ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Galeria
Kierowca-mechanik
2021-03-02

Praktyczna nauka zawodu kierowca-mechanik - szkolenie ZMPD i MEiN



SEKCJA


2 marca 2021 r. na platformie ZOOM odbyło się zorganizowane przez ZMPD oraz MEiN szkolenie skierowane do przewoźników-członków ZMPD, mające na celu przybliżenie praktycznej nauki zawodu w firmach transportowych uczniów klas kierowca-mechanik i technik transportu samochodowego. 


Podczas spotkania z udziałem kilkudziesięciu przewoźników rozpatrywano takie zagadnienia, jak organizacja praktycznej nauki zawodu w firmie transportowej, obowiązki przedsiębiorcy z tym związane oraz korzyści, również materialne, jakie może osiągnąć przedsiębiorca.

Uczestników powitali - prezes ZMPD Jan Buczek oraz zastępca dyrektora Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego (DSKKZ) MEiN Marianna Brzozowska-Skwarek.

Prezes Jan Buczek podkreślił, że choć ZMPD nie jest organizacją skupiającą ośrodki szkolenia, to jednak Zrzeszeniu, jako przedstawicielowi branży transportowej, zależy na przyszłości branży, której kierowcy są bardzo ważną częścią. - Kształcenie nie jest naszą główną misją, lecz dokładamy starań, by wspierać ten proces, by o nim mówić, móc angażować się i być obecnym tam, gdzie jest to konieczne. To spotkanie jest kolejnym tego przykładem. Włożyliśmy wiele wysiłku w to, by zawód kierowca-mechanik wrócił do szkół. Udało się to po dekadzie starań – powiedział Jan Buczek. – Cieszy nas fakt, że kształcenie w tym zawodzie dynamicznie się rozwija, coraz większa liczba uczniów wybiera ten kierunek. 

Przypomniał o podpisanym przez organizacje skupiające przewoźników z MEN porozumieniu dotyczącym współpracy w kwestii kształcenia. - Dajemy młodym ludziom, których na to nie stać, szansę na zdobycie zawodu. I mamy z tego dużo satysfakcji – dodał prezes ZMPD.

Marianna Brzozowska-Skwarek podziękowała za pracę i starania Zrzeszenia o to, by szkolenie branżowe było coraz lepsze i stało na coraz wyższym poziomie. 

W sesji szkoleniowej przedstawiciele DSKKZ przekazali szczegółowe informacje na temat praktycznej nauki zawodu. Główny specjalista DSKKZ Monika Paziewska przedstawiła podstawowe zagadnienia z nią związane, począwszy od regulacji prawnych. Przypomniała, że praktyczna nauka zawodu jest organizowana przez szkołę lub przez pracodawcę, który zawarł stosowną umowę z młodocianym pracownikiem w celu przygotowania zawodowego. Wyjaśniła m.in., czym różnią się zajęcia praktyczne od praktycznej nauki zawodu, która odbywa się na podstawie umowy zawieranej między dyrektorem szkoły a pracodawcą, zaś w przypadku młodocianych pracowników - na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego. Przypomniała też, że instruktor praktycznej nauki zawodu powinien posiadać m.in. tytuł zawodowy w zawodzie, który ma zamiar nauczać, odpowiedni staż pracy oraz odpowiedni poziom wykształcenia.

Główny specjalista DSKKZ Adam Paprocki przedstawił z kolei prezentację dotyczącą przygotowania zawodowego młodocianych pracowników. W oparciu o przepisy prawa pracy i prawa oświatowego przybliżył, jak powinna wyglądać umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego, omawiając m.in. temat czasu i miejsca odbywania praktyk zawodowych, wynagrodzenia za pracę oraz odpoczynku, a także dofinansowania dla pracodawcy i warunków jego przyznania, które muszą być spełnione łącznie – osoba prowadząca przygotowanie musi mieć odpowiednie kwalifikacje instruktora praktycznej nauki zawodu, a młodociany pracownik zdany egzamin zawodowy.

Staże uczniowskie były tematem prezentacji głównego specjalisty DSKKZ Łukasza Marcisza, który podkreślił m.in. fakt, że staże te nie są umową o pracę i nie są odgórnie regulowane – po to, by pracodawca kształtował ich zakres według swojego zapotrzebowania, oczywiście zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Umowa o staż może być rozwiązana z obu stron; wygasa w momencie, gdy uczeń przestaje nim być. Przypomniał, że refundacja kosztów kształcenia młodocianego pracownika dla przedsiębiorcy wynosi do 10 tys. zł. 

Naczelnik wydziału DSKKZ Anna Całus-Zawistowska poinformowała o możliwości współpracy przedsiębiorców w zakresie egzaminów zawodowych. Współpraca ta może się odbywać na kilku polach – chociażby przy opracowywaniu i opiniowaniu zadań egzaminacyjnych przy CKE (co jest współfinansowane z funduszy unijnych), oraz poprzez pełnienie funkcji egzaminatora. By móc uzyskać tę możliwość, należy przejść szkolenie egzaminacyjne. Istnieje także możliwość pełnienia przez firmę roli ośrodka egzaminacyjnego.

Prezentacje przedstawicieli MEiN podsumowała naczelnik wydziału DSKKZ Magdalena Wantoła-Szumera. – Wszystkie zamiany, które zostały wprowadzone od 1 września 2019 r. dotyczące praktycznej nauki zawodu miały na celu zbliżenie kształcenia zawodowego do rynku pracy. Dlatego w prawie oświatowym widnieje zapis, że kształcenie zawodowe jest wspierane nie tylko przez samych pracodawców, lecz także przez organizacje pracodawców, stowarzyszenia, samorządy zawodowe, sektorowe rady ds. kompetencji – powiedziała naczelnik Magdalena Wantoła-Szumera.

Przypomniała, na czym może polegać współpraca szkoły z pracodawcą: przy organizacji egzaminu, tworzeniu programu nauczania, poprzez możliwość tworzenia klas patronackich, w praktycznej nauce zawodu, przy doskonaleniu nauczycieli, którzy muszą raz na trzy lata odbyć u pracodawcy szkolenia branżowe, oraz przy doradztwie zawodowym i w końcu promocji zawodu.

Doświadczeniami dotyczącymi praktycznej nauki zawodu podzielili się przedstawiciele szkół - dyrektor Gostynińskiego Centrum Edukacyjnego Wojciech Kiełbasa oraz dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Łopusznie Grażyna Bekier. Oboje szczególną uwagę zwrócili na bardzo dobrą współpracę z lokalnymi firmami transportowymi.

Na zakończenie odbył się panel szczegółowych pytań i odpowiedzi z udziałem przewoźników i przedstawicieli MEiN.

Moderatorem wydarzenia był Sławomir Jeneralski.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD