ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2020-11-10

74. numer magazynu ZMPD „Przewoźnik”: W oparach wodoru



SEKCJA

Przewoźnicy mogą powoli żegnać się z dieslami. Parlament Europejski zaproponował na 2030 rok ograniczenie emisji CO2 o 60 proc. w stosunku do 1990 roku.


Parlament Europejski 7 października, stosunkiem głosów 392 do 161 przy 142 głosach wstrzymujących się, przyjął stanowisko negocjacyjne w sprawie unijnego prawa klimatycznego. Nowe prawo sankcjonuje obietnicę polityczną, że Unia stanie się neutralna klimatycznie do 2050 r. Wynegocjowany przez Komisję Europejską i kraje członkowskie cel redukcji emisji CO2 na 2030 r. wynosi 40 proc. w stosunku do roku 1990. Komisja zaproponowała niedawno, by w zmienionym wniosku dotyczącym unijnego prawa klimatycznego cel ten podwyższyć przynajmniej do 55 proc. Posłowie podnieśli 7 października poprzeczkę jeszcze wyżej – wezwali do redukcji emisji o 60 proc. w 2030 roku. Nowe cele uderzają w energetykę Polski, narzucając duże wydatki na budowę wiatrowych i fotowoltaicznych elektrowni. Oznacza to otwarcie nowego rynku dla wielkich korporacji. Tylko w 2019 roku światowe wydatki na alternatywną energetykę (zazwyczaj małe, lokalne instalacje) przekroczyły 282 mld dol., a to zaledwie początek tego typu inwestycji.
Ponadto Unia i państwa członkowskie muszą też stopniowo znieść wszystkie bezpośrednie i pośrednie dopłaty do paliw kopalnych. Posłowie chcą, by stało się to najpóźniej do 31 grudnia 2025 r. Chyba na pocieszenie podkreślają, że „należy nadal działać na rzecz zapobiegania ubóstwu energetycznemu”.

Zakaz rejestracji spalinowych aut

Nowe cele nie będą obojętne dla przewoźników, ponieważ obejmą emisję transportu. Znikną z oferty samochody napędzane silnikami spalinowymi. Zastąpią je droższe pojazdy z napędami elektrycznymi: bateryjnym lub wodorowym.
Pojazdy spalinowe wkrótce staną się gatunkiem wymierającym. Już w ubiegłym roku 13 państw oraz 30 regionów i prezydentów miast podjęło decyzję o przyszłym zakazie rejestracji spalinowych modeli. Pierwsze tego typu zakazy władze samorządowe sygnalizowały w 2015 roku – wówczas było to 8 podmiotów.
W ostatnich latach rządy Niemiec, Irlandii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Islandii zapowiedziały, że wprowadzą zakaz rejestracji modeli spalinowych w 2030 roku. Rządy Francji i Hiszpanii zapowiedziały zakaz od 2040 roku.
Konwencja Wiedeńska jasno mówi, że zarejestrowany samochód może wjechać do innego kraju, więc nie ma niebezpieczeństwa, że szlaban zatrzyma ciężarówkę z dieslem. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby kraje członkowskie wprowadziły wysokie opłaty drogowe dla takich samochodów.

Ile to kosztuje i dlaczego tak drogo?

Jeżeli ciężarówki nie będą spalinowe, to oznacza, że muszą być elektryczne lub wodorowe. Takich modeli nie ma w sprzedaży, pojedyncze egzemplarze są testowane przez zaufanych przewoźników.
Mercedes zapewnia, że już w 2024 roku zaprezentuje dalekobieżne modele elektryczne i rok później z ogniwem paliwowym. Volvo zawiązało z Mercedesem spółkę pracującą nad ogniwami, zatem można przypuszczać, że w podobnym czasie zaprezentuje swój model wodorowy. Konkurencyjna Scania składa mgliste obietnice wprowadzenia takich samochodów za kilka lat. Iveco ma produkować dla amerykańskiej spółki Nicola wodorowe i elektryczne samochody ciężarowe.
Cen nie ma, ale nie będą to tanie pojazdy. Elektryczne będą zapewne dwa razy droższe od spalinowych, zaś wodorowe co najmniej 3 razy droższe. Nieprzyjemnie będzie także podczas tankowania.
Wolne ładowanie z ceną 1,31 zł za kWh energii oznacza koszt kilometra w wysokości 1,6 zł, czyli o 50 proc. więcej niż na oleju napędowym.
W przypadku zastosowania szybkich ładowarek cena przejechania kilometra wyniesie 3,6 zł.
Wodorowe ciężarówki mają tankować ciekły wodór. Taka ciecz jest na razie dostępna w nielicznych miejscach i kosztuje do 8 dol./kg, zatem za pokonanie kilometra przewoźnik zapłaci 2,8 zł.
Ciężarówki czerpiące energię z akumulatora mają 500 km zasięgu, te jeżdżące na wodór pokonają tysiąc kilometrów na tankowaniu. Zatem alternatywne napędy wymuszą poważne zmiany organizacyjne w przewozach. Trudno będzie wyobrazić sobie transport na dystansie ponad 3 tys. km.
 
SEKCJA

 

Po co to wszystko?

Dla pieniędzy. Europejski przemysł obawia się, że Chiny, Korea lub Japonia szybciej uwolnią się od ropy naftowej i opanują nowe technologie. Gdyby tak się stało, europejskie koncerny utraciłyby nie tylko rynki eksportowe, ale mogłyby nie sprostać konkurencji na własnym podwórku.
Zatem wszyscy inwestują w przyszłość, oczekując podobnej rewolucji energetycznej jak XIX-wieczna, związana z silnikiem parowym i węglem, oraz XX-wieczna, związana z silnikiem spalinowym i ropą naftową.
Gra idzie o bardzo duże pieniądze. Tegoroczny raport BP podaje, że świat każdego dnia produkował w 2019 roku 95,2 mln baryłek ropy, każda warta nieco ponad 64 dol. Wartość dziennego wydobycia przekracza 6 mld dol. Do tego trzeba dodać gaz i węgiel, zapewniające światu podobną do ropy ilość energii.
Wodorowa strategia jest wielką niewiadomą. Europejskie koncerny dopiero budują pilotażowe instalacje pozyskiwania i przesyłu wodoru. Komisja Europejska, zapewniana przez przemysł, zapowiada obniżenie cen wodoru. Może jednak okazać się, że produkcja wodoru z energii dostarczanej przez farmy wiatrowe lub fotowoltaiki pozostanie bardzo droga. Zatem i transport stanie się drogi. 

Autor Robert Przybylski

SEKCJA
 

Zobacz cały numer na stronie magazynu "Przewoźnik"

http://przewoznik.zmpd.pl
 
 
SEKCJA
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD