INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
W piątek 4 października 2024 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczący złożonej przez Polskę, Litwę, Bułgarię, Rumunię, Cypr, Węgry i Maltę skargi o stwierdzenie nieważności przyjętego w 2020 r. Pakietu Mobilności.
Wyrok oddalił skargę w kwestiach dotyczących:
Stwierdził natomiast nieważność zapisu Pakietu Mobilności dotyczącego obowiązku powrotu pojazdu w przewozach międzynarodowych co osiem tygodni do bazy eksploatacyjnej znajdującej się w państwie członkowskim siedziby danego przedsiębiorstwa transportowego.
Komentarz prezesa ZMPD Jana Buczka:
Dzisiejszy wyrok TSUE w kwestii dotyczącej obowiązku powrotu pojazdów co osiem tygodni do krajów rejestracji przyjmujemy z zadowoleniem, ale gorzkim. Usunięty został bowiem jedynie najbardziej absurdalny zapis z Pakietu Mobilności. Utrzymano jednak inne przepisy, które w sposób niezgodny z aktami akcesyjnymi ograniczają naszym przewoźnikom konkurencyjność w Europie. W tym samym czasie zachodni kapitał bez pardonu wypiera nasze firmy z rynku i transferuje zyski za granicę.
Kiedy trwały intensywne unijne prace nad aktami prawnymi dotyczącymi branży międzynarodowego transportu drogowego, mieliśmy bardzo niekorzystny dla Polski moment zmiany władzy. Nasze problemy nie okazały się priorytetowe. Jako branża czuliśmy się w Brukseli osamotnieni. Wielu unijnych urzędników i polityków ze zdziwieniem przyjmowało to, że sami przekonujemy ich do naszych racji, bo przedstawicieli naszego rządu nie było widać w brukselskich gabinetach i na brukselskich korytarzach.
Kiedy zostały już uchwalone wszystkie przepisy Pakietu Mobilności, nasz rząd jedyne co w tej sprawie zrobił, to zaskarżył ten dokument do TSUE. Bardzo dobrze, że do tego doszło, chociaż domyślaliśmy się, że na tym etapie w wielu obszarach już nie będzie można go zmienić, bo spełnia oczekiwania zachodnich polityków.
Ubolewam, że obecny kryzys również trafia na czas, kiedy nie mający doświadczenia rząd nie dostrzega wyjątkowo trudnej sytuacji naszej branży. Współpraca między nami a administracją centralną coraz częściej sprowadza się do coraz rzadziej składanych deklaracji. Czujemy się pozostawieni samym sobie.
Tymczasem w naszym kraju znakomicie rozwija się duża logistyka pod flagą globalnych firm, obsługujących światowe przedsiębiorstwa produkcyjne. Nasza rodzima branża transportowa do niedawna była znakomitą wizytówką aktywności polskich przedsiębiorców. Ci sami kandydaci na posłów, którzy przed wyborami tak chętnie się z nami fotografowali i oferowali wsparcie po wyborach, dziś o tym zapominają. Przyglądają się, jak znikamy z rynku, oddając bez walki miejsce naszym konkurentom z innych państw, których rządy zatroszczyły się o to, by ich przedsiębiorcy nie utracili zdolności konkurencyjnej na europejskim rynku transportowym.
Wyrok TSUE powinien być dla obecnej władzy przestrogą. Jest za późno na zastanawianie się nad pomocą dla branży. Bo pomocy potrzebujemy dziś, a nie za kilka lat.
Ten temat także na truckitransport.pl
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.