INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Przeddzień dwudniowych rozmów odbyło się spotkanie z udziałem ministrów transportu – Ukrainy Vladislava Kriklija i Polski Andrzeja Adamczyka, a także przedstawicieli administracji – m.in. straży granicznej, cła, służb kontrolnych i przedsiębiorców z branży transportowej obu państw, oraz polskiego ambasadora Bartosza Cichockiego. Spotkanie miało charakter dyskusji na temat różnych aspektów współpracy w zakresie międzynarodowego transportu drogowego. Strona ukraińska m.in. wyraziła prośbę o podział zezwoleń na tranzytowe i dwustronne. Zdaniem naszych sąsiadów przejazd przez Polskę nie powinien być zaliczany do parytetu zezwoleń dwustronnych. Z naszej strony nie ma jednak gotowości do takiego rozwiązania.
Sytuację związaną z wymianą polsko-ukraińskich zezwoleń komentuje prezes ZMPD Jan Buczek: Kluczem do rozwiązania większości sporów są granice, a dokładniej rzecz biorąc ich przejezdność. To, co dziś się na nich dzieje, jest po prostu nie do zaakceptowania. Przewoźnicy nie mają żadnych rezerw w wykonywaniu usług transportowych, dlatego ogromne znaczenie ma czas – im dłużej ciężarówka jest bezproduktywna, tym większe straty ma przewoźnik. Wolumen przewozów nie wzrasta, zmienia się ich struktura – biznes przerzuca masę towarową na kolej, bo polsko-ukraińska granica jest barierą zatrzymującą środek transportu bez mała na tydzień. O ile przewoźnicy z Ukrainy są niejako bez wyjścia, bowiem Zachód to jedyny kierunek wykonywania przez nich przewozów, o tyle polscy przewoźnicy, z powodu braku rekompensaty ze strony zleceniodawców za czas przymusowego postoju, ograniczają, jeśli w ogóle nie rezygnują, wykonywanie przewozów na Ukrainę. Tę sprawę rozwiązać mogą tylko rządzący. ZMPD od wielu lat zgłasza problem braku symetrii w kompetencjach premierów naszych państw, co w efekcie powoduje, że sprawa granicy nigdy nie trafia do właściwego adresata. Dopiero w tym roku dzięki inicjatywie Zrzeszenia prezydent Andrzej Duda rozmawiał z prezydentem Wołodymyrem Zełenskim o problemach z przekraczaniem naszych granic. Wydaje się, że mamy wielką szansę na wyjście z impasu, pod warunkiem jednak, że nie skończy się jak do tej pory na pustych słowach, deklaracjach, wizytach i tworzeniu kolejnych komisji.
Dopiero po umożliwieniu sprawnego przejazdu przez granicę będziemy mogli mówić o zwiększeniu udziału transportu drogowego w wymianie towarowej. Jeżeli bowiem już dziś zwiększylibyśmy liczbę przekraczających granicę samochodów poprzez zwiększenie liczby zezwoleń, czas na przekroczenie granicy jeszcze by się wydłużył, a tego chcemy za wszelką cenę uniknąć. Dlatego tak ważne jest stworzenie analogii w determinacji polskiej i ukraińskiej administracji do rozwiązania tego problemu. Jeśli tak się stanie, liczba przewozów z pewnością znacząco się zwiększy. W przeciwnym razie co roku będziemy się spotykać i dyskutować na te bardzo trudne tematy, a możliwości korekty będą miały charakter kosmetyczny, jak to się dzieje dziś. A przecież nie o to nam chodzi.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.