ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2024-10-04

TSUE uchylił obowiązek powrotu pojazdu co osiem tygodni na bazę. Komentarz prezesa ZMPD Jana Buczka



SEKCJA
pixabay

pixabay


W piątek 4 października 2024 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczący złożonej przez Polskę, Litwę, Bułgarię, Rumunię, Cypr, Węgry i Maltę skargi o stwierdzenie nieważności przyjętego w 2020 r. Pakietu Mobilności.

Wyrok oddalił skargę w kwestiach dotyczących:

  • zakazu spędzania przez kierowców regularnego okresu odpoczynku w pojeździe;
  • obowiązku zorganizowania przez przedsiębiorstwa transportowe pracy kierowców w taki sposób, aby kierowcy mogli w czasie pracy powracać co trzy lub cztery tygodnie do bazy eksploatacyjnej tego pracodawcy lub do swojego miejsca zamieszkania;
  • przyspieszenia daty wejścia w życie obowiązku zainstalowania inteligentnych tachografów drugiej generacji;
  • czterodniowego okresu karencji, w trakcie którego po zakończeniu cyklu kabotażowego w przyjmującym państwie członkowskim przewoźnicy (niemający siedziby w danym państwie członkowskim) nie mogą wykonywać przewozów kabotażowych tym samym pojazdem w tym samym państwie członkowskim;
  • zakwalifikowania kierowców jako „pracowników delegowanych”, gdy wykonują oni przewozy kabotażowe, przewozy między państwami, gdy żadne z tych państw nie jest państwem członkowskim siedziby przedsiębiorstwa transportowego (tzw. „przewozy cross-trade”) lub niektóre przewozy kombinowane, w związku z czym przysługują im warunki pracy i zatrudnienia, w szczególności w zakresie wynagrodzenia, obowiązujące w przyjmującym państwie członkowskim.


Stwierdził natomiast nieważność zapisu Pakietu Mobilności dotyczącego obowiązku powrotu pojazdu w przewozach międzynarodowych co osiem tygodni do bazy eksploatacyjnej znajdującej się w państwie członkowskim siedziby danego przedsiębiorstwa transportowego.

Komentarz prezesa ZMPD Jana Buczka:

Dzisiejszy wyrok TSUE w kwestii dotyczącej obowiązku powrotu pojazdów co osiem tygodni do krajów rejestracji przyjmujemy z zadowoleniem, ale gorzkim. Usunięty został bowiem jedynie najbardziej absurdalny zapis z Pakietu Mobilności. Utrzymano jednak inne przepisy, które w sposób niezgodny z aktami akcesyjnymi ograniczają naszym przewoźnikom konkurencyjność w Europie. W tym samym czasie zachodni kapitał bez pardonu wypiera nasze firmy z rynku i transferuje zyski za granicę.

Kiedy trwały intensywne unijne prace nad aktami prawnymi dotyczącymi branży międzynarodowego transportu drogowego, mieliśmy bardzo niekorzystny dla Polski moment zmiany władzy. Nasze problemy nie okazały się priorytetowe. Jako branża czuliśmy się w Brukseli osamotnieni. Wielu unijnych urzędników i polityków ze zdziwieniem przyjmowało to, że sami przekonujemy ich do naszych racji, bo przedstawicieli naszego rządu nie było widać w brukselskich gabinetach i na brukselskich korytarzach. 

Kiedy zostały już uchwalone wszystkie przepisy Pakietu Mobilności, nasz rząd jedyne co w tej sprawie zrobił, to zaskarżył ten dokument do TSUE. Bardzo dobrze, że do tego doszło, chociaż domyślaliśmy się, że na tym etapie w wielu obszarach już nie będzie można go zmienić, bo spełnia oczekiwania zachodnich polityków. 

Ubolewam, że obecny kryzys również trafia na czas, kiedy nie mający doświadczenia rząd nie dostrzega wyjątkowo trudnej sytuacji naszej branży. Współpraca między nami a administracją centralną coraz częściej sprowadza się do coraz rzadziej składanych deklaracji. Czujemy się pozostawieni samym sobie. 

Tymczasem w naszym kraju znakomicie rozwija się duża logistyka pod flagą globalnych firm, obsługujących światowe przedsiębiorstwa produkcyjne. Nasza rodzima branża transportowa do niedawna była znakomitą wizytówką aktywności polskich przedsiębiorców. Ci sami kandydaci na posłów, którzy przed wyborami tak chętnie się z nami fotografowali i oferowali wsparcie po wyborach, dziś o tym zapominają. Przyglądają się, jak znikamy z rynku, oddając bez walki miejsce naszym konkurentom z innych państw, których rządy zatroszczyły się o to, by ich przedsiębiorcy nie utracili zdolności konkurencyjnej na europejskim rynku transportowym.

Wyrok TSUE powinien być dla obecnej władzy przestrogą. Jest za późno na zastanawianie się nad pomocą dla branży. Bo pomocy potrzebujemy dziś, a nie za kilka lat.

Ten temat także na truckitransport.pl

Opr. ZMPD/DWSK/PG

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD