INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
– Jestem przekonany, że uda się zakończyć negocjacje związane z Brexitem podpisaniem stosownej umowy z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Problem leży w tym, że negocjacje prowadzi stosunkowo mała grupa przedstawicieli KE. Wiele państw członkowskich nie zna ich szczegółów i nie zdaje sobie sprawy, jakie mogą być skutki opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię bez porozumienia, czego bardzo nie chcemy – powiedział minister transportu Wielkiej Brytanii Jesse Norman. Przypomniał, że 85 proc. wymiany handlowej Wielkiej Brytanii z Unią Europejską odbywa się za pomocą przewoźników z krajów UE, z czego dużą część obsługują Polacy. – Przy negatywnym scenariuszu negocjacyjnym ta wymiana może zostać zakłócona – ostrzegał minister. Prezes ZMPD Jan Buczek zauważył, że największymi przegranymi Brexitu będą brytyjskie marki działające na globalnym rynku, które skorzystały na otwarciu rynku UE obniżając koszty działania, a teraz te korzyści stracą. Podkreślił także fakt, że pojawienie się granicy między Wielką Brytanią a UE doprowadzi do znacznego spowolnienia przepływu ciężarówek i związane z tym konsekwencje. – Przedsiębiorców nie będzie stać na to, by kierowcy przez nich zatrudnieni czekali po kilka dni w oczekiwaniu na odprawę, a klienci nie będą chcieli więcej płacić za ten przymusowy postój. Wielka Brytania straci wielu dostawców, co doprowadzi do prawdopodobnego zmniejszenia zapotrzebowania na transport, a co za tym idzie – zmniejszy się liczba zagranicznych przewoźników, zwłaszcza z bogatych państw zachodniej Europy, działających do tej pory na brytyjskim rynku – powiedział prezes ZMPD. Jednocześnie podzielił się refleksją dotyczącą tego, że politycy nie zamierzają płacić za konsekwencje swoich działań. Wszystkie rachunki zapłacą przedsiębiorcy, najwięcej zaś – drobni uczestnicy rynku.
Minister Norman nie podzielił obaw prezesa ZMPD twierdząc, że na tym etapie rozmów można jeszcze wiele zmienić. – Teraz możemy jeszcze wiele zrobić, by do czarnego scenariusza nie doszło – wtórował mu ambasador Wielkiej Brytanii Jonathan Knott. – Przygotowaliśmy propozycje rozwiązań, które położyliśmy na stole negocjacyjnym, a dzięki którym granica nie będzie hamowała przepływu towarów. Aby tak się stało, po stronie KE musi być jednak pewna elastyczność. Ważne jest, by zwyciężył zdrowy rozsądek, a nie ideologia – powiedział ambasador Wielkiej Brytanii. W odpowiedzi Jan Buczek przypomniał, że powstanie barier będzie skutkiem decyzji politycznych, na które przewoźnicy nie mają żadnego wpływu.
Minister Norman zaznaczył wyraźnie, że przedstawione przez Wielką Brytanię propozycje, które mogłyby stać się podstawą do podpisania porozumienia między Wielką Brytanią a UE, zostały uznane w jego kraju za bardzo kontrowersyjne. Wskazał, że przyjęcie brytyjskich propozycji będzie korzystne dla wszystkich zainteresowanych. Podkreślił konkurencyjność branży międzynarodowego transportu drogowego i małą marżę, na jakiej pracują przewoźnicy. – Każdy wzrost kosztów będzie dla państwa z pewnością dużym ciężarem. Dlatego jesteśmy gotowi do wprowadzać dwustronne umowy – po to, by zapewnić jak najlepsze funkcjonowanie wolnego rynku także po Brexicie – powiedział Jesse Norman. – Komisja Europejska ma wyłączność na negocjowanie warunków opuszczenia Unii przez Wielką Brytanię – przypomniał Jan Buczek. Z tym twierdzeniem nie zgodził się minister Norman. – Nie ma żadnych podstaw prawnych, by umowy dwustronne nie były możliwe. To decyzja czysto polityczna, a nie prawna – powiedział minister.
Jan Buczek przypomniał zorganizowaną przez ZMPD w lutym tego roku międzynarodową konferencję poświęconą Brexitowi z udziałem m.in. ambasadora Wielkiej Brytanii. Podkreślił, że wiele obaw wypowiedzianych wówczas przez polskich przewoźników do dziś nie zostało rozwianych. Mając to na uwadze zapowiedział zorganizowanie kolejnej konferencji dotyczącej tego tematu na jesieni tego roku (wstępny termin – początek października), co spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony brytyjskich gości.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.