosztów urządzeń na przedsiębiorców oraz ryzyko dotkliwych kar za niezawinione przewinienia. 
 

Opr. ZMPD/SJ    


* * *
Analiza ankiety ZMPD została szeroko zaprezentowana w mediach.

Dziennik Gazeta Prawna
https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/8127507,nowy-system-poboru-e-myta-przewoznik.html

Portal rp.pl
https://logistyka.rp.pl/technologie/systemy-it/13906-czy-czeka-nas-zawal-systemu-poboru-oplat-drogowych?utm_source=rp&utm_medium=teaser_redirect

Radio Opole

https://radio.opole.pl/104,393560,zmpd-prawie-polowa-przewoznikow-nie-wie-jakie-zm

Portal stooq

https://stooq.com/n/?f=1411474

Portal wp.pl

https://www.wnp.pl/finanse/zmpd-prawie-polowa-przewoznikow-nie-wie-jakie-zmiany-wprowadzi-system-e-toll,457705.html

Portal wnp.pl

https://www.wnp.pl/finanse/zmpd-prawie-polowa-przewoznikow-nie-wie-jakie-zmiany-wprowadzi-system-e-toll,457705.html

Portal trans.info
https://trans.info/pl/pobor-myta-zmpd-alarmuje-koszty-spadna-na-przewoznikow-229553

Portal samorządowy

https://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-finanse/zmpd-prawie-polowa-przewoznikow-nie-wie-jakie-zmiany-wprowadzi-system-e-toll,266186.html

Portal twnews
https://twnews.pl/pl-news/czy-czeka-nas-zawal-systemu-poboru-oplat-drogowych

Portal truck focus
https://truckfocus.pl/nowosci/58866/zmiana-systemu-oplat-drogowych-ryzyko-poniosa-przedsiebiorcy

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD