ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Galeria
2023-11-30

KRYZYS NA GRANICY. Bruksela jest daleko od Dorohuska, Korczowej czy Hrebennego. Stamtąd nie słychać huku upadających polskich firm transportowych - konferencja prasowa ZMPD



SEKCJA


28 listopada 2023 r. w siedzibie Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce odbyła się konferencja prasowa dotycząca kryzysu na polsko-ukraińskiej granicy. Wzięli w niej udział m.in. przedstawiciele protestujących przewoźników. Zaproszony nowo powołany minister infrastruktury Alvin Gajadhur nie znalazł niestety czasu na spotkanie z mediami i strajkującymi.

Genezą obecnej dramatycznej sytuacji na polsko-ukraińskiej granicy było podpisanie 30 czerwca 2022 r. umowy UE-Ukraina w sprawie drogowego przewozu towarów, zapewniającej stronie ukraińskiej niemal nieograniczoną możliwość realizowania przewozów. W czerwcu 2023 r. minął rok od obowiązywania tejże umowy. Zamiast jej ewaluacji, została ona niemal z automatu przedłużona na kolejny rok. To wywołało przerażenie w branży i doprowadziło polskich przewoźników do podjęcia decyzji o rozpoczęciu strajku, polegającego na blokowaniu przejść granicznych. Strajk rozpoczął się 6 listopada 2023 r.

Ukraina wyczuła wyjątkową okazję


– Po uzyskaniu niereglamentowanej możliwości wjazdu na teren Unii Europejskiej, ukraińscy przedwoźnicy błyskawicznie wyczuli wyjątkową okazję i zaczęli zastępować nas również w tych relacjach transportowych, których umowa nie przewidywała. Zrobili to na tyle sprawnie, że w zasadzie przejęli nasze dotychczasowe stałe kontrakty – powiedział prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek. 

– Kiedy zwracaliśmy się z prośbą o pomoc do ministra infrastruktury słyszeliśmy tylko, że nie ma szans na modyfikację umowy, bowiem została ona spisana między UE a Ukrainą bez naszego udziału. Dziś wiemy, że to nieprawda  – przedstawiciele naszego rządu bez żadnej refleksji składali podpisy pod tym dokumentem. Doprowadzili do tego, że staliśmy się bezbronni – dodał prezes ZMPD, przypominając w tym miejscu kilkuletnie przygotowania do wejścia Polski do UE i związaną z tym konieczność dostosowywania się do europejskich standardów, przede wszystkim z ponoszeniem wysokich kosztów. Tymczasem ukraińscy przewoźnicy otrzymali Unię Europejską na tacy.

Chcemy pomagać, ale nie chcemy obrywać kijem


– Podłożem tego konfliktu nie jest jakakolwiek niechęć w relacjach między Polską a Ukrainą. Wręcz przeciwnie – koledzy mogą przedstawić wiele przykładów pomocy dla obywateli Ukrainy. Nie możemy jednak dać się zniszczyć. Musimy znaleźć sposób na to, by z jednej strony nie ograniczać przewozów humanitarnych, z drugiej zaś wprowadzić rozsądną reglamentację w przewozach komercyjnych, które od początku wojny wzrosły pięciokrotnie, i jak najszybciej zlikwidować wykonywanie niedozwolonych przewozów. Musimy zacząć ponownie ze sobą współpracować, a nie dawać się okładać kijem – powiedział Jan Buczek.

– Dotychczasowe działania polskich władz nie przyniosły żadnego efektu. W związku z zaprzysiężeniem przez Prezydenta RP nowego rządu wzywamy decydentów do natychmiastowego podjęcia działań w celu rozwiązania kryzysu na granicy. Próby działań przedstawicieli ministerstwa infrastruktury z nowym ministrem na czele to już zbyt mało. Czekamy na zaangażowanie się Prezydenta RP Andrzeja Dudy – dodał szef Zrzeszenia, przypominając o wystosowanych do premiera Mateusza Morawieckiego i prezydenta Andrzeja Dudy apeli. Jedno jest pewne: Ukraina z własnej inicjatywy nie podejmie dyskusji na temat warunków wykonywania przewozów międzynarodowych.

Walczymy o przywrócenie równowagi


Przedstawiciel przewoźników z Siedlec Karol Rychlik przypomniał, że konflikt między Polską a Ukrainą tlił się już od półtora roku. Wreszcie czara goryczy się przelała – w akcie desperacji transportowcy podjęli dramatyczne kroki. To wynik nieodpowiedzialnej decyzji unijnych polityków. – Nam nie zależy na realizowaniu usług transportowych w Ukrainie, chcemy jedynie przywrócenia równowagi między przewoźnikami unijnymi a ukraińskimi – powiedział Karol Rychlik. Zauważył przy okazji, że szybkie powstawanie kolejnych firm przewozowych w Ukrainie zdestabilizowało tamtejszy rynek.

Tymczasem strajkujący, których postulaty przedstawił reprezentujący strajkujących z granicy z Korczowej Adam Izdebski, są zdesperowani. Paweł Ozygała, jeden z przewoźników protestujących w Dorohusku zwrócił uwagę na fakt, że do Polski masowo wjeżdżają puste cężarówki na ukraińskich tablicach i wracają do siebie po trzech miesiącach. To jeden z dowodów na to, że wykonują niedozwolone umową przewozy. Podkreślił, że przedsiębiorcy nie zakończą protestu bez rozwiązania ich problemów.

Blokowanie "humanitarki" to kłamstwo


Oburzenie strajkujących wywołała wypowiedź mera Lwowa z której wynika, że przewoźnicy blokują transporty z pomocą humanitarną. – To wierutne kłamstwo – powiedzieli zdenerwowani przewoźnicy. Strona ukraińska dopuszcza się nie tylko tego typu słownych prowokacji. – Pod pozorem pomocy humanitarnej jadą klocki lego, węgiel drzewny, luksusowe samochody, a ostatnio jacht. Ukraińscy przewoźnicy podrabiają dokumenty transportowe, dlatego apelujemy do służb o kontrole i walkę z fałszerstwami – powiedział jeden z protestujących Jacek Sokół. Jego zdaniem, 95 proc. przedwozów humanitarnych ma podrobione papiery. 

Przedstawiciele strajkujących przewoźników zwracali uwagę na fakt, że właściciele masowo zakładanych ukraińskich firm transportowych nie są przygotowani do transportu międzynarodowego – nie mają wypisów, licencji, a do tego nie są w żaden sposób poddani finansowym rygorom, jak firmy z krajów unijnych. Poza tym brak odpowiedniego doświadczenia powoduje chociażby opóźnienia w odprawach.

Ps. Do końca tygodnia ma zapaść decyzja o blokadzie kolejnych przejść, w tym w Zosinie i Niżankowicach. 

O konferencji także na:
wp.pl

rmf24.pl

wnp.pl

radio.opole.pl

wyborcza.biz

logistyka.rp.pl

wprost.pl

transport-manager.pl

radiomaryja.pl

truckslog.pl

portalspozywczy.pl



Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD