ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2025-05-14

Zmieniają się nasi partnerzy w dyskusji, zmieniają się ich barwy polityczne. Nie zmienia się tylko jedno: nasza sytuacja - Prezes Jan Buczek na spotkaniu z wicemarszałkiem Sejmu RP Krzysztofem Bosakiem



SEKCJA

Pogarszająca się sytuacja firm transportowych była tematem spotkania, zorganizowanego 14 maja 2025 r. przez wicemarszałka Sejmu RP Krzysztofa Bosaka. 


Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstw Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw, przedstawicieli ZMPD – prezesa Jana Buczka oraz dyrektora Departamentu Transportu Piotra Mikiela, a także przewoźników drogowych – uczestników ostatnich akcji protestacyjnych na granicy polsko-ukraińskiej. 

To kolejne spotkanie, podczas którego omówiono problemy, z jakimi zmagają się polscy przewoźnicy drogowi. Podczas dyskusji przewoźnicy dopytywali się o stan prac nad zmianami do ustawy o transporcie drogowym, w której miały znaleźć się rozwiązania wspierające branżę w trudnym dla niej czasie. Przedstawiciele MI omówili stan prac nad tymi zmianami oraz ich ewentualny zakres, a także wskazali na rozbieżności, których nie udało się uzgodnić z Ministerstwem RPiPS oraz Ministerstwem Finansów. Dotyczą one przede wszystkim proponowanego czasowego zmniejszenia podstawy do naliczania składek ZUS od kierowców wykonujących pracę w ruchu międzynarodowym. Ostateczne rozstrzygnięcie w tym zakresie powinno zapaść w najbliższych miesiącach, zanim projekt trafi do Sejmu RP.  

Prezes Jan Buczek szeroko nakreślił genezę obecnej, ekstremalnie trudnej sytuacji polskich międzynarodowych przewoźników drogowych. – Na ten temat debatujemy już od lat. Zmieniają się nasi partnerzy w dyskusji, zmieniają się ich barwy polityczne. Nie zmienia się tylko jedno: nasza sytuacja. A jeśli już się zmienia, to na gorsze – powiedział gorzko prezes ZMPD dodając przy tym, że przyczyną tych problemów są zjawiska, na które przewoźnicy nie mają wpływu, a które wynikają z sytuacji politycznej i gospodarczej. – Efekt był jasny do przewidzenia: staliśmy się nieopłacalni, a z rynku zaczęli nas wypychać przewoźnicy z innych krajów – powiedział Jan Buczek. 

Dużą część wypowiedzi poświęcił pośrednikom, którzy, w przeciwieństwie do transportowców, nie muszą spełniać wyśrubowanych warunków zezwalających na dostęp do rynku przewozowego. – Wszyscy przymykają na to oko, a tymczasem pośrednicy ustawiają się w łańcuchu dostaw handlując zleceniami. Pod koniec tygodnia oferują zlecenia poniżej kosztów. To rak, który toczy naszą gospodarkę – grzmiał Jan Buczek.

Odniósł się do wypowiedzi wicedyrektor Departamentu Transportu Ministerstwa Infrastruktury Anny Kowalczyk, dotyczącej próby rozwiązania problemu związanego z pośrednictwem przy transporcie towarów poprzez dodefiniowanie istoty funkcjonowania instytucji pośrednika. Zdaniem prezesa ZMPD pomysły te są dalece niewystarczające. Dziś transportowcy odnoszą wrażenie, że to nie oni, a pośrednicy są najważniejszym podmiotem w przewozie towarów.

– Należy wreszcie zadbać o to, by klient wiedział, kto wykonuje zleconą przez niego usługę i w efekcie – komu ma zapłacić. Dlatego należy stworzyć takie rozwiązania, dzięki którym to fizycznie realizujący transport przewoźnik miał prawo do wystawienia faktury transportowej. I tylko on. Pośrednik powinien wystawić fakturę na swoje umowne pięć procent i tę opłatę powinien otrzymać bezpośrednio od klienta. Pracujmy w tym kierunku, by wyeliminować pośredników, a nie sankcjonować ich istnienie w łańcuchu dostaw. Bo jeden pośrednik to pięć procent, ale pięciu, co jest standardem, to już 25 procent ceny. Brak tych pieniędzy uniemożliwia nam rozwój, odtworzenie taboru, zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług i bezpieczeństwa na drodze – powiedział Jan Buczek.

Opr. ZMPD/DT/TM/DWSK/PG

SEKCJA

SEKCJA

SEKCJA

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD