ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2025-05-09

W Genewie zakończyła się Wiosenna Sesja Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU)



SEKCJA


W piątek 9 maja 2025 r. w Genewie zakończyła się dwudniowa, wiosenna sesja IRU. W obradach wzięła udział delegacja ZMPD z prezesem Janem Buczkiem na czele.

 
Spotkania członków IRU podczas Rady ds. przewozu towarów (CTM) oraz Zgromadzenia Ogólnego (AG) były poświęcone takim tematom, jak: globalne, makroekonomiczne czynniki wpływające na bieżący rozwój gospodarczy i branżę transportu międzynarodowego, plany działań na rzecz wsparcia inicjatyw współpracy regionalnej w transporcie, tj. chińska inicjatywa rozwoju korytarzy transportowych i rola systemu TIR w rozwijaniu nowych kanałów logistycznych, tworzenie nowych korytarzy transportowych pomiędzy krajami Azji Południowej a krajami CIS, przystąpienie Iraku do systemu TIR oraz aktywizacja systemu TIR w krajach Ameryki Południowej.

Dyskutowano również na temat narastającego problemu niedoboru kierowców. IRU przedstawiła mało optymistyczne wyniki badania dotyczącego tej kwestii. Z jednej strony wielu kierowców zawodowych zbliża się do wieku emerytalnego, z drugiej zaś niewielu młodych ludzi chce dołączyć do tej grupy zawodowej. Zgodzono się, że co prawda płaca kierowców już dziś jest satysfakcjonująca, lecz warunki pracy muszą ulec poprawie, tak aby wzrosła atrakcyjność tego zawodu. IRU poinformowała o podejmowanych działaniach w celu uznawania praw jazdy i świadectw kierowców z państw trzecich. Procedury muszą być dalej harmonizowane i upraszczane. 

Stałym tematem obrad jest dekarbonizacja transportu. IRU przeprowadziła badania dotyczące stanu przygotowań państw do zastosowania pojazdów alternatywnych, biorąc po uwagę infrastrukturę oraz dostępność energii. Przedstawiciele branży wyrazili realne obawy co do przyszłej dekarbonizacji. Niedawna poważna awaria, która dotknęła Hiszpanię i Portugalię, pokazała, jak bardzo problemy infrastrukturalne mogą wpłynąć na funkcjonowanie zależnego od infrastruktury energetycznej biznesu, w tym także, w przyszłości, transportu krajowego i międzynarodowego. IRU przedstawiła także dokument dotyczący dostępnych programów finansowania odnowy floty ciężkich pojazdów użytkowych, wskazując jednocześnie, jak funkcjonują te pożyczki, dotacje czy granty.

Podczas spotkania odbył się panel poświęcony przestępczości w transporcie, w tym kradzieżom ładunków „Keeping our cargo safety”. Kradzieże towarów to nadal poważny problem, który nie tylko oznacza realne straty finansowe, lecz także zagrożenie i traumatyczne doświadczenia dla kierowców. 

Podczas Zgromadzenia Ogólnego IRU (General Assembly) przyjęto raport finansowy IRU za rok 2024. Odbył się również panel dyskusyjny dotyczący konkurencyjności transportu. Jego uczestnicy zgodzili się, że transport jest przeregulowany, chroniony przez przepisy krajowe, umowy ograniczające dostęp do rynków. Poza tym nadal pozostaje nieskomputeryzowany na poziomie globalnym. Tymczasem na horyzoncie widać takie wyzwania, jak wykorzystanie AI w optymalizacji przewozów czy zmiana korytarzy transportowych w związku z niestabilnymi, dynamicznie zmieniającymi się warunkami geopolitycznymi. 

Przyjęto dokument „Wzrost konkurencyjności – wspólne wezwanie do działania”, w którym członkowie IRU wzywają rządy do zwiększenia konkurencyjności branży poprzez jej uproszczenie zasad jej funkcjonowania, digitalizację i harmonizację. Wezwano rządy, organy regulacyjne i wszystkie zaangażowane strony do opracowania trzyetapowego planu działań w celu wzmocnienia efektywności branży transportu drogowego i umożliwienia jej skuteczniejszego wkładu w krajową i regionalną konkurencyjność gospodarczą.

W wiosennej sesji IRU wzięli udział przedstawiciele Zrzeszenia: prezes Jan Buczek, członek Zarządu Karol Rychlik, członek Prezydium IRU, Dyrektor Generalny Wiesław Starostka, zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Joanna Popiołek, a także Dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji Anna Brzezińska.

Opr. ZMPD/DWSK/AB

SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD