ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2016-01-05

Janusz Łacny zakończył swoją misję jako prezydent IRU



SEKCJA

1 stycznia 2016 roku rozpoczęła się kadencja nowych władz IRU – Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego w Genewie. Nowym prezydentem IRU jest Christian Labrot z niemieckiego stowarzyszenia BWVL, który jest następcą wieloletniego dotychczasowego prezydenta IRU (od roku 2008) - Janusza Łacnego ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

Janusz Łacny z IRU związany jest od 2000 roku. Był m.in. przewodniczącym Rady Przewozów Towarowych i członkiem Prezydium IRU. W ZMPD pełnił m.in. funkcję prezesa (w latach 1999 – 2003) i sekretarza generalnego (2006 – 2010).

ZMPD wyraża słowa uznania prezydentowi Januszowi Łacnemu za dotychczasową działalność na arenie międzynarodowej na rzecz rozwoju transportu drogowego.

***

4 stycznia 2016 r. rozmawialiśmy z Januszem Łacnym o mijającej kadencji władz IRU.
Janusz Łacny powiedział nam: W minionej kadencji wraz z Sekretarzem Generalnym dążyliśmy do zwiększenia przejrzystości funkcjonowania IRU. Obecnie przedstawiciele organizacji członkowskich otrzymują znacznie więcej informacji o działalności IRU niż w latach poprzednich, chociaż inną sprawą jest kwestia, na ile są oni przygotowani do analizy tych danych.
Druga sprawa to kilkuletni już kryzys funkcjonowania Konwencji TIR na terenie Federacji Rosyjskiej. Wznawianie działania systemu TIR w Rosji toczy się bardzo powoli. Rosjanie chwalą się, że przywrócili do tej pory funkcjonowanie TIR na 45 przejściach granicznych, ale niestety dotyczy to głównie przejść mało istotnych dla przewozów drogowych. A przed kryzysem przejść było grubo ponad sto.
Dokonuje się globalizacja Konwencji TIR. Jest to konwencja ONZ, aczkolwiek opracowana i wdrożona przez Komisję EKG w Genewie i stąd jeszcze kilka lat temu postrzegana była jako lokalna, europejska. To się zmienia, czego dowodem jest fakt, że np. Komisja ONZ do spraw Azji i Pacyfiku bardzo ją promuje i uważa za konwencję o wymiarze globalnym.
W połowie tego roku Pakistan stał się umawiającą się stroną Konwencji TIR, a system TIR wkrótce rozpocznie działanie we wszystkich siedmiu emiratach Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Bardzo zaawansowane są przygotowania do uruchomienia systemu TIR w Chinach. Wejściem do systemu TIR zainteresowane są Brazylia i Argentyna, podobnie jak Meksyk, bo Stany Zjednoczone już w nim są, aczkolwiek czekają na jej elektronizację.
Ważną inicjatywą Międzynarodowego Forum Transportu (dawna Europejska Konferencja Ministrów Transportu) jest sięgnięcie po normy i procedury promowane przez Akademię IRU w celu stworzenia europejskich (szerzej niż unijnych, bo ITF grupuje ponad 50 państw) norm bezpieczeństwa przewozu osób i ładunków.
Kolejna inicjatywa IRU, czyli tzw. Smart Move, polegająca na podwojeniu liczby pasażerów autobusów i autokarów w bieżącej dekadzie lat, zyskała poparcie nie tylko UE, ale i wielu krajów nieunijnych, jak np. Indii, Chin czy Rosji. Rządy tych państw przyznają, że przewozy autobusowe i autokarowe są nie tylko bezpieczniejsze od podróży samochodami osobowymi, ale i bardziej ekologiczne.
Uruchomiliśmy wewnętrzną procedurę TIR, która pozwala rozładować spiętrzenie odpraw celnych w portach morskich. Umożliwia ona wysłanie kontenera z portu do miejsca jego przeznaczenia w głębi danego kraju i dopiero tam dokonywanie jego odprawy celnej. W Polsce kontener przeznaczony np. do Łodzi mógłby przechodzić odprawę celną w tamtejszym urzędzie celnym, bez konieczności przeprowadzenia tej odprawy w porcie jego wyładunku, czyli np. w Gdyni. Program pilotażowy realizowany jest z powodzeniem np. w Ukrainie.
Kolejnym ułatwieniem dla przewoźników będzie zwiększenie gwarancji celno-podatkowych objętych jednym karnetem TIR z 60 tys. euro do 100 tys. euro. Zapewne stanie się to jeszcze w tym roku, bo wszystkie uzgodnienia są już za nami. Wyższa gwarancja pozwoli przewoźnikom uniknąć uciążliwych i drogich konwojów celnych na terytoriach niektórych państw.
IRU, po kilkuletnich pracach i szczegółowych uzgodnieniach z ONZ, rozpoczęło już wprowadzanie elektronicznego karnetu TIR. Jego program pilotażowy już jest realizowany.

Informacja własna ZMPD. Opr. RP/AW

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD