ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2024-05-27

Okrągły Stół: Analiza trudnej sytuacji branży transportowej i poszukiwanie rozwiązań



SEKCJA

 

W piątek 24 maja 2024 r. w siedzibie Pracodawców RP odbył się Okrągły Stół dotyczący transportu. W wydarzeniu wzięła udział delegacja ZMPD z prezesem Janem Buczkiem na czele.


Podczas spotkania zostały poruszone takie kwestie, jak aktualne wyzwania branży transportowej, wypracowanie kierunków rozwiązań, które będą sprzyjały poprawie sytuacji w branży oraz transformacja branży transportowej i możliwe kierunki zmian. W wydarzeniu poza prezesem Janem Buczkiem wzięli także udział dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel oraz rzecznik prasowa ZMPD, dyrektor Departamentu Władz Statutowych, Strategii i Komunikacji ZMPD Anna Brzezińska.

Najmniejsi w najgorszej sytuacji


Prezes ZMPD Jan Buczek szeroko nakreślił główne problemy, z jakim boryka się dziś międzynarodowy transport drogowy. – Na tym samym rynku konkurują z nami duże i bardzo duże firmy transportowe z kapitałem zagranicznym. Ten kapitał przywędrował do Polski w ślad za globalnymi gigantami gospodarczymi, które te podmioty obsługują – powiedział Jan Buczek. – Reprezentuję tych najmniejszych przewoźników, którzy dziś są w najgorszej sytuacji; widmo bankructwa jest wśród nich na porządku dziennym. Zresztą wiele firm już zniknęło z rynku. Obawiam się, że jeśli nie zmienią się warunki funkcjonowania transportu w naszym kraju, znikać będą kolejne – dodał szef Zrzeszenia.

Wypychają nas z rynku


Jego zdaniem na bieżącą sytuację w transporcie międzynarodowym nałożyło się co najmniej kilka kwestii, począwszy od pocovidowego tąpnięcia. Kolejnym są sankcje na Rosję – pierwsze z ich zostały nałożone na ten kraj już 2014 r. – Dużo firm produkcyjnych wycofało się z tego rynku, a co za tym idzie obsługujący ten kierunek transportowcy utracili możliwość wykonywania usług przewozowych – powiedział Jan Buczek. – Do tego doszło histeryczne wręcz zarządzanie naszym państwem przez poprzednią władzę – poza jednym przejściem zamknięto wszystkie inne granice z Białorusią. Dziś po przekroczeniu granicy z tym krajem albo wymieniamy się z naszymi tamtejszymi partnerami naczepami, co powoduje, że wracają one do nas w opłakanym stanie, albo też musimy pod okiem celników rozładować towar, który jest następnie ładowany na białoruski pojazd – przypomniał schemat działania prezes ZMPD. Na miejsce polskich przewoźników wchodzą Serbowie i Białorusini, którzy obchodzą sankcje, zakładając w Polsce firmy. – Efekt jest taki, że metodycznie, krok po kroku, przewoźnicy ze Wschodu wypychają nas z rynku – zauważył Jan Buczek. 

Dobra wola ministra to za mało


Kolejną kwestią negatywnie wpływającą na obecną sytuację w transporcie międzynarodowym są unijne przepisy, które bezkrytycznie i bez okresu dostosowawczego dopuściły ukraińskich operatorów na rynek UE. – Ci przewoźnicy w bardzo sprytny sposób wykorzystują każdy zapis umowy, każdą naszą słabość. Wsadzają nogę w drzwi i już jej nie cofają – powiedział obrazowo szef Zrzeszenia. Przypomniał w tym miejscu postulaty całego środowiska skupionego w Forum Transportu Drogowego, które zostały zgłoszone do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. – Wierzymy w dobrą wolę ministra, ale samą dobrą wolą niewiele można zdziałać – stwierdził Jan Buczek przypominając, że w rozwiązywanie problemów branży transportowej musi być zaangażowanych co najmniej kilka resortów.

Jako przykład źle działającego unijnego prawa podał konieczność wymiany tachografów, co już dziś naraża przewoźników na koszty dochodzące do 8 tys. zł. za jeden pojazd. Nie omieszkał też wspomnieć o Pakiecie Mobilności. – Jego przepisy zostały zaimplementowane do naszego systemu prawnego metodą „kopiuj-wklej”. Widząc co się święci, na długo przed upływem czasu wdrożenia przepisów wysyłaliśmy pisma do ministra z prośbą o dopuszczenie nas do prac nad koncepcją dotyczącą wypracowania założeń do ustawy, ale zostaliśmy zignorowani. Na samym końcu procesu legislacyjnego, bez uprzedzenia, zostaliśmy zaskoczeni projektem ustawy. Gdybyśmy wówczas nie podjęli intesywnych działań, dziś nie byłoby czego zbierać. Coś się udało zmienić, choć nie wszystko – przypomniał Jan Buczek.

Katastrofalny Polski Ład


Na te wszystkie problemy nałożył się Polski Ład. – Doprowadził on do zamykania się dziesiątek firm. Ludzie tracą dorobek życia, bo ze względu na wysoki poziom obciążeń nie mają z czego sfinansować działalności – powiedział prezes ZMPD.

Szef ZMPD skupił się też na kilku punktach dotyczących warunków związanych z dostępem do wykonywania zawodu. Jego zdaniem należy przywrócić obowiązek posiadania odpowiedniego kapitału na pierwszy i kolejne pojazdy, będącego formą zabezpieczenia, wprowadzenia zakazu użyczania certyfikatu kompetencji zawodowych oraz wprowadzenia konieczności wymogu posiadania przez osoby fizyczne zajmujące się działalnością przewozową uprawnień związanych z zarządzaniem transportem. Zwrócił też uwagę na duży problem związany z różnorodnością sposobów rozliczania się z fiskusem.

Elektromobilność - tak, ale...


Nawiązując do tematu zeroemisyjności Jan Buczek był stanowczy: – Nie mówimy „nie”, ale dziś ta technologia nie spełnia naszych oczekiwań. Funkcjonowanie w obszarze miejskim – jak najbardziej. Lecz przewozy ciężarówkami elektrycznymi na dużą odległość dopiero się rozwijają – powiedział prezes Zrzeszenia, zgadzając się z pomysłem dopuszczenia do realizowania przewozów wydłużonych pojazdów.

Prowadzący debatę wiceprezes Pracodawców RP Piotr Kamiński poinformował, że przedstawione problemy i sposoby ich rozwiązania zostaną opracowane w specjalnym raporcie i poddane dalszym pracom.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD