INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Warszawa dnia 17.12.2020 r.
Komisja Europejska
Rue de la Loi 200
1049 Bruksela
Belgia
Pani
Ursula von der Leyen
Przewodnicząca Komisji Europejskiej
Szanowna Pani Przewodnicząca,
Władze związkowe w Tyrolu wydając dnia 20 listopada 2020 r. rozporządzenia Landeshauptmannes Rocznik 2020 nr 121 zwane dalej („Rozporządzeniem”) znoszą od dnia Ol stycznia 2021 roku wyjątki od zakazu jazdy samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej „dmc” powyżej 7,5 t. nocą na odcinku autostrady AI 2 InntaI-Autobahn.
Wyżej wskazane wyjątki obejmują obecnie samochody ciężarowe klasy „Euro VI” — obecnie najwyższej klasy ekologiczności samochody ciężarowe i ciągniki siodłowe przyjazne dla środowiska, które wykorzystywane są w międzynarodowym transporcie drogowym towarów. Zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem Władz lokalnych Tyrolu wyjątkiem od zakazu jazdy w nocy, samochodów ciężarowych o dmc powyżej 7,5 t. zostaną objęte wyłącznie samochody ciężarowe z napędem elektrycznym, gazowym LNG/CNG oraz pojazdy zasilane wodorem. Pojazdy takie jeszcze w niewielkim stopniu wykorzystywane są na rynku transportowym a ich dostępność jest bardzo ograniczona z uwagi na warunki ekonomiczne oraz małą ofertę firm motoryzacyjnych.
Kolejną istotną kwestią wymagająca oceny zasadności ich wprowadzenia przez Komisję Europejską są pozostałe ograniczenia wprowadzone przez władze związkowe w regionie Tyrol obejmujące:
• sektorowy zakaz pojazdów, uzależniony od kategorii przewożonych towarów samochodami ciężarowymi o dmc 7,5 t., ustanowiony na podstawie rozporządzenia Landeshauptmannes z dnia 18 maja 2016 r. LGBI nr 44/2016, zmienione rozporządzeniem LGBI nr 115/2016 oraz rozporządzeniem LGBI nr 81/2019;
• regulacje uzależnione od podziału na regiony według miejsca pochodzenia i przeznaczenia towarów w poszczególnych strefach, tworzących strefę podstawową i rozszerzoną.
W ocenie polskich organizacji zrzeszających przewoźników drogowych wyżej wymienione ograniczenia, włącznie z wyeliminowaniem obowiązujących obecnie wyjątków na podstawie Rozporządzenia z dnia 20 listopada 2020 nr 121, spowodują daleko sięgające skutki w wymiarze ekonomicznym i środowiskowym oraz w sposób nieuzasadniony zamykają dostęp do tras przejazdu przez terytorium Austrii.
Ponadto ograniczenia te poskutkują zwiększeniem natężenia ruchu drogowego na autostradzie A12 Inntal-Autobahn w największych godzinach ruchu, co w konsekwencji spowoduje opóźnienie dostaw, a tym samym doprowadzi do zakłócenia swobodnego przepływu towarów wewnątrz Unii Europejskiej, naruszając jedną z fundamentalnych swobód Unii, przestrzeganie której jest zagwarantowane w Traktatach.
Mając na uwadze szczególne starania Komisji Europejskiej o zapewnienie odpowiednich warunków socjalnych dla kierowców w transporcie międzynarodowym należy zwrócić uwagę, że wprowadzane zakazy będą skutkowały ograniczeniami w powrotach kierowców do domu co może bezpośrednio przełożyć się na spadek zainteresowania wykonywaniem zawodu kierowcy w czasach, kiedy niedobory kadr w tym zawodzie są tak dotkliwe dla firm i zakłócają realizacje płynnych łańcuchów dostaw.
Ze względu na ograniczenia wprowadzone Rozporządzeniem, kierowcy będą zmuszeni do korzystania z alternatywnych połączeń drogowych. Spowoduje to wzrost wydatków na paliwo, dodatkowo obciążając przedsiębiorców. Natomiast zbędny przebieg samochodów ciężarowych pociągnie za sobą wzrost emisji gazów Cieplarnianych, Dlatego Rozporządzenie w swoich skutkach sprzeciwia się wielu inicjatywom Unii Europejskiej, w tym „The European Green Deal”, zmierzających do redukcji ilości dwutlenku węgla.
Szanowna Pani Przewodnicząca; w imieniu polskich przewoźników transportu drogowego reprezentowanych przez Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, Transport i Logistyka Polska związek pracodawców, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce oraz Potską Izbę Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji, zwracamy się do Pani Przewodniczącej jako naszego reprezentanta odpowiedzialnie sprawującego nadzór nad przestrzeganiem i wykonywaniem obowiązków płynących z Traktatów, o podjęcie działań zmierzających do przywrócenia swobodnego i niezakłóconego przepływu towarów na odcinku autostrady A12 InntaI-Autobahn w regionie Tyrol realizowanego przez transport drogowy.
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Petycja szefów organizacji przewoźników | pobierz PDF |
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.