ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Koronawirus
2020-11-24

Ministerstwo Finansów odpowiada przewoźnikom



SEKCJA

Ministerstwo Finansów odpowiedziało na postulaty przedsiębiorców branży autokarowej dotyczące braku skutecznej pomocy dla przewoźników autokarowych i autobusowych w związku z pandemią COVID-19.


Treść pisma poniżej oraz w załączniku.

 
SEKCJA
Pan Rafał Jańczuk
Prezes Zarządu 
Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych

Pan Jan Buczek
Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce

Szanowni Państwo,

w związku z udostępnionymi drogą mailową przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (dot. znak: BPRM.218.3.8.2020.IG(21) wystąpieniami w sprawie postulatów przedsiębiorców branży autokarowych w sprawie braku skutecznej pomocy dla przewoźników autokarowych i autobusowych w związku z pandemią COVID-19, Ministerstwo Finansów w zakresie swojej właściwości uprzejmie informuje. 

Przepisy dotyczące  podatku od wartości  dodanej objęte są zakresem prawa Unii Europejskiej, czyli także obowiązkiem harmonizacji prawa krajowego z prawem unijnym. W konsekwencji polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, zawarte w ustawie o VAT [1] oraz przepisach wykonawczych do tej ustawy, powinny być zgodne z unijnymi przepisami prawa dotyczącymi podatku od wartości dodanej, a więc przede wszystkim dyrektywą  VAT [2] oraz orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dyrektywa VAT nakreśla zasady funkcjonowania systemu VAT wskazując m.in. podmioty uznawane za  podatników, zakres przedmiotowy opodatkowania tym podatkiem, jak również zakres stosowania zwolnień z tego podatku oraz stawek obniżonych, w tym stawki 0% VAT.

Oznacza to, że Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, nie posiada nieograniczonej swobody kreowania własnych rozwiązań w zakresie VAT, w tym także w zakresie polityki stawek VAT.

Zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy VAT stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III do dyrektywy.

W poz. 5 tego załącznika wymieniony został przewóz osób oraz ich bagażu. Oznacza to, że usługi transportu pasażerskiego mogą być objęte stawką obniżoną (minimalna w UE to 5%), ale nie stawką 0% (przewidzianą zasadniczo dla transakcji transgranicznych).

Powyższy przepis został implementowany do krajowego systemu VAT i obecnie stawką VAT 8% jest objęty pasażerski transport autokarowy (podobnie jak pozostałe rodzaje transportu pasażerskiego: samochodowy, tramwajowy, kolejowy itd.) [3].

W związku z obecną sytuacją spowodowaną pandemią COVID-19 podejmowane są różnego rodzaju działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym jej skutkom społecznym i gospodarczym, jak również pomoc dla branż najbardziej dotkniętych kryzysem koronawirusowym. Działania w tym zakresie, w tym pomoc ze strony państwa dla polskiej gospodarki, dokonywane są kompleksowo w ramach pakietu rozwiązań systemowych składających się na tzw. tarczę antykryzysową. Przepisy tarczy antykryzysowej zawierają szereg rozwiązań mających na celu złagodzenie skutków społeczno-gospodarczych pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2, w tym również nakierowanych na ochronę miejsc pracy i zapewnienie płynności finansowej pracodawców.

Działania związane z ograniczaniem rozprzestrzeniania się COVD-19 powinny mieć jak najszerszy zakres, jednak rozwiązania w zakresie VAT powinny być stosowane z wielką ostrożnością, tak, aby nie narażać Polski na ryzyko ewentualnych negatywnych konsekwencji będących skutkiem naruszenia przepisów unijnych.

Odstępstwa od zasad wynikających z  dyrektywy  VAT możliwe są  na  podstawie przyznanych państwom członkowskim UE derogacji.

Obecnie toczą się prace nad przygotowaniem wniosku derogacyjnego do Komisji Europejskiej umożliwiającego  stosowanie stawki  podatku  VAT w wysokości 0% do usług pasażerskiego transportu kolejowego. Kwestie   zakresu   tego wniosku   tj. ewentualnego rozszerzenia są jeszcze przedmiotem analiz.

Ponadto, niezależnie  od ww. wniosku o derogację, resort finansów na bieżąco analizuje różne scenariusze zmian w przepisach prawa mające na celu wspieranie przedsiębiorców, uwzględniające również specyficzne warunki i potrzeby różnych branż. W przypadku pojawienia się możliwości (również w obszarze unijnym) wprowadzenia preferencji w szerszym zakresie, po analizie pod kątem zasadności ich wprowadzenia, korzyści z punktu widzenia zwalczania skutkówCOVID-19 oraz potencjalnych skutków finansowych z nich wynikających dla strony dochodowej i wydatkowej budżetu państwa, stosowne rozwiązania zostaną rekomendowane Radzie Ministrów.

Niezależnie od powyższego należy mieć na uwadze, że podatki są źródłem finansowania sfery publicznej, w tym wielu obszarów, które również ucierpiały w wyniku wystąpienia epidemii COVID-19. Decyzje dotyczące rezygnacji z części wpływów podatkowych – w szczególności w zakresie podatku VAT, który jest podstawowym źródłem wpływów budżetu państwa (a takie będą skutki objęcia stawką 0% przedmiotowych usług),powinny być zatem podejmowane z ostrożnością i przy właściwym rozpoznaniu możliwości i potrzeb tak, by nie ograniczały możliwości dotarcia finansowania tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne.

Decyzje w tym zakresie powinny być podejmowane przez Radę Ministrów, jako organ odpowiedzialny m.in. za wyznaczanie kierunków i realizację polityki gospodarczej kraju. Decyzyjna rola Rady Ministrów wynika w szczególności z funkcji podmiotu koordynującego prace m.in. Ministerstwa  Finansów, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz wypracowującego najkorzystniejsze rozwiązania przyczyniające się do całościowej poprawy sytuacji na rynku.

Z poważaniem
Dr Paweł Selera     
Dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług 


Przypisy

[1] Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.).
[2] Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartościdodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.).
[3] Art. 41 ust. 2   w związku z art. 146aa ust. 1   pkt 2   ustawy o   VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usług i związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1. Załącznik nr 3 do ustawy o VAT poz. 38, 39 i 41:
- transport kolejowy pasażerski międzymiastowy (PKWiU 49.10),
- transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKWiU 49.31),
- pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany (PKWiU 49.39).


 
SEKCJA

Opr. ZMPD/DWSK/AM

Fot. geralt, Pixabay

 
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Ministerstwo Finansów - odpowiedź - przewoźnicypobierz PDF
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD