ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2021-02-10

Prezes ZMPD Jan Buczek: Karnet TIR na Wielką Brytanię może być bezcennym instrumentem



SEKCJA

SEKCJA

Prezes ZMPD Jan Buczek komentuje sytuację związaną z mozliwością wykorzystania karnetu TIR do realizowania przewozów do i z Wielkiej Brytanii.


Prezes ZMPD Jan Buczek: Od momentu, kiedy Wielka Brytania zapowiedziała wyjście z Unii Europejskiej, zaczęliśmy się obawiać pojawiających się scenariuszy dotyczących szczegółów wymiany handlowej. Ponieważ negocjacje w sprawie umowy rozstania przeciągały się w nieskończoność, rozpoczęliśmy analizy różnych rozwiązań, które mogłyby ułatwić polskim przewoźnikom drogowym realizowanie transportów na Wyspy. Jednym z nich było zapewnienie rodzimym przedsiębiorcom z branży możliwości korzystania z dającej im pełną autonomię na rynku, niezależnej gwarancji należności celno-podatkowej w transporcie drogowym – karnetu TIR.

Tym z przewoźników, którzy korzystają z tego rozwiązania jeżdżąc poza Unię Europejską nie trzeba tłumaczyć, czym to się je, jak należy się przygotować, by móc sprawnie z niego skorzystać. Pojawiające się w mediach społecznościowych różnego rodzaju reakcje przewoźników obsługujących brytyjski kierunek, a także innych dyskutantów pokazały, że - oprócz ogólnych sformułowań - większości z nich brakuje wiedzy na temat stosowania tej procedury. Stąd liczne obawy i komentarze, za które bardzo dziękujemy.

Wielka Brytania od lat jest członkiem konwencji TIR, jednak dekady bycia częścią Unii Europejskiej doprowadziły do tego, że brytyjscy urzędnicy po prostu zapomnieli, co to jest karnet TIR. Kiedy zetknęli się z nim po 1 stycznia 2021 r. uważali go za jakąś nowość, a przecież dla niektórych funkcjonuje on „od zawsze”; co więcej - przez długi czas był dominującą procedurą.

Dobrze się stało, że media zainteresowały się pierwszym polskim przejazdem do Wielkiej Brytanii na karnecie TIR, którego podjęła się firma Sachs Trans. Być może spowoduje to, że nie tylko brytyjscy, lecz także unijni urzędnicy z Francji, Belgii, Holandii czy Danii również będą musieli przypomnieć sobie tę procedurę. Wiemy bowiem, że co prawda jest ona znana w punktach docelowych, natomiast w punktach transgranicznych przez wiele lat nie była stosowana.

Jesteśmy wdzięczni firmie Sachs Trans za podjęcie wyzwania, tym bardziej że nie byliśmy zaskoczeni czekającymi nas kłopotami. Sachs Trans świadomie uczestniczył w tym projekcie, mającym na celu analizę rzeczywistego przygotowania administracji - zarówno UE jak i Wielkiej Brytanii - do wymiany handlowej. Spodziewaliśmy się wielu utrudnień, dlatego przejazd był monitorowany. Nasze służby kontaktowały się z kolejnymi urzędami celnymi przed pojawieniem się u nich pojazdu. W jednych punktach zastosowano odrębną ścieżkę odprawy, w innych urzędnicy zignorowali naszą aktywność. To brytyjski grzech zaniechania wobec uczestników rynku, którzy dwoją się i troją, by tamtejsi obywatele i tamtejszy przemysł nie odczuli rozstania zbyt boleśnie.

Mamy dziś pewien okres przejściowy. Brytyjczycy przyjęli uproszczenia dla swoich importerów, co ostatecznie daje nam możliwość przewożenia do nich ładunków jedynie na podstawie dokumentów eksportowych, natomiast przy wywozie towarów z Wielkiej Brytanii konieczne jest korzystanie ze standardowej procedury tranzytu z zastosowaniem gwarancji celno-podatkowej. Jednak ta sytuacja uproszczonego wwozu do Wielkiej Brytanii będzie trwać jedynie do 1 lipca. jeśli prześpimy najbliższe 4,5 miesiąca, to za pół roku staniemy przed poważnym problemem.

Mamy przed sobą okres wytężonej pracy, by dostosować się do czekającej nas w połowie roku rzeczywistości. Wtedy już prawdopodobnie nie będzie żadnej ulgi dla uczestników rynku. I wówczas w rękach świadomego, chcącego zapewnić sobie autonomię na rynku przewoźnika karnet TIR  będzie - wbrew różnego rodzaju nieprzychylnym komentarzom spedytorów, którzy nie do końca identyfikując się z przewoźnikiem chcieliby mieć nad nim pełną kontrolę i narzucać mu własne rozwiązania - bezcennym instrumentem.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD