ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2021-06-08

Nowy system poboru opłat e-TOLL. – Idziemy na zderzenie ze skałą – powiedział prezes ZMPD Jan Buczek



SEKCJA

Zorganizowana 7 czerwca 2021 r przez Krajową Administrację Skarbową kolejna runda rozmów z przewoźnikami na temat nowego systemu poboru opłat e-TOLL nie tylko nie rozwiała obaw transportowców-przedstawicieli najważniejszych organizacji skupiających przewoźników, lecz wręcz spotęgowała ich niepokój. 


Spotkanie, którego gospodarzem była szefowa KAS Małgorzata Rzeczkowska, rozpoczęło się od przedstawienia przez przedstawicieli KAS aktualnego stanu przygotowań do wdrożenia nowego systemu poboru opłat e-TOLL. Druga część poświęcona była pytaniom przewoźników i próbom odpowiedzi na nie. 

17 czerwca 2021 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych, przesuwająca rozpoczęcie funkcjonowania systemu e-TOLL z 30 czerwca na 30 września 2021 r. Opóźnienie to w niczym nie zmienia opinii przewoźników na temat stanu przygotowań do jego wdrożenia. Wśród poruszanych kwestii przewijały się stale obecne tematy, jak brak urządzeń OBU, teoretycznie tylko darmowa aplikacja, której wadliwe działanie obarczy odpowiedzialnością przewoźników, oraz niemal automatyczne naliczanie wysokich kar za nieświadomy, wynikający z niesprawnego funkcjonowania urządzenia rejestrującego nieopłacony przejazd po płatnych drogach. Najprawdopodobniej cała odpowiedzialność spadnie na przewoźnika, który jest zobowiązany do przekazywania danych geolokalizacyjnych.

–  Nie wymyślono na świecie bardziej sprawdzonego urządzenia do monitorowania przejazdu po płatnych odcinkach dróg niż OBU. Problem w tym, że ciągle tych urządzeń nie ma.  Nawet nie wiemy, ile będą one kosztowały – powiedział prezes ZMPD Jan Buczek. Idąc tym tropem, dyrektor generalny ZMPD Wiesław Starostka poruszył kluczowy temat: czy operatorzy będą mogli sprostać popytowi, tym bardziej że nie są producentami OBU, lecz zlecają ich wykonanie zewnętrznej firmie. Czy zatem – jeśli podaż nie nadąży za popytem – przewidziany jest plan B, chociażby w postaci zapewnienia urządzeń OBU przez KAS, na co zresztą zezwala ustawa.

Dyrektor generalny ZMPD podkreślił ponadto, że na przewoźnika zostało przerzuconych szereg nowych obowiązków i całe ryzyko z nimi związane. ZMPD domaga się pewnego i sprawdzonego urządzenia, którego odpowiednią jakość gwarantuje operator. – Poza tym trzeba pamiętać, że bezpłatna aplikacja sama nie zadziała. Potrzebne jest urządzenie, którego zakup trzeba sfinansować: albo OBU, albo ZSL albo urządzenie mobilne  – przypomniał dyrektor generalny ZMPD. Dyskusję wywołał także fakt, że operatorzy, którzy zostali dopuszczeni przez KAS, mają inne cele niż oferowanie przewoźnikom urządzeń OBU, polegające na sprzedaży innych swoich produktów lub usług. 

Poza tym przewoźnicy obawiają się, że wybrani przez KAS operatorzy oferujący urządzenia pokładowe będą dyktować warunki cenowe niewspółmiernie wyższe od rzeczywistych poniesionych przez nich kosztów. Przewoźnicy poruszyli w tym kontekście kwestię trzyletniej umowy między operatorem a firmą transportową, bez możliwości wcześniejszego wycofania się z niej. To powoduje, że przewoźnik, który np. po roku zakończy działalność, będzie zmuszony w dalszym ciągu regulować zobowiązania finansowe wobec operatora.

Przewoźnicy będą musieli wydać ponad pół miliarda złotych na wyposażenie związane z e-TOLL-em. – Jeśli mamy te koszty ponieść, to przynajmniej dajcie nam coś w zamian; coś, co będzie działało nie gorzej niż viaTOLL. Tymczasem dzisiaj nie mamy zarówno wpływu na rzetelność dostawy usług, jak i odpowiednich narzędzi do weryfikacji certyfikowanych przez KAS operatorów. Skoro KAS ich dopuścił do rynku, powinien wziąć za ich działanie odpowiedzialność. Administracja nie ma jednak takiego zamiaru. Idziemy na zderzenie ze skałą – powiedział prezes ZMPD. Domagał się zapewnienia, że nowy system będzie poddany dokładnemu audytowi przez niezależny podmiot, nie będący organem państwa, który zbadałby, czy jest e-TOLL zgodny z prawem, jak również z założeniami ekonomicznymi oraz interesem państwa i jego obywateli.

Przewoźnicy podnieśli także temat m.in. równości podmiotów korzystających z dróg w kontekście zapowiadanej waloryzacji opłat drogowych tylko w stosunku do ciężarówek, a także od lat nieuregulowanej kwestii różnicowania opłat drogowych od klasy ekologiczności pojazdu. 

Przedstawiciele KAS zapewnili, że będą na bieżąco monitorować sytuację i w razie konieczności podejmą odpowiednie działania, mające na celu zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu e-TOLL.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD