ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2022-04-15

To bierność naszego państwa doprowadziła do problemów branży – członkowie ZMPD 13 kwietnia 2022 r. rozmawiali z przedstawicielami administracji państwowej



SEKCJA

 

Blisko 200 przewoźników-członków ZMPD wzięło udział w spotkaniu online z przedstawicielami administracji państwowej – Krajowej Administracji Skarbowej, ministerstwa infrastruktury i Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego – dotyczącym sankcji UE na Rosję i Białoruś w kontekście przewozów międzynarodowych. 


 
SEKCJA

Członkowie ZMPD: Dość już utartych formułek


Przewoźnicy momentami w ostrych wypowiedziach skrytykowali dotychczasowe działania polskiego rządu, który – choć widzi problem polskich międzynarodowych przewoźników drogowych, zwłaszcza tych, którzy jeżdżą na Wschód – to jednak nadal nie wychodzi poza utarte formułki w postaci takich stwierdzeń, jak „staramy się”, przygotowujemy”, „rozmawiamy”, „przyglądamy się”, „pracujemy nad tym”.

 
SEKCJA

Jan Buczek: Mamy do czynienia z chaosem


Prezes ZMPD Jan Buczek nakreślił tło wydarzeń, które doprowadziły do organizacji spotkania, wymieniając wszystkie plagi, które w ostatnich miesiącach spadły na branżę: Polski Ład, Pakiet Mobilności, bardzo wysoka inflacja, której rzeczywisty poziom to już kilkanaście procent, gigantyczne kolejki na granicach, uwłaczające godności koczujących tam przez wiele dni kierowców, drożejące paliwa oraz działania rządu w postaci obniżki do zera podatku VAT co spowodowało, że przedsiębiorcy płacą dziś za paliwa dwa razy więcej niż dotychczas. – Jako branża od dawna żyjemy w pogarszających się warunkach związanych z prowadzeniem biznesu. Od 24 lutego 2022 r. mamy do czynienia z chaosem i powiększającą się niepewnością, co grozi bankructwem naszych firm – powiedział szef ZMPD. Podkreślił, że dziś przedsiębiorcy przestali planować z dużym wyprzedzeniem, skupiając się jedynie na przetrwaniu. – Zmiany w przepisach spowodowały, w tej chwili jesteśmy zbyt drodzy dla zachodnich partnerów. A to powoduje kurczenie się naszej oferty i w rezultacie przymusowe odchodzenie z tego rynku – dodał prezes Jan Buczek. Przypomniał, że obawy i wątpliwości branży są od lat kierowane do rządu albo za pośrednictwem ministerstwa infrastruktury, albo bezpośrednio do premiera. – Ciągle jednak nie jesteśmy w stanie uzyskać należytego zrozumienia i należytej reakcji – stwierdził Jan Buczek. Poinformował członków Zrzeszenia o wysłaniu w ostatnim czasie szeregu pytań do decydentów, które pozostały bez odpowiedzi, co skutkowało zwołaniem Forum Transportu Drogowego. Sygnatariusze FTD wypracowali kilka istotnych punktów, dotyczących m.in. rekompensaty finansowej dla tych przewoźników, którzy utracili możliwość realizowania przewozów na Wschód, a także dla tych, którzy realizują przewozy pasażerskie (szczegóły – TUTAJ). Prezes Jan Buczek przypomniał także o postulatach Porozumienia Białowieskiego (szczegóły – TUTAJ).

 
SEKCJA

Sankcje grożą retorsjami


Zdaniem szefa ZMPD wprowadzone sankcje zwiększyły obawy członków Zrzeszenia o wprowadzenie przez Rosję i Białoruś poważnych szykan, którymi dotknięte będą wracające do kraju z dalekiej Azji pojazdy na polskich numerach rejestracyjnych. Może się okazać, że to polscy przewoźnicy staną się największymi ofiarami unijnych sankcji. Zasadnicze pytanie w tym kontekście brzmi: Czy jest plan ewakuacji dla polskich ciężarówek?

Zdaniem Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Renaty Rychter szczegóły unijnych sankcji dotyczące przewozów drogowych, zarówno z prawnego punktu widzenia jak  i niekorzystnych skutków dla przedsiębiorców „nie są do końca dopracowane”. – Zdajemy sobie sprawę z powagi sytuacji i przypuszczalnych retorsji. Spodziewamy się, że strona rosyjska i białoruska będą znacznie utrudniać swobodne poruszanie się polskich pojazdów, dlatego musi być przygotowany plan ewakuacji – przyznała dyr. Renaty Rychter. Na uwagi przewoźników domagających się m.in. anulowania rosyjskich i białoruskich zezwoleń odpowiedziała, że z uwagi na unijne przepisy nie ma takiej możliwości prawnej. 

Prezes ZMPD zwrócił uwagę na fakt, że wzrosły przejazdy rosyjskich samochodów przez Litwę, przez przejście w Budzisku, co rodzi podejrzenie, że rosyjscy przewoźnicy oszczędzają polskie zezwolenia. Dało się też zauważyć wyraźnie większą liczbę serbskich i węgierskich przewoźników, ładujących w Polsce towary kierowane na rynek rosyjski. Dyr. Renata Rychter przyznała, że zdarzają się tego typu przypadki, dlatego konieczne jest egzekwowanie przepisów i wzmocnienie wschodniej flanki. Jako przykład podała wpuszczenie do Polski po 11 kwietnia, czyli w dniu wejścia w życie sankcji, transportu wykonywanego przez białoruskiego przewoźnika, który został zatrzymany dopiero na Mazowszu. – Nie miał prawa się tu znajdować, dlatego wystosowaliśmy do ambasady litewskiej odpowiednią notę, by ten kraj respektował elementy piątego pakietu sankcji – powiedziała dyr. Renata Rychter. 

– Staramy się obstawiać wszystkie trasy, naszym problemem jest to, że funkcjonariuszy jest określona liczba i nie jesteśmy w stanie obstawić wszystkich dróg, którymi są wykonywane przewozy drogowe – powiedział z kolei p.o. zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego Michał Mostowski na zarzuty członków Zrzeszenia, w tym prezesa ZMPD Jana Buczka, że wielu zagranicznych przewoźników jeździ po Polsce na podrobionych zezwoleniach EKMT. Poinformował, że inspektorzy zaczęli przyglądać się przewozom w jednym z województw.

 
SEKCJA

Rekompensaty? Pracujemy nad tym


Dyr. Renata Rychter poinformowała o pracach resortu nad zmianą lex specialis, której efektem ma być uszczegółowienie przepisów sankcyjnych. Nie była w stanie odpowiedzieć członkom ZMPD na pytania dotyczące konkretnych dat i szczegółów rekompensat dla przewoźników, którzy utracili możliwość realizacji przewozów na Wschód. – Pracujemy nad tym. Mam nadzieję, że wkrótce będziemy mogli rozmawiać o konkretnych rozwiązaniach, a nie tylko o naszych zapewnieniach – powiedziała dyr. Renata Rychter.

Prezes Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Mazowsza w Sochaczewie Artur Kamiński był jednym z tych przewoźników, którzy nie kryli rozczarowania brakiem konkretów dotyczących rekompensat dla przewoźników. – Niektórzy z nas nie mają już za co żyć. Przez lata szczyciliście się Państwo naszą branżą, a niedługo nas nie będzie, wszyscy padamy. I wtedy nie będzie mieli Państwo komu pomagać – powiedział Artur Kamiński. 

– Firmy albo zbankrutują, albo będą musiały poszukać innych rynków – dopowiedział prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów „PODLASIE” Karol Rychlik.


 
SEKCJA

Sytuacja na granicy to prawdziwa katastrofa


Dużo miejsca poświęcono sprawie bardzo długiego czasu oczekiwania na odprawę. – Nie chcę cytować tego, co słyszę od przewoźników, których kierowcy spędzają tydzień na granicy. Nie mamy pełnej swobody wykonywania przewozów, ale nasi członkowie nie mogą zrezygnować z przejazdem na Wschód tylko dlatego, że administracja państwowa nie radzi sobie z obsługą granicy – powiedział Jan Buczek.

Temat gigantycznych zatorów na przejściach wywołał dużo emocji także ze strony innych przewoźników, w tym m.in. prezesa Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tadeusza Gajownika, sygnatariusza Porozumienia Białowieskiego. Zwracając się do przedstawiciela KAS zaprosił go do wspólnego wyjazdu na granicę, by dokładnie przyjrzeć się codziennej pracy celników. – Granica jest przez nas cały czas monitorowana. Poziom opieszałości służb jest niewyobrażalny, od połowy stycznia kolejka ma momentami 80 km długości. Dzisiaj, chociaż nie ma już w niej samochodów białoruskich i ukraińskich, kolejka nadal się utrzymuje. Poziom irytacji wśród przedsiębiorców jest bardzo duży; na razie hamujemy ich, ale jeśli do 30 kwietnia 2022 r. nie utrzymamy odpowiedzi na nasze postulaty, szykujemy się do ogólnopolskiej akcji protestacyjnej – zapowiedział Tadeusz Gajownik. Z kolei przedstawiciel Zrzeszenia Przewoźników Drogowych w Ostrołęce Marek Kaczyński przywołał pojawiające się w kuluarowych rozmowach przewoźników informacje, że bardzo dokładne kontrole wynikają z tego, że celnicy mają ciche przyzwolenie od polskiego rządu, by ograniczać przewozy na Wschód.

Pewnym rozwiązaniem mogłyby być parkingi buforowe oraz elektroniczny system rezerwacji odpraw, lecz mimo że przewoźnicy słyszą o tym od lat, nadal nic się w tym kierunku nie dzieje lub dzieje bardzo mało.

– Kolejki, głównie na granicach w Koroszczynie i Bobrownikach, to rezultat dokładnych kontroli ciężarówek wynikający z sankcji. Musimy respektować unijne zakazy – powiedział zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Mariusz Gojny. – Zwiększyliśmy obsadę na granicach o ok. 25 proc. Rozumiem niezadowolenie kierowców – rzeczywiście warunki na granicy nie są adekwatne do sytuacji – powiedział Gojny. Dyrektor Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów Grzegorz Kozłowski zwrócił uwagę na fakt, że głównym powodem zatorów jest ograniczona infrastruktura graniczna.


 
SEKCJA

Wizy, czyli jak ułatwić życie kierowcom ze Wschodu


Członkowie ZMPD pytali także m.in. o honorowanie przez służby kontrolne na terenie całej UE tzw. wklejek do wiz. – Kierowca ze Wschodu będzie mógł przekraczać granicę na podstawie wizy krajowej, lecz jedynie w czasie obowiązywania jej ważności, tj. maksymalnie 1 roku. Przedłużanie wizy, będzie możliwe jedynie wtedy gdy wiza krajowa nie została wydana na maksymalny okres jej ważności i będzie bezkosztowe – powiedziała dyr. Renata Rychter. Poinformowała członków ZMPD o apelach resortu na poziomie UE o wprowadzenie rozwiązań umożliwiających zwiększenie mobilności kierowców w postaci przedłużania ważności dokumentów na podstawie tych, którymi posługiwali się oni do tej pory. Poinformowała, że szef urzędu ds. cudzoziemców proponuje wprowadzenie uproszczonej, przyspieszonej procedury wydawania zezwolenia na pobyt czasowy i wykonywanie pracy na trzy lata wraz z kartą pobytu, co da możliwość poruszania się zatrudnionym w polskich firmach kierowcom zza wschodniej granicy po strefie Schengen. Po uwagach członków Zrzeszenia o długim okresie oczekiwania na wklejki do wiz, dyr. Renata Rychter zapowiedziała interwencję dotyczącą sprawniejszej organizacji procesu ich wydawania.

Odpowiedź dotycząca wiz nie usatysfakcjonowała członków ZMPD. Piotr Prudzyński ostrzegał, że za kilka miesięcy problem ten wróci ze zdwojoną siłą. – Służby nie widzą problemu, Nam chodzi o to, by umożliwić kierowcom uzyskiwanie wiz na terenie Polski, żeby nie musieli tracić czasu na powroty do swoich krajów. Kierowca pracujący w Polsce dziesięć lat musi rok w rok wyjeżdżać do siebie i tracić miesiąc-półtora na przedłużanie odpowiednich dokumentów. Kiedy wreszcie zajmą się Państwo tym tematem na poważnie, a nie ciągle mydlicie nam oczy? – pytał retorycznie Piotr Prudzyński. Zwrócił także uwagę na coraz powszechniejszy proceder kupowania lub zakładania w Polsce firm przez przewoźników ze Wschodu po to, by obejść ograniczenia. 

Członkowie ZMPD po raz kolejny podjęli temat zwrotu części akcyzy za paliwo, lecz dyr. Renata Rychter nie miała dla nich dobrych wiadomości: w przygotowywanych przepisach nie ma o tym mowy.

 
SEKCJA

Czekamy na konkretne terminy 


Podsumowując spotkanie prezes Jan Buczek zaproponował, by nie zamykać go, lecz tylko zawiesić. – Wrócimy do tej rozmowy może jeszcze w kwietniu. Spiszemy wszystkie pojawiające się uwagi członków ZMPD po to, by mogli Państwo odpowiednio przygotować się do rozmowy i podczas następnego spotkania przedstawić konkretne terminy realizacji naszych postulatów – zwrócił się do przedstawicieli administracji państwowej. – Już dłużej nie chcemy wysłuchiwać informacji, że polska administracja nie ma pomysłu czy sposobu na rozwiązywanie realnych problemów branży a wszystko, czego możemy się spodziewać, to współczucie – zakończył szef Zrzeszenia.

Spotkanie moderował Sławomir Jeneralski.

Opr. ZMPD/DWSK/PG


 
SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD