ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2024-07-31

– Bez polityki transportowej czeka nas prosta droga do zamykania firm – Jan Buczek w Sejmie



SEKCJA

23 lipca 2024 r. w Sejmie odbyło się połączone posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Infrastruktury. Tematem posiedzenia były możliwe kierunki wsparcia w kontekście kryzysu branży transportowej. W debacie wzięli udział prezes ZMPD Jan Buczek oraz dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel.


Informację na temat ewentualnego wsparcia, swoje działania oraz dane statystyczne zaprezentowali przedstawiciele ministra infrastruktury, ministra finansów i Krajowej Administracji Skarbowej, ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, Głównego Inspektora Pracy i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a także Główny Inspektor Transportu Drogowego. W czasie posiedzenia prof. Wojciech Paprocki z warszawskiej SGH przedstawił prezentację dotyczącą aktualnej sytuacji w przewozach międzynarodowych.

Prezes ZMPD Jan Buczek w emocjonalnym wystąpieniu przypomniał największe problemy międzynarodowego transportu drogowego, kładąc nacisk na brak odpowiedniej współpracy poprzedniego rządu z przedstawicielami branży. To skutkowało bardzo niekorzystnymi dla przedsiębiorców decyzjami, takimi jak wprowadzenie Polskiego Ładu czy też niespodziewane zamknięcie granicy z Białorusią. – Odpowiedzialni za naszą branżę politycy nie brali pod uwagę gospodarczych skutków swoich decyzji. Zamknęli granicę z Białorusią bez podania argumentów i objęcia poszkodowanych przedsiębiorców jakąkolwiek formą ochrony czy wsparcia – powiedział Jan Buczek. 

– UE nie zakazuje obrotu handlowego z Rosją, Białorusią czy też państwami położonymi dalej na wschód, a do których mieliśmy dostęp jeżdżąc tranzytem przez Rosję. Specjalnością polskich przewoźników były przewozy do Mongolii, Kazachstanu czy Uzbekistanu. Przez bezrefleksyjne działania rządzących de facto zostaliśmy odcięci od tamtych rynków. Dziś na masową skalę przejmują je przewoźnicy z Turcji, którzy dostarczają towary przez swój kraj – dodał szef ZMPD.

Przedstawiając konkrety, podzielił się też ogólniejszą, gorzką refleksją. – Wydawało nam się, że czas trudnego dialogu z rządem mamy już za sobą; po wyborach było bardzo dużo entuzjazmu, że teraz ruszymy z kopyta i naprawimy wszystkie błędy, usuniemy wszystkie bariery, z którymi nasi przewoźnicy mają na co dzień do czynienia. Przedstawiamy nowemu rządowi kolejne pomysły naprawienia tego, co zostało zepsute. Okazuje się jednak, że utknęliśmy w jakiejś trudnej do opisania sytuacji – dyskutujemy, niby są podejmowane jakieś działania, a efektów jak nie było, tak nie ma. Od powołania nowego rządu minęło już pół roku, a przewoźnicy w tym czasie naprawdę masowo wycofują się z rynku. Ponad 80 proc. transportowców to mali przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Wielu z nich przestało już walczyć o przetrwanie – powiedział Jan Buczek. Co gorsza, różnego rodzaju decyzje zapadają ponad głowami przewoźników, którzy muszą sprostać kolejnym obciążeniom, np. w postaci obowiązkowej wymiany tachografów.

Zwrócił uwagę na dużą nadpodaż usług transportowych przy stale malejącym popycie, co związane jest m.in. z umową UE – Ukraina. – My przez lata musieliśmy mozolnie zdobywać europejski rynek wypełniając liczne warunki. Ukraińskim przewoźnikom, którzy nie spełniają żadnych norm, ten rynek po prostu oddano – powiedział prezes ZMPD.

Jan Buczek podkreślił, że kluczowym problemem jest brak polityki transportowej. – Na dobrą sprawę od lat nie mieliśmy chociażby debaty na temat tego, jak nasze państwo może wykorzystać położenie geograficzne Polski – powiedział prezes Zrzeszenia.

– Jeśli nic się nie zmieni, przed nami prosta droga do zamykania kolejnych firm. Chcemy mieć możliwość powrotu na utracone rynki, co pozwoli zarobić państwu w postaci podatków. Cofnijmy się kilka kroków i spójrzmy z perspektywy, gdzie jesteśmy. Pomyślmy wspólnie, co możemy zrobić, by uchronić branżę przed jej wygaśnięciem. To jest bardzo pilne zadanie na dziś. Jutro może być za późno – podsumował Jan Buczek.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD