ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Transport w mediach
2022-04-22

ZMPD w portalu Onet.pl: Polski transport na Wschód umiera



SEKCJA


Onet.pl: Sankcje wprowadzone przez UE i odwetowe działania Białorusi, która zakazała wjazdu na swój teren ciężarówek zarejestrowanych w UE, uderzą w wiele polskich firm transportowych.


O dokładne dane zapytaliśmy Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, które jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

- Szacujemy, że w wyniku sankcji UE i retorsji ucierpi blisko 2 tys. polskich przedsiębiorstw transportowych, co przekłada się mniej więcej na 15 tys. pojazdów i 20 tys. kierowców. Licząc z rodzinami, z transportu na Wschód żyło niemal 100 tys. osób - mówi Anna Brzezińska-Rybicka,  rzeczniczka ZMPD.

ZMPD przypomina, że polscy przewoźnicy nie jeździli tylko na Białoruś i do Rosji, lecz – przejeżdżając przez te dwa kraje – zdecydowanie dalej, m.in. do Mongolii, Uzbekistanu czy Kazachstanu. Z powodu ograniczenia wjazdu dla przewoźników z UE, wprowadzonego przez władze Białorusi w odpowiedzi na unijne sankcje, rykoszetem obrywają te firmy, które żadnych interesów z Białorusią czy Rosją nie robią. 

— Zamknięcie tranzytu przez Białoruś i niepewna sytuacja, jeśli chodzi o ewentualne zakazy wykonywanie przewozów do, z, lub przez terytorium Rosji, stawia naszych transportowców, mających podpisane często długoletnie kontrakty z przedsiębiorstwami w dalekiej Azji, w bardzo trudnej sytuacji. De facto mają do wyboru dwa wyjścia: albo odpuścić i narazić się na konieczność zapłaty poważnych odszkodowań za zerwane kontrakty, albo próbować jeździć dookoła - przez Turcję i Iran, co oczywiście wiąże się z dużo dłuższym czasem przejazdu i dużo wyższymi kosztami przewozu — tłumaczy rzeczniczka ZMPD (...).

- Być może będę zmuszony nie tylko zwolnić ludzi, ale i zamknąć całą firmę. Około 80 proc. moich transportów szło na Wschód. Reszta jeździła na Zachód. Sam pan widzi, że to dla nas koniec - mówi nam Artur Kamiński, szef firmy Artex Transport.

Zapytaliśmy przedsiębiorcę o ewentualną pomoc od rządu. - Pan żartuje? Jaka pomoc od rządu? Z kim mamy rozmawiać? Minister od transportu, pan Adamczyk, tylko nazywa się ministrem od transportu. Po czterech minutach wychodzi ze spotkania, zostaje tylko jego zastępca, który leje nam wodę. Tu nic się nie zmienia od lat - denerwuje się pan Artur. 

Z podobnymi problemami mierzy się szef firmy Anika-Trans, która na ten moment zatrudnia 30 kierowców. - Pół naszego taboru przewoziło towary z rynków zachodnich do krajów wschodnich. W tym momencie tracimy rynki zbytu. Na pewno poniesiemy bardzo duże straty. Obecnie dziewięć naszych aut znajduje się poza granicami Polski, bo wozimy towary m.in. do Kazachstanu. Nie wiem, kiedy i czy w ogóle będą mogły wrócić do Polski - mówi Krzysztof Strzała, dyrektor Anika-Trans (...)

- Warto uzmysłowić wszystkim to, że polskie firmy przewozowe mające swoje siedziby we wschodniej części Polski mają alternatywę: albo jeżdżą na Wschód, albo nie i ogłaszają bankructwo. Niewielu pojedzie na Zachód, chociażby z powodu Pakietu Mobilności i dużo wyższych kosztów - zwłaszcza dziś - paliwa, nie mówiąc już o radykalnie większej w ostatnich miesiącach konkurencji. Zresztą zmiany w przepisach zawartych w Pakiecie Mobilności spowodowały, w tej chwili polscy przewoźnicy są zbyt drodzy dla zachodnich partnerów. A to powoduje kurczenie się naszej oferty i w rezultacie przymusowe odchodzenie także i z tego rynku - przewiduje Anna Brzezińska-Rybicka

Przewoźnicy, którzy od zawsze jeździli tylko na Wschód, nie mają żadnego planu B. Nie byli przygotowani na taką sytuację, która wynikła zaledwie dwa miesiące temu. - Polski międzynarodowy transport drogowy na Wschód umiera - zaznacza Brzezińska-Rybicka z ZMPD.

Członkowie ZMPD rozmawiali 13 kwietnia 2022 r. z przedstawicielami administracji państwowej na temat oczekiwanej pomocy ze strony państwa w postaci konkretnych rekompensat dla tych firm, które z powodów politycznych musiały zrezygnować z przewozu towarów na Wschód. Z naszych informacji wynika, że usłyszeli o trwających pracach nad konkretnymi rozwiązaniami. Przewoźnicy potrzebują pomocy już teraz, ponieważ w najbliższej przyszłości - po bankructwach firm - nie będzie już nikomu potrzebna. Sankcje UE i odwet Białorusi zabijają polskie firmy. "To dla nas koniec".

Więcej na wiadomosci.onet.pl

Opr. ZMPD/DWSK/PG

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD