ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
FTD
2020-01-16

Jubileusz 10-lecia Forum Transportu Drogowego. Główny temat: zwrot części akcyzy



SEKCJA
SEKCJA

 

– W naszej branży dzieje się coraz gorzej i dlatego chcemy przygotować pozwalające wzmocnić naszą konkurencyjność prawne narzędzie, które w przyszłości da możliwość obniżenia akcyzy – powiedział prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek podczas obrad Forum Transportu Drogowego, które odbyło się 15 stycznia 2020 r. w siedzibie ZMPD. Prezes Buczek przypomniał, że z tego rozwiązania korzystają konkurenci z innych krajów. 

 

 

ZMPD zamówiło w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy opracowanie na temat możliwości obniżenia akcyzy od paliwa wykorzystywanego w profesjonalnym przewozie osób i rzeczy. Wynika z niego, że prawnie i technicznie jest to możliwe. Prezentujący opinię prof. Witold Modzelewski zaznaczył, że najłatwiej będzie dokonać zmian w prawie krajowym w ramach unijnej polityki transportowej, dopuszczającej zwrot różnicy w akcyzie zapłaconej i minimalnej. Wartość minimalną określa unijne rozporządzenie. Do wprowadzenia zwrotu części akcyzy wystarczyłaby nowelizacja rozporządzenia ministerstwa finansów. 

– Oczywiście tę decyzję należy skonsultować z premierem, bo to poważna polityka – zaznaczył profesor. Szacuje on, że łącznie zwrot uszczupliłby budżet państwa o ok. 0,5 mld zł. – To jest do przyjęcia, ponieważ z akcyzy do budżetu wpłynęło w ubiegłym roku 71 mld zł, w tym roku będzie to 73 mld zł – szacuje prof. Modzelewski. Dodał, że największa część wpływów pochodzi z akcyzy z paliw silnikowych (30 mld zł), papierosów (20 mld zł) i alkoholi bez wina i piwa (9 mld zł). Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk obiecał rozważyć projekt i ewentualnie przedstawić go Radzie Ministrów.

Drugim poruszonym podczas obrad forum tematem były najnowsze wskaźniki ekonomiczne polskiego transportu na tle innych państw UE, które przedstawił dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel.

Po części merytorycznej rozpoczęło się świętowanie jubileuszu 10-lecia istnienia FTD. Prezes ZMPD Jan Buczek, będący pomysłodawcą idei stworzenia forum dyskusyjnego skupiającego prezesów stowarzyszeń z całej Polski, przypomniał genezę jego powstania. Chodziło o powołanie do życia mniejszego niż Zrzeszenia zespołu przedstawicieli środowiska, gotowego do częstszych spotkań w celu reagowania na ważne problemy transportu krajowego i międzynarodowego, pojawiające się w krótkich odstępach czasu i mającego stanowić głos całego środowiska w rozmowach z decydentami. Nazwa Forum Transportu Drogowego pojawiła się po raz pierwszy podczas spotkania w siedzibie Zrzeszenia 31 marca 2009 r. – FTD ma ułatwić funkcjonowanie branży i kontakty z administracją państwa – powiedział prezes Buczek, dziękując wszystkim ministrom za dialog i patronowanie tej inicjatywie. – Od lat staraliśmy się integrować środowisko, by stając przed przedstawicielami administracji państwowej nasze stanowiska wyrażane były w ujednolicony sposób. Pamiętam spotkanie w ministerstwie transportu w 1991 lub 1992 roku i dyskusję na temat ustawy dotyczącej warunków wykonywania transportu międzynarodowego. Z naszej strony było kilkanaście osób z kilku organizacji, które miały różne poglądy na temat uzdrowienia sytuacji w transporcie. I wtedy zrozumieliśmy, że tak dalej być nie może. Zaczęliśmy szukać dróg porozumienia i współpracy w celu wypracowywania wspólnych stanowisk. Tych etapów było kilka, z których wyłoniło się Forum Transportu Drogowego. Od początku przyjęliśmy zasadę, że nie będziemy tworzyć żadnych władz, struktury itd. – przypomniał prezes Buczek.

– Forum Transportu Drogowego to potrzebna płaszczyzna debaty i dyskusji wszystkich tych, którzy rozwijają polski międzynarodowy transport drogowy – powiedział minister Adamczyk. Konsolidacja środowiska jest ważniejsza o tyle, że nad branżą pojawiły się czarne chmury związane z procedowanym na unijnej arenie Pakietem Mobilności. – Proponowane przepisy są antytransportowe, antyekonomiczne i antyekologiczne. Z jednej strony narzuca się nam konieczność ponoszenia gigantycznych nakładów na poprawę stanu powietrza, z drugiej na skutek proponowanych przepisów dodatkowo ponad 4 mln ton dwutlenku węgla będzie się wydostawać z rur wydechowych naszych ciężarówek. Mamy do czynienia z aktem hipokryzji – podkreślił minister infrastruktury.

Współorganizatorzy Forum  – Prezes Polskiej Izba Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji Zdzisław Szczerbaciuk oraz Prezes Ogólnopolskiego Związku Przedsiębiorców Transportu Drogowego Piotr Litwiński – podkreślali wartość, jaką niesie wspólna dyskusja całego środowiska. – Powołanie Forum było koniecznym posunięciem, zwłaszcza że w naszym kraju stowarzyszeń transportowych jest sporo. Są różne punkty widzenia, stowarzyszenia mają swoje zdanie na dany temat i to jest normalne, na tym polega demokracja. Ale czasem trzeba te różne stanowiska uzgadniać. Podczas Forum w wielu przypadkach udawało nam się osiągnąć kompromis – podkreślił prezes Szczerbaciuk. Prezes Litwiński podziękował wszystkim sygnatariuszom FTD za to, że odkładają swoje obowiązki i wspólnie próbują rozwiązać problemy branży transportowej. – Nie zawsze się to udaje, ale zawsze trzeba próbować. Życzę wszystkim, by wspólnie udawało się nam wypracować jak najwięcej dobrych decyzji z korzyścią dla polskiego transportu drogowego – powiedział Piotr Litwiński.

Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur wyraził uznanie dla osób, które utworzyły Forum i aktywnie uczestniczyły w wielu obradach tego gremium. – To doskonałe miejsce do wymiany spostrzeżeń i doświadczeń, dlatego bardzo cenię sobie współpracę z przedstawicielami Forum – podkreślił Alvin Gajadhur. – Dziękuję za częste spotkania i sygnały, na które staramy się jako Inspekcja reagować. Z okazji jubileuszu życzę jak najmniejszej liczby problemów i dalszej dobrej współpracy z GITD. Zawsze możecie Państwo na nas liczyć – dodał Główny Inspektor Transportu Drogowego.

– Każdą organizację tworzą ludzie. Forum stworzyli ludzie, którzy po pierwsze potrafili się zorganizować, po drugie – potrafią to utrzymać. To bardzo duża wartość  – powiedział Bogdan Oleksiak dyrektor Departamentu Transportu w Ministerstwie Infrastruktury. – 10 lat daje świadectwo, że ci, którzy pomimo różnych poglądów spotykają się, mają świadomość wagi poruszanych spraw. Przykładem są wszystkie ważne dla środowiska i rynku decyzje, które Państwo podejmujecie. Dlatego że jesteście razem, że potraficie się spotkać i kiedy źle się dzieje w transporcie, potraficie walczyć. Udało się zrobić dobre rzeczy, np. z uporządkowaniem zezwoleń z Rosją, Ukrainą i Białorusią, z którymi to państwami poprawiły się relacje. To nas dziś proszą o zezwolenia, ale kiedyś było inaczej – i powinniśmy o tym pamiętać. Deklaruję pomoc i współpracę – dodał Bogdan Oleksiak.

Zebrani uczcili minutą ciszy zmarłego w 2015 roku wieloletniego moderatora Forum Dionizego Woźnego.

Opr. ZMPD/DWSK/RP/PG

SEKCJA SEKCJA


***
Wypowiedzi uczestników FTD są dostępne na kanale YouTube ZMPD: http://bit.ly/FTD_wypowiedzi

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD