ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Galeria
2023-11-29

KRYZYS NA GRANICY. – Nie traćmy więcej czasu. Apeluję do Prezydenta Andrzeja Dudy o zwołanie Rady Gabinetowej – Jan Buczek na posiedzeniu Komisji Infrastruktury



SEKCJA


Sejmowa Komisja Infrastruktury 29 listopada 2023 r. wysłuchała informacji na temat działań podjętych przez rządzących w kontekście kryzysu związanego z protestem firm transportowych na polsko-ukraińskiej granicy. W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele ZMPD: prezes Jan Buczek oraz dyrektor Departamentu Transportu Piotr Mikiel.

Informację przedstawili sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Rafał Weber oraz były minister tego resortu Andrzej Adamczyk, którzy nie zgodzili się z opinią mówiącą o braku działań ze strony resortu. Podkreślili także, że nie mieli wpływu na podpisanie tak krytykowanej dziś i będącej przyczyną protestu umowy liberalizującej przewozy między UE a Ukrainą.

Posłowie: Wywiesiliście białą flagę


Zabierający głos po wypowiedziach Rafała Webera i Andrzeja Adamczyka posłowie nie zostawili jednak na nich suchej nitki. – Spotkaliśmy się dziś po to, żeby usłyszeć od Was jakieś propozycje, tymczasem wywieszacie białą flagę – powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Infrastruktury Krystyna Sibińska. – Zamiast pokazać jakieś rozwiązania, nowy minister żegna się ze swoimi byłymi pracownikami – dodała Krystyna Sibińska, nawiązując do równoległego spotkania ministra Gajadhura.

– To, co wyprawiają ukraińscy przewoźnicy na unijnym, a zwłaszcza polskim rynku, jest karygodne. Czujemy się zmanipulowani, bo polski rząd nie wniósł żadnych uwag do rewizji tej umowy – powiedział wzburzony prezes ZMPD Jan Buczek. – Nie protestowaliśmy, gdy Komisja Europejska wprowadzała obowiązujące do dziś zasady. Rozumieliśmy, że to arcyważna kwestia dla Ukrainy, która zaatakowana musi mieć możliwość wywozu swoich towarów. Jednak już wiele miesięcy przed upływem rocznego terminu obowiązywania umowy zgłaszaliśmy naszemu rządowi, że należy przeprowadzić jej rewizję – albo ją zakończyć, albo mocno skorygować. W tym celu należało poszukiwać sojuszników wśród innych państw unijnych – powiedział szef Zrzeszenia. 

To z kim mamy rozmawiać?


Brak efektów rządowych działań spowodował, że determinacja przewoźników sięgnęła zenitu. – Nie jesteśmy zaskoczeni, że postanowili wziąć sprawy w swoje ręce. Zresztą z postulatami, które dziś zgłaszają,  wielokrotnie zwracaliśmy się do naszego rządu. Za każdym razem uzyskiwaliśmy informację, że te tematy nie są w gestii polskich władz. To z kim w tej sprawie mamy rozmawiać? To rząd powinien rozwiązywać te problemy w Brukseli i w Kijowie – powiedział Jan Buczek. Przypomniał, że z powodu bezradności rządu przewoźnicy na przestrzeni kilkunastu miesięcy strajkują kolejny raz. – Ani we własnym zakresie, ani w porozumieniu z UE, polska administracja nie potrafi doprowadzić do wycofania się Ukrainy z takich rozwiązań, jak np. budząca dużo wątpliwości elektroniczna kolejka – dodał prezes ZMPD. Zwrócił uwagę na fakt, że po polskiej stronie nie było efektywnych działań, które mogłyby zmienić sytuację na tyle, by do protestu nie dopuścić lub – kiedy już do niego doszło – by można było jak najszybciej podjąć działania do naprawy tej sytuacji. 

Rząd okazał się nieskuteczny


Poinformował o przygotowanych przez sygnatariuszy Forum Transportu Drogowego postulatach branży dla nowej władzy. Pierwszy z nich dotyczy właśnie rozwiązania problemu ukraińskich przewoźników. – Chciałem oficjalnie przekazać te postulaty nowo powołanemu ministrowi infrastruktury Alvinowi Gajadhurowi, ale nie ma go na dzisiejszym posiedzeniu. To świadectwo, że ten temat nie leży w kręgu zainteresowania ministrów, którzy otrzymali teki od pana prezydenta. To tylko pokazuje, że nie warto już tracić czasu, tylko należy przenieść tę kwestię na wyższy poziom polityczny. Dlatego apeluję do prezydenta Andrzeja Dudy o zwołanie Rady Gabinetowej – powiedział prezes Zrzeszenia. – Nie mówimy, że rząd nic nie robił. Mówimy tylko, że okazał się nieskuteczny i nie osiągnął zakładanych celów – dodał prezes ZMPD.

Szczytny cel, fatalne skutki


Dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel zacytował uzasadnienie podjęcia decyzji o liberalizacji przewozów UE-Ukraina. Cel był szczytny: poszukiwanie alternatywnych szlaków drogowych w celu umożliwienia Ukrainie eksportu zapasu zbóż, paliwa, środków spożywczych i innych towarów. Już po kilku miesiącach obowiązywania tej umowy okazało się, że sytuacja jest zupełnie inna, co doprowadziło we wrześniu 2022 r. do pierwszego protestu przewoźników w Dorohusku i ponownego w maju 2023 r. – Już wtedy pojawiły się wyraźne sygnały, że dzieje się coś niepokojącego. Tymczasem z uzasadnienia przedłużenia umowy do 30 czerwca 2024 r. wynika, że „umowa doprowadziła jedynie do niewielkiego wzrostu liczby przewozów wykonywanych przez ukraińskich przewoźników na terenie Unii Europejskiej i nie zwiększyła w niedopuszczalny sposób poziomu konkurencji dla unijnych przewoźników drogowych”. Te zapisy zbulwersowały nasze środowisko – powiedział dyr. Piotr Mikiel.

Potwierdził, że Zrzeszenie od dawna informowało rządzących o przyczynach, które w końcu doprowadziły do protestu. Jego zakończenie wymaga współpracy ze stroną ukraińską. – My ze swojej strony rozmawiamy z naszymi ukraińskimi odpowiednikami. Nie tylko przekazujemy nastroje towarzyszące całej sytuacji, lecz także sygnalizujemy problemy, które występują po naszej stronie. Mówimy o tym także przedstawicielom Komisji Europejskiej – po to, aby uzmysłowić unijnym urzędnikom, w jakiej sytuacji znaleźli się polscy przewoźnicy, bo być może w Brukseli pewnych rzeczy nie widać. Najwyższy czas, by KE zrobiła rachunek sumienia i przeprowadziła szczegółową analizę skutków przedłużonej umowy liberalizującej przewozy między Ukrainą a UE – podkreślił dyr. Piotr Mikiel.

Nielegalny kabotaż ukraińskich przewoźników


Jan Buczek domagał się od Inspekcji Transportu Drogowego posiadanych przez tę instytucję dowodów naruszeń umowy UE-Ukraina przez ukraińskich przewoźników wykonujących nielegalny kabotaż. – Po stwierdzeniu tego faktu kolejną decyzją powinno być natychmiastowe zlecenie zweryfikowania tego typu przypadków, przy wsparciu Krajowej Administracji Skarbowej, w miejscu załadunku – powiedział Jan Buczek.

Posiedzenie Komisji Infrastruktury można zobaczyć TUTAJ


O apelu prezesa ZMPD Jana Buczka także na:

truck.pl

radio.opole.pl

wnp.pl

wiadomosci.dziennik.pl

 ipolska24.pl

propertynews.pl

niezalezna.pl


Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD