ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2022-11-30

– Chcemy uproszczenia procesu wyliczania składek – mówili przewoźnicy na sejmowej Komisji infrastruktury. – Prace trwają – odpowiada ministerstwo.



SEKCJA

SEKCJA

We wtorek 29 listopada 2022 r. odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury, podczas którego przedstawiono informację dotyczącą zmian legislacyjnych mających na celu możliwości rozliczania delegacji i ryczałtów za noclegi kierowcom polskich firm transportowych wykonujących przewozy międzynarodowe. W obradach wzięli udział prezes ZMPD Jan Buczek, dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel oraz prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów „Podlasie”, członek Rady Zrzeszenia Karol Rychlik.


Wprowadzenie jednolitej wysokości diety i jednolitego poziomu kosztów, które nie podlegałyby wliczeniu w podstawę opodatkowania, a także wprowadzenie możliwości wypłaty wynagrodzenia w dwóch transzach oraz wprowadzenie abolicji dla tych przedsiębiorców, którzy błędnie rozliczali składniki wynagrodzenia, a co za tym idzie nie odprowadzali prawidłowo składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zaliczek na podatek dochodowy – to najważniejsze odpowiedzi ministerstwa infrastruktury na skargi przewoźników dotyczące bardzo skomplikowanego sposobu obliczania podstawy wymiaru składek.

– Prace nad tymi przepisami nadal jednak trwają, co jest związane z koniecznością odpowiednich uzgodnień m.in. z ministerstwem finansów oraz ministerstwem rodziny i polityki społecznej – powiedziała dyrektor Renata Rychter.

Przewoźnicy podkreślali, że trudność z obliczaniem podstawy wymiaru składek związana jest z naturalnym, mobilnym charakterem pracy kierowcy, który bywa, że w ciągu jednego dnia znajduje się w trzech państwach. Małe firmy nie są w stanie tego policzyć, bo nie stać ich na zakup drogiego oprogramowania lub zlecenia obliczeń firmom zewnętrznym. Dlatego przewoźnicy wystąpili z prośbą o uproszczenie tego procesu.
 
SEKCJA


Dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel przypomniał, że zmiana zasad wynagrodzenia, która nastąpiła 2 lutego 2022 r., istotnie odbiła się na kosztach funkcjonowania branży. Rząd długo zwlekał z wdrażaniem tych przepisów, a później, kiedy już to zrobił, z braku czasu na jakiekolwiek inne działania podjął decyzję o całkowitej rezygnacji z diet i podróży służbowej.

 – Już na etapie prac nad założeniami do implementacji unijnych przepisów i ostatniej nowelizacji krajowych przepisów zwracaliśmy uwagę, że temat wynagrodzenia kierowców i pomocy branży w tej nowej dla niej sytuacji będzie wymagał dalszych działań ze strony rządzących – powiedział dyr. Piotr Mikiel. – Z innymi organizacjami przewoźników wystąpiliśmy do ministerstwa finansów o wypracowanie doraźnych rozwiązań, które obniżyłyby koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Liczyliśmy, że płynące z ministerstwa infrastruktury zapowiedzi z sierpnia 2022 r. będą szybko wdrożone, tymczasem z miesiąca na miesiąc prace się przedłużają. Dziś jest mało realne, by weszły one w życie od 1 stycznia 2023 r. Dlatego prosimy o wsparcie członków Komisji Infrastruktury przy przyspieszeniu tych prac – dodał dyr. Piotr Mikiel.
 
SEKCJA

 
– Spodziewaliśmy się, że bezkrytyczne wdrożenie Pakietu Mobilności będzie dla naszej branży zgubne, dlatego liczyliśmy na dopuszczenie nas do tworzenia założeń ustawy zmieniającej wynagrodzenia w transporcie. Niestety, tak się nie stało – prezes ZMPD Jan Buczek przypomniał proces tworzenia nowego prawa i liczne prośby przewoźników o współpracę. Konsekwencja jej braku była jasna do przewidzenia. – Kiedy wreszcie dostaliśmy do konsultacji projekt ustawy, przeżyliśmy szok. W ostatniej chwili kilka rzeczy udało się zmienić, ale to była tylko kosmetyka. Skutki tych regulacji doprowadziły do drastycznego wzrostu kosztów dla branży i to w sytuacji, gdy na europejskim rynku walczyliśmy o przetrwanie – dodał Jan Buczek.

W jego opinii najbardziej pokrzywdzone są małe, rodzinne firmy. Duże przedsiębiorstwa mają odpowiednie zaplecze administracyjne, by rozliczać kierowców według nowych zasad. – Sytuacja się powtarza. Znowu nie mamy wielkiej szansy na to, żeby wspólnie popracować. Znowu tylko dowiemy się, jakie szykują Państwo dla nas zmiany – powiedział rozgoryczony prezes ZMPD. Przypuszcza, że małe firmy nie odnowią działalności, bo już w tej chwili dogorywają, patrząc na wzrastające obowiązki finansowe. Wrócił przy tym do tematu nieuczciwych pośredników. – Bylibyśmy w stanie udźwignąć ten problem, gdyby podział pieniędzy na rynku transportowym był sprawiedliwy. Tymczasem jest on przejęty przez duże zagraniczne korporacje będące dysponentami zleceń. Paradoks: z jednej strony branża się rozwija, z drugiej polscy przewoźnicy szybko ubożeją i nie są w stanie utrzymać poziomu technicznego swoich pojazdów – powiedział prezes Jan Buczek. I po raz kolejny zaapelował o ucywilizowanie obrotu zleceniami transportowymi po to, by przewoźnicy nie byli obdzierani „do kości” ze wszystkich możliwych profitów.

Przypomniał, że to dzięki wysiłkom przewoźników zostały wprowadzone przepisy dotyczące minimalnych formalnych wymagań, jakie muszą spełniać pośrednicy. Co z tego, skoro firmy te nie są kontrolowane.

Na koniec podzielił się z uczestnikami obrad smutną konstatacją: dialog pomiędzy nami a administracją państwową, który kiedyś znakomicie funkcjonował, w ostatnich latach zamierał. Bardzo liczymy na panią dyrektor Renatę Rychter, ale wiemy, że sama nie jest w stanie wiele zdziałać. Jeśli nie będzie pomocy ze strony rządu, to będziemy świadkami opuszczania rynku przez nasze firmy i to na dużą skalę – zakończył Jan Buczek.

Opr. ZMPD/DWSK/PG


 
     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD