ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Galeria
2023-01-05

Przejazdy na Wschód nadal pod znakiem zapytania – wnioski ze spotkania w ZMPD przedstawicieli ministerstwa infrastruktury z prezesami organizacji transportowych



SEKCJA


– Zezwolenia rosyjskie z 2022 r. są ważne do 31 stycznia 2023 r., pracujemy nad tym, by termin ten przedłużyć do końca marca. Białorusinom zaproponowaliśmy wymianę zezwoleń na poziomie z 2022 r. W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że oferują nam jedynie 10 tys., na co nie możemy się zgodzić – powiedzieli przedstawiciele ministerstwa infrastruktury podczas zwołanego w trybie pilnym spotkania, które odbyło się 4 stycznia 2023 r. w siedzibie ZMPD, a dotyczącego najbliższej przyszłości związanej z wykonywaniem przewozów na Wschód.

Kontakty ograniczone do minimum


Koniec roku to tradycyjnie już czas dwustronnych rozmów o wymianie zezwoleń zwłaszcza z krajami spoza UE, w tym z Rosją i Białorusią. Z oczywistych powodów aktualna sytuacja jest wyjątkowa – Ukraina ma do końca czerwca 2023 r. zagwarantowane bezlimitowe przejazdy, natomiast kontakty z Rosją i Białorusią są ograniczone do minimum. 

Przewoźnicy realizujący przewozy na Wschód z niecierpliwością oczekują od przedstawicieli ministerstwa infrastruktury oficjalnej odpowiedzi na pytanie, co dalej z ich przyszłością. Stąd inicjatywa organizacji spotkania, w którym udział wzięli przedstawiciele ministerstwa infrastruktury, w tym m.in. wiceminister Rafał Weber, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Renata Rychter, prezes ZMPD Jan Buczek ze współpracownikami oraz prezesi zainteresowanych tą problematyką organizacji przewoźników drogowych.

Rosja: Tak, ale...


Jak wynika ze słów wiceministra Webera, Rosjanie wyrażają gotowość do prowadzenia rozmów nt. wymiany zezwoleń odpowiadającej wykorzystaniu limitu z 2022 r. pod warunkiem przywrócenia możliwości prowadzenia biznesu sprzed sankcji, co jest oczywiście nierealne. – To nie my nałożyliśmy sankcje, lecz cała Unia Europejska – przypomniał wiceminister. – Nie ma możliwości korekty polityki transportowej, zwłaszcza że polityczny dialog nie istnieje, a branżowy odbywa się na poziomie dyrektorów – dodał wiceminister. 

Prezes ZMPD Jan Buczek zwrócił uwagę na fakt, że – mimo wcześniejszych monitów ze strony Zrzeszenia – przewoźnicy o wydłużeniu terminu obowiązywania zezwoleń z 2022 r. dowiedzieli się w ostatniej chwili, często, z obawy przed wysokimi karami,  już po podjęciu decyzji o powrocie z towarem do Polski przed końcem roku. 

Jeśli nas tam nie będzie, zastąpią nas inni


Wiceminister Rafał Weber przedstawił tryb ostatnich kontaktów z przedstawicielami Rosji i Białorusi zaznaczając przy tym, że są one konsultowane z ministerstwem spraw zagranicznych, odpowiedzialnym m.in. za bezpieczeństwo pracowników polskich firm działających na Wschodzie.

– Jeśli nie będziemy obecni na tamtejszym rynku, szybko i chętnie zastąpią nas inni. Potem trudno będzie wrócić. Taka sytuacja implikuje także kolejne problemy: Już dochodzi do tego, że przewoźnicy jeżdżący do tej pory tylko w tym kierunku szukają alternatywnych rynków, stwarzając tym samym konkurencję dla innych firm przewozowych – powiedział prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów „Podlasie” w Siedlcach Karol Rychlik. Zwrócił uwagę na to, że w Polsce masowo otwierają się firmy ze wschodnim kapitałem lub oddziały już istniejących podmiotów zza naszej wschodniej granicy, które bardzo szybko powiększają swój tabor. – Jak to jest możliwe, że przy tylu unijnych pakietach sankcyjnych kapitał rosyjski może tak łatwo napływać do Polski, co więcej – być u nas legalizowany – powiedział Karol Rychlik. Ta uwaga stała się podstawą do rozwinięcia kolejnego gorącego tematu, jakim są bazy transportowe. Przewoźnicy domagali się nie tylko ich zwiększonych kontroli, lecz także surowego karania nieuczciwych podmiotów. Informowali m.in. o pojawiających się propozycjach kupna polskich firm z całym ich dobytkiem i posiadanymi licencjami. Ten proceder nie tylko nie wygasa, lecz wręcz się nasila. Głównym sposobem ograniczenia tego zjawiska jest wprowadzenie barier administracyjnych.

Z Polski wypływają ogromne pieniądze


Jan Buczek zaapelował o prześwietlanie osób zakładających w Polsce firmy lub oddziały. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, kto je zaprosił. – Ostrzegaliśmy państwa przed tym, ale nikt z tym nic nie robił. Z Polski wypływają ogromne pieniądze, bo przecież te firmy nie płacą u nas podatków – zwrócił się do przedstawicieli ministerstwa infrastruktury. W tym zakresie dyrektor Piotr Mikiel zasugerował, aby zastanowić się nie tylko nad prawnymi możliwościami ograniczenia zakładania firm transportowych w Polsce przez inwestorów z kapitałem wschodnim, ale także rozważyć wprowadzenie ewentualnego zakazu poruszania się po terenie UE białoruskich i rosyjskich naczep.  

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w ministerstwie infrastruktury Renata Rychter potwierdziła bardzo silną ekspansję przewoźników ze wschodnim kapitałem. – Zdajemy sobie sprawę z powagi sytuacji i podejmujemy odpowiednie kroki. Od listopada 2022 r. GITD weryfikuje kolejne bazy, przygotowywane są też działania, o których nie mogę teraz mówić – powiedziała dyr. Rychter.

Rosjanie nagminnie łamią przepisy


Przewoźnicy podzielili się także spostrzeżeniami dotyczącymi przewozów wyłączonych spod unijnych sankcji, a wykorzystywanych przez Rosjan do omijania prawa. – Ciężarówki miały tranzytować Polskę na pusto, tymczasem widzimy, że pojazdy na rosyjskich blachach nagminnie jeżdżą załadowane – powiedział Karol Rychlik. Dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel przypomniał, że wynikające z unijnego prawa zezwolenia specjalne na przejazd bynajmniej nie zwalniają z obowiązku posiadania zezwolenia krajowego.

Ważną kwestią jest także sprzedaż zezwoleń przez Białorusinów. – Służy ona przede wszystkim tym firmom, które otworzyły swoje oddziały w Polsce. Nie mają problemów z łańcuchem dostaw wiedząc, że dysponują odpowiednim zapleczem w naszym kraju – powiedział Karol Rychlik.

Co dalej z kontrolą zezwoleń?


Jan Buczek poruszył także kolejny palący, a ciągle nierozwiązany problem elektronicznego systemu kontroli zezwoleń. – Od lat się o nim mówi, od lat go nie ma i w najbliższym czasie nie będzie. Tymczasem zbliża się okres natężonej konkurencji. Wiemy, że w niektórych krajach drukowane są i puszczane w obieg „lewe” zezwolenia, a my ciągle jesteśmy bezsilni. – To prawda, mamy podejrzenia o procederze fałszowania zezwoleń, policja regularnie zasięga u nas informacji w tej sprawie – powiedziała dyr. Renata Rychter. Ministerstwo infrastruktury od wiosny 2022 r. współpracuje z ministerstwem finansów w celu rozwiązania tego problemu. – Naszym pomysłem jest, by nie budować systemu od podstaw, lecz wykorzystać już ten istniejący, oparty na kontroli SENT. Kluczowe jest, by zagraniczni przewoźnicy przed wjazdem do Polski byli zobowiązani do wpisywania numeru zezwolenia – powiedziała dyr. Rychter nie odpowiadając jednak na pytanie dyr. Piotra Mikiela o perspektywę czasową realizacji tego projektu.

Zamiast systemowych zmian mamy toi-toie


Karol Rychlik przypomniał też o przeprowadzonym 8 listopada 2022 r. proteście na granicy w Koroszczynie, będącym pokłosiem dantejskich scen, do jakich regularnie dochodzi podczas oczekiwania na odprawę. – Wojewoda lubelski miał nam w ciągu dwóch tygodni przedstawić konkretne propozycje umożliwiające odblokowanie kolejki do granicy. Od tamtej pory minęły dwa miesiące i cisza.

Prezes Jan Buczek był bardziej dosadny. – Kolejne rządy ustawiają nam toi-toie, a my na granicy potrzebujemy rozwiązań systemowych – powiedział szef ZMPD.

Jan Buczek poruszył też delikatną kwestię dotyczącą swobodnego przejazdu przez Polskę ukraińskich ciężarówek. – Ukraina ratuje siebie i swoją gospodarkę. To oczywiste, że trzeba jej w tym pomagać. Od decyzji Komisji Europejskiej o zgodzie na przejazd bez zezwoleń minęło już jednak kilka miesięcy i warto wyciągnąć pierwsze wnioski. Bardzo łagodnie mówiąc, ukraińscy przewoźnicy nie mają najnowszego taboru, co skutkuje stwarzaniem poważnego niebezpieczeństwa na drodze, i to nie tylko dotyczącym ekologii. Dlatego przy podejmowaniu decyzji o prawdopodobnym przedłużeniu tej zgody może warto pomyśleć o wprowadzeniu przepisu mówiącego o odpowiednim stanie technicznym wjeżdżających do naszego kraju ukraińskich pojazdów – powiedział Jan Buczek. 

Pojawił się także temat Wielkiej Brytanii. Jak wynika ze słów dyr. Renaty Rychter, Brytyjczycy poinformowali o wprowadzeniu do końca marca 2023 r., okresu przejściowego, polegającego na nie sankcjonowaniu ewentualnych naruszeń przepisów wprowadzonych w ostatnim czasie. Oficjalne stanowisko w tej sprawie ma zostać przekazane przez stronę brytyjską do Komisji Europejskiej.  

Kończąc spotkanie, prezes Jan Buczek wyraził swoje oburzenie związane z manipulacją ceną paliwa przez Orlen. Przewoźnicy domagają się działań wyjaśniających w tym zakresie i zapewnili, że wrócą do tego tematu.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD