ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Galeria
2023-11-21

– Czekamy już na technologię wodorową – Jan Buczek podczas debaty „Wyzwania i szanse dekarbonizacji ciężkiego transportu drogowego w Polsce”



SEKCJA

20 listopada 2023 r. w redakcji Grupy Medialnej Fratria w Warszawie odbyła się debata poświęcona dekarbonizacji ciężkiego transportu drogowego w Polsce. Wydarzenie to odbyło się w ramach V edycji projektu Forum w Gospodarce.


W wydarzeniu wziął udział m.in. prezes ZMPD Jan Buczek. Obok niego w panelu dyskusyjnym wzięli udział europoseł Kosma Złotowski, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego Piotr Arak, public policy managerz Amazona Piotr Szymański, prezes zarządu Pekao Leasing Krzysztof Zgorzelski oraz prezes zarządu PKP Cargo Dariusz Szeliga.

Prezes ZMPD podkreślił, że w drogowym transporcie dalekobieżnym, który jest główną formą przewozu rzeczy, trudno o pozytywne odczucia, jeśli chodzi o technologię związaną z elektrycznymi ciężarówkami. – Nawet jeśli mielibyśmy gęstą sieć punktów ładowania, której przecież nie ma, to czas ładowania jest tak długi, że wystarczą dwa-trzy pojazdy ciężarowe w kolejce, by posypały się jakiekolwiek plany dostawy towarów – tłumaczył prezes Jan Buczek.

Barierą jest także to, że obecnie koszt elektrycznej ciężarówki ponaddwukrotnie przekracza wartość standardowego pojazdu zasilanego olejem napędowym. – Dlatego czekamy, i co więcej, dużo sobie obiecujemy po technologii związanej z ogniwami wodorowymi – dodał szef Zrzeszenia. Jak podkreślił, już dziś to rozwiązanie daje ok 300 KW energii, co przy zastosowaniu hybrydowego wspomagania pozwoliłoby uznać problem czystej energii w transporcie drogowym za rozwiązany. Ponadto, taka instalacja jest lekka, co pozwalałoby na utrzymanie standardowej ładowności ok. 25 ton przy masie 40 ton pojazdu, przy 15-minutowym czasie ładowania i zasięgu wynoszącym 1000 km. – To bardzo obiecująca technologia, tym bardziej że jedynym szkodliwym wpływem na środowisko to pyły powstające z hamowania pojazdu – powiedział Jan Buczek.

Jednak bezwzględym warunkiem powodzenia rewolucyjnej zmiany jest unijna, finansowa pomoc przy zakupie tego typu ciężarówek.  W opinii szefa Zrzeszenia konieczne jest także ograniczenie różnicy w dostępie do infrastruktury drogowej, co pozwoliłoby zachować konkurencyjność na europejskim rynku.

Przypomniał, że branża transportu drogowego nie dostaje żadnych dopłat. Co więcej – UE nie pozwala na jej wspieranie. Skonfrontował ten fakt ze stałą pomocą przekazywaną transportowi kolejowemu na zakup taboru. – Słyszę, że kolej ma cały czas plan pozyskiwania środków na tabor, co ma poniekąd doprowadzić do prób ograniczania działania transportu drogowego. Tymczasem o rodzaju przewozu towarów decydują nie politycy czy teoretycy, lecz same przedsiębiorstwa. Gdyby kolej dawała dziś taki standard usług jak transport drogowy, to zapewne nasi klienci byliby skłonni do skorzystania z tej usługi. Ale tak nie jest – powiedział Jan Buczek.

Na koniec podkreślił, że transport drogowy zawsze był liderem w implementowaniu nowoczesnych rozwiązań służących m.in. ekologii. – Także i teraz będziemy gotowi na zmiany, ale najpierw musimy mieć możliwość zakupu taboru w rozsądnej cenie. A na tę chwilę go nie ma – powiedział prezes ZMPD.

Moderatorem debaty był redaktor naczelny Gazety Bankowej Maciej Wośko.

Więcej: TUTAJ

Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD