ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2021-02-10

Przewóz towarów do Wielkiej Brytanii pod karnetem TIR daje przewoźnikowi szansę na wybór procedury



SEKCJA


Kierowcy i przewoźnicy wskazują, że – nawet uwzględniając formalności związane z wejściem do systemu i przygotowaniem dokumentów – TIR ułatwia przekraczanie granicy – mówi zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD Joanna Popiołek w wywiadzie dla portalu zmpd.pl.


www.zmpd: Dlaczego karnet TIR w przewozach do Wielkiej Brytanii?

Joanna Popiołek, zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD: Kluczową kwestią są obecne kłopoty przewoźników przy wyjeździe z Wielkiej Brytanii. TIR daje możliwość skorzystania z kolejnej – obok już istniejących – procedury, co w efekcie może prowadzić do złagodzenia granicznych zatorów, a na tym nam wszystkim zależy najbardziej. O tym, jak ważna to kwestia, świadczy bardzo duże zainteresowanie naszymi publikacjami na ten temat. Z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę powiedzieć, że do tej pory żadna informacja opublikowana w mediach ZMPD nie spotkała się z tak dużym odzewem, jak wiadomości o przejeździe do Wielkiej Brytanii z karnetem TIR. Imponująca liczba odbiorców jednoznacznie pokazuje, że przewoźnicy poszukują dodatkowych dróg usprawnienia przewozów na Wyspy i z powrotem. A TIR to właśnie jedna z nich. Dlatego ZMPD, jako doświadczony operator tej procedury, chce dać przewoźnikom możliwość wyboru. Od ponad roku oferujemy naszym przewoźnikom również alternatywną procedurę tranzytu. Bardzo dobrze znamy oba reżimy tranzytowe. Papierowa forma karnetu, mimo że wydaje się być przestarzała, może być pewną zaletą: uwalnia przewoźników od problemów z blokującymi się systemami informatycznymi, na temat których pojawiło się już wiele krytycznych opinii. Krótko mówiąc: kierowcy i przewoźnicy wskazują, że – nawet uwzględniając formalności związane z wejściem do systemu i przygotowaniem dokumentów – TIR ułatwia przekraczanie granicy. A te formalności, muszę dodać, ostatnio mocno uprościliśmy. Szkoda, że niektórzy wypowiadają krytyczne uwagi nie sprawdzając wcześniej stanu faktycznego.

www.zmpd: Czy przewoźnicy są przygotowani do korzystania z procedury TIR w przewozach do/z Wielkiej Brytanii?

Diabeł tkwi w szczegółach, które czasami umykają nawet najlepszym. Z akcji ZMPD wynika między innymi to, że należy bezwzględnie pamiętać o numerze EORI brytyjskiego odbiorcy. Przewoźnicy i spedytorzy muszą się nauczyć kompletować i analizować dokumenty. Do tej pory był tylko CMR, teraz dochodzą faktury i dokumenty celne. Wszystkie dokumenty muszą zawierać prawidłowe dane. Wypracowanie automatyzmów związanych z tą procedurą to tylko kwestia nabrania odpowiedniego doświadczenia. Karnet TIR naprawdę nie gryzie! No i muszę wskazać, że w urzędzie celnym w Ashford, który od 1 stycznia 2021 r. odprawia bardzo dużo tranzytów, nie było żadnych problemów. Celnicy bardzo profesjonalnie i rzeczowo potraktowali przewóz pod karnetem. 

Czy brytyjskie służby celne są gotowe do odpraw na podstawie karnetu TIR?

Brexit to dla wszystkich wykonujących i obsługujących transport do/z Wielkiej Brytanii trudny moment. Dla przewoźników, spedytorów i brytyjskich celników też. Będziemy budować zaufanie do systemu TIR po stronie brytyjskiej. To zadanie dla wszystkich – tych, którzy chcą korzystać z karnetów TIR oraz tych, którzy chcą mieć możliwość wyboru spośród różnych procedur.   

Czy przewoźnicy z innych państw korzystają z procedury TIR w przewozach do Wielkiej Brytanii?

Takie przewozy są wykonywane przez białoruskich czy tureckich przewoźników. Tu też występują ostatnio problemy, tym razem po stronie unijnej – np. francuskiej.

Czemu właściwie służył zorganizowany przez ZMPD przejazd pod osłoną karnetu TIR do Wielkiej Brytanii?

Akcja firmy Sachs Trans i ZMPD miała na celu zebranie informacji i doświadczeń. Ten cel został osiągnięty. Spodziewaliśmy się, że nie wszystko będzie działało jak w zegarku, pionierzy zawsze mają pod górkę. Ale jaki sens miałoby organizowanie kontrolnego przejazdu, gdyby wszystko było jasne? W Polsce każdy zna powiedzenie „nie od razu Kraków zbudowano”. Nasza akcja wywołała, co nas bardzo cieszy, wzrost zainteresowania systemem TIR również po stronie brytyjskiej. Wiemy to zarówno z sygnałów płynących od tamtejszych przewoźników, jak i z kontaktów z Ambasadą Brytyjską w Warszawie. Najważniejszym efektem akcji ZMPD jest jednak bardzo duże zainteresowanie naszych przedsiębiorców z branży transportowej i kierowców publikacjami na ten temat w mediach ZMPD. Pokazuje ono, że trzeba promować system TIR wśród wykonujących przewozy do i z Wielkiej Brytanii. Wszystkie uwagi zebrane z komentarzy wywołanych naszymi publikacjami, również te krytyczne, są bezcenne. Wszystkie czytałam z dużym zainteresowaniem, sama wyciągnęłam kilka ciekawych wniosków do przepracowania w najbliższym czasie. Za wszystkie dziękujemy i wszystkich zapraszamy do kontaktu, ale przede wszystkim dziękuję firmie Sachs Trans, a przede wszystkim Łukaszowi Zawadzkiemu i Mirkowi Pękale za ich determinację i udział w projekcie. Już dziś myślimy o takim przewozie TIR, tym razem do Irlandii Północnej, a może do Chin? Pomysł już jest, a o jego realizacji będziemy oczywiście informować. 

Opr. ZMPD/SJ/PG

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD