ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Galeria
2022-09-28

– Rozwiązujcie problemy, a nie mówcie ciągle, że się nie da – Jan Buczek podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury



SEKCJA

 

Podczas zwołanego na prośbę przewoźników posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury rozmawiano na temat problemów na przejściach granicznych na wschodniej granicy Polski. W posiedzeniu, które odbyło się 27 września 2022 r., wzięła udział delegacja ZMPD.


Prezes ZMPD Jan Buczek przypomniał o działaniach i inicjatywach Zrzeszenia mających na celu przywrócenie normalnego funkcjonowania przejść granicznych, w tym o zorganizowanym 1 września 2022 r. przez ZMPD i stowarzyszenie przewoźników ASMAP Ukraina, polsko-ukraińskie spotkanie online przewoźników i zaproszonych przedstawicieli wszystkich służb funkcjonujących na przejściach granicznych, KAS, MI, szefa KPRM a także MRiRW i podległych temu resortowi inspekcji. Niestety, przedstawiciele administracji w zdecydowanej większości albo nie skorzystali z okazji do zaprezentowania swoich racji, albo w ogóle nie uczestniczyli w tym wydarzeniu.

Przewoźnicy wykazali dobrą wolę


Poza tym Zrzeszenie kilkukrotnie apelowało w pismach do premiera i prezydenta o jak najszybsze uregulowanie kwestii udrożnienia granicy z Ukrainą. Bezskutecznie. Efekt był łatwy do przewidzenia – zdesperowani przewoźnicy podjęli akcję protestacyjną i zablokowali przejście w Dorohusku. Po kilku dniach protestu, wykazując dobrą wolę i wierząc w zapewnienia wojewody lubelskiego dotyczące działań mających na celu poprawę sytuacji, organizatorzy akcji podjęli decyzję o jej zakończeniu i podpisaniu stosownego porozumienia. Dziś przewoźnicy nadal jednak nie widzą pozytywnych zmian w organizacji funkcjonowania przejść granicznych z Ukrainą. Dlatego prezes ZMPD po raz kolejny zaapelował do przedstawicieli administracji państwowej o przekrojowy audyt całościowego funkcjonowania przejść granicznych, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów ludzkich i wydajności pracy. – Kontrole fitosanitarne zostały wydłużone, ale o ile zwiększyła się liczba kontrolerów? – to jedno z wielu pytań Jana Buczka.

Administracja: Są pozytywne zmiany


W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele ministerstwa infrastruktury, ministerstwa finansów, ministerstwa spraw wewnętrznych i administracji oraz ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi, a także przedstawiciele Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Głównego inspektoratu Weterynarii, którzy przedstawili swój punkt widzenia, kładąc nacisk na pozytywne zmiany, jakie ich zdaniem zaszły na przejściach granicznych. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przypomniał o przyspieszonej budowie przejścia Malchowice-Niżankowice zaznaczając, że jest szansa na to, by jeszcze w tym roku został otwarty tymczasowy przejazd wraz ze stanowiskami do odprawy. Poinformował także o liczbie odprawianych ciężarówek porównując te dane z ustaleniami z memorandum. Z tego zestawienia wynika, że na większości przejść memorandum jest wykonywane.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk powiedział z kolei o „stosunkowo niewielkim” czasie oczekiwania na odprawę oraz o stałym monitorowaniu czasu odpraw i pobytu poszczególnych pojazdów na przejściu granicznym. Przedstawiciele służb podkreślili przy okazji, że wyszkolenie pracowników zajmuje sporo czasu, dlatego nie od razu będzie widać zmiany na lepsze w obsadzie. Zastępca Głównego Lekarza Weterynarii dr Krzysztof Jażdżewski zwrócił także uwagę na fakt, że lekarze po prostu nie chcą pracować na granicy. 

Poseł Mirosław Suchoń dziękując przewoźnikom za niesienie ogromu pomocy humanitarnej, zaproponował kolejne spotkanie, już w trybie roboczym, mające na celu rozwiązanie narosłych problemów.

Buta i arogancja urzędników


– Za funkcjonowanie naszego państwa odpowiada jego administracja. To jej przedstawiciele są władni do rozwiązania problemów. Tymczasem ciągle mamy do czynienia z butą i arogancją urzędników. Kierowcy mają dosyć bycia traktowanym przez nich jak zbędny element. Żyjemy w ciągłym matriksie. Dyskusji z przedstawicielami administracji na temat granicy mieliśmy już wiele i nadal jest tak, że jedna strona mówi, że jest ok, druga, że nie – powiedział Jan Buczek. – Dostosujmy przejścia graniczne do obecnej sytuacji. Zafiksowaliśmy się na odprawie 600 pojazdów na dobę. Tymczasem dziś są warunki wojenne, dlatego trzeba pomyśleć o tym, jak odprawiać np. tysiąc pojazdów. Żarty już się skończyły. Rozwiązujcie problemy, a nie mówcie, że się nie da  – zaapelował szef ZMPD.

Problem istnieje od 20 lat


– Problem przejść granicznych to nie kwestia wynikająca z wybuchu wojny w Ukrainie, tych gigantycznych kolejek z lipca czy też ostatniego protestu. To problem ciągnący się od ponad 20 lat. Od 20 lat piszemy różne pisma do wielu przedstawicieli administracji państwowej, w tym premierów czy prezydentów, w których pokazujemy konkretne rozwiązania – powiedział dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel. Problem w tym, że administracja nie chce słuchać. Jeszcze dwa lata temu wojewoda lubelski stwierdził, że nie ma potrzeby uruchamiania całodobowej kontroli weterynaryjnej i fitosanitarnej. – Dopiero musiało dojść do strajku, by wreszcie padły deklaracje, że taka potrzeba rzeczywiście jest – powiedział dyr. Piotr Mikiel. Nawiązując do limitów odpraw pojazdów zawartych w memorandum przypomniał, że zostały one ustalone  2013 roku. – Co prawda odnosiły się one do liczby zezwoleń, ale w tym roku, po wprowadzeniu w wyniku wojny liberalizacji przewozów pomiędzy Ukrainą a UE, wszystko się zmieniło. Rozumiemy sytuację ukraińskich przewoźników, którzy próbują wywieźć towary ze swojego kraju, ale my także chcemy móc operować na ukraińskim rynku – dodał Piotr Mikiel.

W posiedzeniu Komisji Infrastruktury uczestniczyli także prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów „Podlasie” w Siedlcach Karol Rychlik oraz rzecznik prasowa ZMPD, dyrektor Departamentu Władz Statutowych, Strategii i Komunikacji ZMPD Anna Brzezińska-Rybicka.

Posiedzenie Komisji Infrastruktury można obejrzeć tutaj: 
sejm.gov.pl

Relacja z posiedzenia Komisji także w Pulsie Biznesu z 28 września 2022 r.

Opr. ZMPD/DWSK/PG



 
SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD