ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2025-07-22

STANOWISKO Prezesa ZMPD Jana Buczka w sprawie zapowiadanych protestów Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych



SEKCJA


W dniach 28-30 lipca 2025 r. oraz 31 lipca-1 sierpnia 2025 r. Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych zapowiedział manifestacje przeciwko, jak czytamy w specjalnym komunikacie, „antykolejowej polityce rządu”. Protesty na drogach publicznych w 17 lokalizacjach będą się odbywać w godzinach 10:00-14:00. Komunikat ZZMK i miejsca protestów – w załączeniu.

Zdaniem organizatorów protestów, z jednej strony "kolej jest systematycznie wypychana z rynku i dyskryminowana”, z drugiej zaś „faworyzowany jest transport drogowy, przez co zaspokajane są interesy i zachcianki lobby samochodowego (…) Codziennie tysiące ciężarówek rozjeżdżają polskie drogi, wydzielając miliony ton trujących gazów i zwiększając powszechnie niebezpieczeństwo w ruchu poprzez wywoływanie sztucznego zagęszczenia (…). 90% dróg dla transportu kołowego pozostaje w Polsce bezpłatna, podczas gdy kolej płaci jedne z najwyższych stawek dostępu do infrastruktury w Europie”.

W odpowiedzi na bulwersujący branżę międzynarodowego transportu drogowego komunikat ZZMK prezes ZMPD Jan Buczek przedstawił oficjalne stanowisko Zrzeszenia. Wyraził w nim stanowczy protest przeciwko próbie przerzucania odpowiedzialności za trudną sytuację kolei na transport samochodowy. To transport drogowy ponosi dziś ciężar obsługi zdecydowanej większości przewozów, działając pod presją rosnących kosztów, skomplikowanych regulacji i coraz większych wymagań klimatycznych. Nie tylko nie jesteśmy uprzywilejowani, ale wręcz systematycznie obciążani nowymi obowiązkami i kosztami, m.in. poprzez system e-TOLL, opłaty za emisje CO₂, Pakiet Mobilności czy coraz wyższe ceny paliwa i usług serwisowych.

Pełny tekst oświadczenia – poniżej.

Prezes Jan Buczek odniósł się do akcji protestacyjnej kolejarzy także w pismach skierowanych do:
  • Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska
  • Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka
  • Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasza Siemoniaka
  • Przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury Mirosława Suchonia.

W wystąpieniach tych Prezes ZMPD domaga się:
  • Zachowania obiektywnego, merytorycznego podejścia do dialogu międzybranżowego, z poszanowaniem wkładu każdej z gałęzi transportu
  • Niewspierania narracji opartych na fałszywych oskarżeniach i próbach antagonizowania środowisk, które – zamiast konkurować – powinny współpracować na rzecz spójnej polityki transportowej państwa.
  • Wspierania równego traktowania sektora drogowego w debacie publicznej i legislacyjnej, jako istotnego partnera w budowie nowoczesnej, bezpiecznej i efektywnej logistyki.

Stanowisko Prezesa ZMPD Jana Buczka w odpowiedzi na komunikat Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych

Z głębokim zaniepokojeniem zapoznaliśmy się z treścią komunikatu prasowego Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, który – pod pretekstem zapowiedzi protestu – formułuje nieprawdziwe i oszczercze oskarżenia pod adresem branży transportu drogowego.

W imieniu polskich przewoźników drogowych stanowczo protestuję przeciwko próbie przerzucania odpowiedzialności za trudną sytuację kolei na transport samochodowy. To transport drogowy, a nie kolej, ponosi dziś ciężar obsługi zdecydowanej większości przewozów towarowych i pasażerskich w Polsce, działając pod presją rosnących kosztów, skomplikowanych regulacji i coraz większych wymagań klimatycznych. Nie tylko nie jesteśmy uprzywilejowani, ale wręcz systematycznie obciążani nowymi obowiązkami i kosztami, m.in. poprzez system e-TOLL, opłaty za emisje CO₂, Pakiet Mobilności czy coraz wyższe ceny paliwa i usług serwisowych.

Zarzuty o istnieniu "lobby samochodowego", które miałoby rzekomo wpływać na rządowe decyzje, to czysta fikcja i wygodna zasłona dymna, mająca odwrócić uwagę od głębokich problemów strukturalnych i zarządczych wewnątrz kolei – w tym w spółce PKP CARGO S.A.

Co więcej, nie akceptuję języka konfrontacji i podziałów, który pojawia się w komunikacie. Mówienie o „niszczeniu kolei” przez branżę drogową to retoryka obliczona na emocje, nie na rzeczową debatę. Jesteśmy gotowi rozmawiać o zrównoważonym rozwoju transportu, ale tylko w oparciu o dane, realia rynkowe i wzajemny szacunek – nie na bazie insynuacji i fałszywych oskarżeń!

Podkreślam: branża transportu drogowego to nie uprzywilejowane lobby, ale filar polskiej gospodarki, bez którego żaden łańcuch dostaw nie mógłby funkcjonować. Pracujemy codziennie na rzecz dostępności towarów i sprawnego funkcjonowania kraju – i oczekujemy, że to będzie dostrzegane, a nie demonizowane!

Jan Buczek
Prezes 
Zrzeszenia Międzynarodowych 
Przewoźników Drogowych w Polsce 
(ZMPD)
 

 

SEKCJA
Pismo Prezesa ZMPD do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Pismo Prezesa ZMPD Jana Buczka do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuskapobierz PDF
SEKCJA

Stanowisko Prezesa ZMPD Jana Buczka w odpowiedzi na komunikat ZZMK
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Stanowisko Prezesa ZMPD Jana Buczka w odpowiedzi na komunikat ZZMKpobierz PDF
SEKCJA

Komunikat prasowy Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych – do wiadomości przewoźników
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Komunikat prasowy Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowychpobierz PDF
SEKCJA

Spis lokalizacji protestów pracowników kolei, aby przewoźnicy mogli się przygotować na ewentualne utrudnienia i odpowiednio zaplanować przejazdy swoich transportów
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Spis lokalizacji protestów pracowników koleipobierz PDF
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD