ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2020-12-18

75. numer magazynu ZMPD „Przewoźnik”: BAG zwróci przewoźnikom miliard euro



SEKCJA
SEKCJA

Niemcy prawdopodobnie będą zwracać bezprawnie pobrane w maut koszty policji drogowej. Zanim to się stanie, niemiecki sąd administracyjny musi wydać prawomocny wyrok.

 
Liczne polskie i zagraniczne kancelarie prawnicze już oferują pomoc w wystąpieniu do Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (Bundesamt für Güterverkehr, BAG). Mają przy tym różne strategie wyliczania swojego wynagrodzenia.

Najczęściej jest to prowizja od zwróconej sumy, pobierana z dołu (po wygraniu sprawy). Niektóre kancelarie żądają opłaty stałej, płatnej z góry, a dodatkowo na koniec umawiają się na prowizję.
Kancelaria Hausfeld ogłosiła, że wysokość prowizji zależy od tego, „kiedy zakończy się postępowanie, w szczególności od tego, czy dla każdego spedytora będzie potrzebny indywidualny pozew, czy przed wniesieniem pozwu można zawrzeć ugodę z rządem federalnym.” W zależności od tego prowizja wynosi od 15 do 33 procent.

Prawnicy będą potrzebować dokładnych danych wskazujących, ile przewoźnik zapłacił za drogi wraz z dowodem opłat. Dokumenty muszą być sporządzone na nazwę ubiegającej się o zwrot nadpłaty firmy.

ZMPD podjęło się negocjacji z wybranymi kancelariami prawnymi, celem uzyskania dla członków i klientów ZMPD korzystniejszych warunków finansowych niż oferuje rynek indywidualnym klientom. Oferta została wysłana członkom ZMPD newsletterem.

Procedura zwrotu

Kancelaria TSL Lawyers radzi przewoźnikom, aby „złożyli pisma do BAG w celu zabezpieczenia ich interesów na przyszłość. Pisma te nie mają jednak charakteru wniosku o zwrot opłaty. Ten będzie można złożyć, gdy zakończy się sprawa rozpatrywana obecnie przez Wyższy Sąd Administracyjny w Munster i na podstawie ostatecznego wyroku zostaną ustanowione odpowiednie procedury”, zaznacza kancelaria.

Prawnicy z kancelarii TSL Lawyers ostrzegają, że finał sprawy wcale nie musi szybko nastąpić. „Od orzeczenia Wyższego Sądu Administracyjnego w Münster będzie jeszcze przysługiwała skarga kasacyjna do Bundesverwaltungsgericht (Federalnego Sądu Administracyjnego). W naszej ocenie proponowane rozwiązanie jest odpowiednie do aktualnego stanu prawnego i najmniej obciążające finansowo przewoźników w tej niepewnej sprawie.”

Prawnicy TSL Lawyers zaznaczają, że nie wiadomo jak zachowa się BAG po otrzymaniu wniosków od przewoźników w sprawie zwrotu części maut, złożonych w oparciu o wyrok TSUE. „Istnieje wysokie ryzyko, że BAG rozpatrzy wnioski negatywnie, gdyż w przepisach niemieckich nie ma podstawy do zwrotu maut, którą wykreował wyrok TSUE. Wówczas przewoźnicy musieliby składać odwołania do sądów administracyjnych i ponosić ich koszty, ryzykując dalej przegranie sprawy.”

Miliard euro w grze

Rząd federalny ma o co się bić, bo prawdopodobnie tylko w latach 2017-2020 otrzymał prawie miliard euro za dużo z powodu nadmiernych opłat.

Z punktu widzenia przewoźnika gra toczy się o kilka tysięcy euro. Opłata na policję drogową wynosi 3,8 lub 6 proc. opłaty drogowej. – Największe firmy transportowe żądają zwrotu nawet kilku milionów euro – komentuje Łukasz Chwalczuk, partner zarządzający w Kancelarii Prawnej Iuridica.

Sędziowie Trybunału oddalili żądanie Niemiec zmierzające do ograniczenia w czasie skutków omawianego wyroku. Jednak TSL Lawyers uważa, że bezpiecznie jest przyjąć trzyletni okres przedawnienia roszczeń o zwrot nadpłaconego maut, wynikający z niemieckich przepisów krajowych. „Nie jest też wykluczone, że podmioty, które wcześniej ubiegały się o zwrot maut i otrzymały decyzje/orzeczenia negatywne, będą mogły wnioskować o wzruszenie tych decyzji/orzeczeń w związku z wyrokiem TSUE z 28 października 2020 roku i doprowadzić do ich zmiany”, przypuszcza TSL Lawyers.

Tak to się zaczęło

Grupa niespełna stu polskich firm transportowych przy pomocy kancelarii Iuridica wytoczyła w 2013 roku w Niemczech powództwo o zwrot nadmiernych – zdaniem przedsiębiorców – opłat drogowych. Uważali, że włączenie do myta kosztów utrzymania policji drogowej jest bezprawne.

Sąd Administracyjny w Kolonii (Verwaltungsgericht Köln) oddalił roszczenie polskiej firmy transportowej o zwrot nienależnie pobranych opłat drogowych przez Republikę Federalną Niemiec, w okresie od 1 stycznia 2010 roku do 18 lipca 2011 roku na łączną kwotę 12 420,53 euro.
Odwołanie trafiło do Wyższego Sądu Administracyjnego Kraju Nadrenia Północna-Westfalia w Münster, który zwrócił się do ETS o wyjaśnienia (sprawa C-321/19).

Wyrokiem z 28 października br. ETS orzekł, że „odpowiedzialność za działania policji spoczywa na państwie, które występuje w ramach wykonywania prerogatyw władzy publicznej, a nie w charakterze operatora infrastruktury drogowej. Kosztów związanych z policją drogową nie można zatem uważać za „koszty eksploatacji”. – Teraz otwiera się nowa furtka, aby wszystkie firmy korzystające z niemieckich dróg odzyskały niesłusznie pobrany maut – zauważa Chwalczuk. 
 

Autor: Robert Przybylski 

 
SEKCJA
 

Zobacz cały numer na stronie magazynu "Przewoźnik"

http://przewoznik.zmpd.pl
 
 
SEKCJA
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD