INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
O zasadności przeprowadzania badań od dawna przekonuje ZMPD, a czemu dał wyraz chociażby podczas wspólnej konferencji ze związkowcami z Solidarności, przeprowadzonej we wrześniu 2019 r.
Wspólnym głosem pracodawcy z ZMPD oraz związkowcy z Solidarności twierdzili, że przywrócenie przepisów umożliwiających przeprowadzanie przez przedsiębiorców prewencyjnego badania zawartości alkoholu we krwi kierowców zawodowych znacznie ogranicza ryzyko zrealizowania się najgorszego scenariusza na drodze. Obowiązujące od 4 maja 2019 r. nowe przepisy Kodeksu pracy uniemożliwiają ochronę wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Prezes ZMPD Jan Buczek przypomniał, że jeden z pracodawców został ukarany przez sąd za to, że udzielił nagany pracownikowi, który odmówił poddania się badaniu alkomatem. Teraz, po dramatycznym wypadku w Warszawie dodaje: – Niestety, okazało się, że mieliśmy rację, mówiąc że stan trzeźwości w transporcie drogowym ma o wiele większe znaczenie niż w innych branżach. – Szkoda, że w trakcie tworzenia aktualnie obowiązujących przepisów nikt się z nami nie konsultował – dopowiada. Do momentu zmian przepisów prewencja była traktowana przez wielu kierowców jako coś oczywistego; poddawali się badaniom bez większych obaw i oporów. – Wciąż, z jeszcze większą mocą, będziemy się starali zmienić obowiązujący stan prawny, by zrobić wyłom dla naszej branży - mówi prezes ZMPD.
Choć przypadki prowadzenia ciężarówek po spożyciu alkoholu są bardzo rzadkie, to jednak Zrzeszenie dąży do wyzerowania ich występowania. Kierowcy zawodowi, zwłaszcza ci z młodszego pokolenia, mogą też ulegać innym, bardzo niebezpiecznym pokusom, czego tragiczny przykład mieliśmy w Warszawie. Dlatego też Zrzeszenie dopomina się także o badania na obecność innych niedozwolonych substancji u wszystkich kierowców zawodowych.
Wydawać by się mogło, że kierowcy ciężarówek i kierowcy miejskich autobusów nie mają ze sobą nic wspólnego. Łączy ich jednak jedno podstawowe spoiwo: są gwarantem bezpieczeństwa - w jednym przypadku ludzi, w drugim towaru. Żaden, nawet najbardziej drogocenny przewożony towar nie może się równać z człowiekiem, który ufa, że osoba siedząca za kółkiem dowiezie go bezpiecznie do celu.
– Najbardziej zależy nam na tym, by badania były formą prewencji, a nie represji. Nie chcemy straszyć kierowców, lecz wytworzyć w nich odruch bezwarunkowy: idę do pracy – jestem trzeźwy – powiedział z kolei Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność Tadeusz Kucharski. – Chcemy, by świadomy kierowca zawodowy mógł skorzystać z odpowiednich urządzeń i by sam mógł się przebadać – dodał przewodniczący.
Każda inicjatywa, która powoduje, że wypadków jest mniej, jest ze wszech miar słuszna – powiedział Tadeusz Kucharski. A ta w szczególności.
Jeśli dzięki temu uratuje się choćby jeden człowiek, będzie się to opłacało. Nam wszystkim.
Grafika: Pixabay
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.