ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2019-01-04

Opłaty na A2: sprzeciw ZMPD wobec nowych stawek



SEKCJA

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce wystosowało pismo do premiera Mateusza Morawieckiego, w którym przekazało swój sprzeciw wobec kolejnej podwyżki, już i tak bardzo wysokich, stawek opłat dla ciężarówek na autostradzie A2 na odcinku Nowy Tomyśl - Konin.



Warszawa, 3.01.2019 r.


Pan
Mateusz Morawiecki
Prezes Rady Ministrów


Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce wyraża sprzeciw wobec nowych stawek opłat dla ciężarówek za przejazd autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl - Konin, należącym do Autostrady Wielkopolskiej. 

Podwyżka ta oznacza nieuchronny wzrost kosztów przedsiębiorstw transportu drogowego. Ze względu na fakt, że to polscy przewoźnicy wykonują na A2 najwięcej przewozów, mamy do czynienia z kolejnym osłabieniem naszej pozycji konkurencyjnej na rynku Unii Europejskiej. Dzieje się to w czasie, kiedy interwencjonizm państw „starej” Unii eliminuje polski transport ze wspólnego rynku. Nie rozumiemy dlaczego Autostrada Wielkopolska wpisuje się w działania przeciwników rozwoju polskiej gospodarki. 

Szczególnie bulwersujący jest fakt, że drożeje przejazd autostradą, na której już od lat stosowane są nieracjonalnie wysokie opłaty. Przejazd częścią A2, należącą do prywatnego koncesjonariusza, należy do najdroższych w Polsce. Wymowne jest porównanie do opłaty za przejazd zarządzanym przez Stalexport 80-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 Katowice - Kraków, wynoszącej 60 zł. Z prostego wyliczenia wynika, że odcinek Nowy Tomyśl - Konin (ok. 150 km - opłata 219 zł) jest niemal dwukrotnie droższy (1,46 zł do 0,75 zł za 1 km). Przewoźnicy, których rentowność utrzymuje się na minimalnym poziomie, nie mogą pozostać bierni wobec kolejnego przypadku drenowania ich kieszeni.

Z zaskoczeniem przyjęliśmy też słowa rzecznik prasowej Autostrady Wielkopolskiej Zofii Kwiatkowskiej w kontekście podwyżki o „spoczywającym na AW całkowitym ryzyku ruchu i przychodu”. ZMPD wyraża pogląd, że relacje gospodarcze pomiędzy uczestnikami rynku muszą uwzględniać więcej czynników niż prostą kalkulację ryzyka jednej ze stron.
Przewoźnicy, zmuszeni podwyżką cen, z większą niż dotychczas częstotliwością, będą skłonni omijać A2 i kierować się na alternatywną DK 92, obniżając przychody AW. Tu jednak pojawia się dodatkowy problem. Kierowcy jadący z Poznania w kierunku Konina drogą krajową nr 92, w celu ominięcia Konina ze względu na ograniczenia wjazdu pojazdów powyżej 12 ton zmuszani są do powrotu na płatną koncesyjną autostradę A2. Sytuacja ta spowodowana jest również zakazem przejazdu pojazdów ciężarowych powyżej 18 ton wprowadzonym na odcinku Sługocin - Golina na drodze wojewódzkiej nr 467. Funkcjonujące ograniczenie powoduje brak zachowania ciągłości szlaku komunikacyjnego na drodze krajowej nr 92. W ten sposób korzystanie z koncesyjnej autostrady A2 jest wymuszone i nie ma dla niego realnej alternatywy. Jest to sytuacja trudna do zaakceptowania z punktu widzenia rzetelnych reguł rynku oraz relacji pomiędzy państwem a przedsiębiorcami.  

Zwracam też uwagę Pana Premiera na fakt, że mamy do czynienia z sytuacją, w której przedsiębiorcy z branży międzynarodowego transportu drogowego traktowani są jak skarbonka bez dna. To oczywisty błąd. Od lat budujemy silną pozycję konkurencyjną naszych przedsiębiorstw na rynku europejskim. Nie korzystaliśmy i nie korzystamy z żadnych dotacji ze środków publicznych. Nasz rozwój zawdzięczmy własnej odwadze oraz pracowitości i własnym pieniądzom. Dzisiaj, ze względu na próby osłabiania naszej pozycji konkurencyjnej działaniami administracyjnymi niektórych państw, potrzebujemy w naszym kraju wsparcia, a nie krótkowzrocznego drenowania naszych portfeli. Wierzymy, że zechce Pan Premier podzielić ten punkt widzenia i podejmie działania na rzecz ochrony naszej branży przed dalszą degradacją.

Podpisał Jan Buczek, prezes ZMPD
 
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Pismo ZMPD do premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie podwyżek na A2pobierz PDF
     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD