ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Transport w mediach
2023-03-17

Jak wojna w Ukrainie zmieniła branżę TSL? ZMPD w raporcie portalu trans.info.pl



SEKCJA


Minął nieco ponad rok od dnia ataku Rosji na Ukrainę – kraj, którego obywateli zatrudniała co druga polska firma zajmująca się transportem lub gospodarką magazynową. Co zmieniło się bezpowrotnie, a gdzie sytuacja wróciła do normy? Raport portalu trans.info.pl.


Mimo wojny Ukraińcy nadal są najliczniejszą grupą zagranicznych kierowców, pracujących w Polsce. W całym zeszłym roku wydano im ponad 59 tys. świadectw kierowcy, co sprawia, że ta grupa stanowi ponad 55 proc. ogółu truckerów z zagranicy, którzy otrzymali ten dokument (…).

Problemem są bariery kulturowe i językowe


Wzrosła liczba kierowców z innych państw. Mołdawian – o ponad 60 proc., Kazachów – o prawie 63,5 proc. – wynika z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Przedstawicieli innych państw (ujmowanych w danych GITD zbiorczo, jednak biorąc pod uwagę informacje podawane mediom przy różnych okazjach przez firmy przewozowe, można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że mowa tu m.in. o przyjezdnych z Indii, Uzbekistanu, Gruzji, a nawet Filipin) wzrosło w 2022 r. o 166 procent.
Ich zatrudnienie utrudnia szereg barier administracyjnych, ale nie tylko. Zdaniem Anny Brzezińskiej-Rybickiej, rzecznik prasowej Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, firmy zderzają się również „z barierami językowymi i kulturowymi”. Jeśli chodzi o udział kierowców z Ukrainy, Rosji i Białorusi, przedstawicielka ZMPD przekonuje, że „po pierwszym szoku wynikającym z wybuchu wojny można ostrożnie szacować, że sytuacja wróciła do normy”.

– Możemy przypuszczać, że wzrost liczby kierowców z Ukrainy może być spowodowany tym, że wśród nich znajdują się starsi pracownicy, wobec których nie obowiązywały przepisy o zakazie opuszczania państwa, a którzy przyjechali do Polski wraz z rodzinami – dodaje.

ZMPD: Firmy z obcym kapitałem to poważne niebezpieczeństwo


(...) Opinie przewoźników względem informacji o firmach z zagranicznym kapitałem są różne. Anna Brzezińska-Rybicka z ZMPD potwierdza, że „wyraźnie widać znaczący wzrost rejestracji w Polsce firm z kapitałem ukraińskim i białoruskim, co zaczyna być realnym problemem dla naszych przewoźników”.

– Gremialne rejestrowanie tego typu przedsiębiorstw stanowi dla polskich firm duże wyzwanie, szczególnie dla tych, które realizują przewozy w kierunku wschodnim – wskazuje. Dodaje przy tym, że niektórzy z polskich przewoźników obawiają się utraty tego rynku. Jest to związane z tym, że białoruska firma mająca siostrzane przedsiębiorstwo w Polsce, w ramach jednej grupy może znacznie łatwiej wymieniać się zleceniami, ładunkami i naczepami niż w przypadku, gdy mają to robić dwie niezależne firmy. Poza tym dużo łatwiej jest im zatrudniać swoich, białoruskich kierowców. Dodajmy przy tym, że nasi przedsiębiorcy na Białorusi nie mają żadnej ochrony przed samowolą tamtejszej administracji – komentuje.

– Jeśli zaś chodzi o ukraińskie podmioty, to praktycznie przejęły one przewozy pomiędzy naszymi krajami. Wynika to z tego, że mają mniejsze koszty, stosują też ograniczenia w dostępie do ładunków dla polskich firm – dodaje.

TLP: Zakładanie firm w Polsce to naturalny proces


Nieco innego zdania jest Maciej Wroński z TLP. (W jego opinii) wspomniana liczba firm z zagranicznym kapitałem „nie jest istotna ze statystycznego punktu widzenia”. – A na dodatek jest to naturalny proces, podobny do tego co ma miejsce u naszych zachodnich sąsiadów, gdzie polscy przedsiębiorcy otwierają swoje oddziały lub zakładają odrębne spółki w celu uzyskania łatwiejszego dostępu do krajowego rynku tych państw – tłumaczy. Dodaje, że zjawisko to, będące „internacjonalizacją” transportu drogowego, może się w przyszłości pogłębiać.– Sądzę, że jeżeli te nowe pochodzące ze wschodu firmy będą działały uczciwie, to jeszcze przez wiele lat nie musimy się ich bać. Po prostu jesteśmy lepsi. A od egzekwowania uczciwego działania i przestrzegania obowiązujących reguł mamy Inspekcję Transportu Drogowego. I mam nadzieję, że podoła ona naszym oczekiwaniom w tym zakresie – kwituje prezes TLP.

Więcej TUTAJ
 

Opr. ZMPD/DWSK/PG


 
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD