ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

FTD
Informacje
Koronawirus
2020-03-25

Forum Transportu Drogowego: Bez pomocy transportu padnie państwo. Bez pomocy państwa padnie transport



SEKCJA

 

– Jeśli chcecie, żebyśmy utrzymywali gospodarkę w ruchu, to nam pomóżcie – zaapelował do rządzących prezes ZMPD Jan Buczek podczas nadzwyczajnego posiedzenia Forum Transportu Drogowego, które w formie wideokonferencji odbyło się 25 marca 2020 r. Sygnatariusze FTD przekazali swoje opinie na temat przygotowanego przez rząd pakietu pomocowego dla przedsiębiorców w związku z epidemią zakażeń wirusem SARS-CoV-2.


– Mamy do spełnienia misję. Rządzący chcą, żeby międzynarodowy transport drogowy nadal funkcjonował bo wiedzą, że jest on niezbędny dla funkcjonowania społeczeństwa i kraju. Decydenci liczą na to, że w tych trudnych czasach będziemy dla nich solidnym wsparciem. Jesteśmy gotowi podjąć to wyzwanie, ale pod jednym warunkiem: Państwo musi nam zapewnić wszelką niezbędną do realizowania tej misji pomoc, zwłaszcza w tak ekstremalnie trudnej sytuacji, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy – powiedział jeden z współprzewodniczących (obok Piotra Litwińskiego i Zdzisława Szczerbiaciuka) Forum Transportu Drogowego, prezes ZMPD Jan Buczek. – Nie uda się pomóc rodakom bez zabieranych przez firmy leasingowe pojazdów, bez kierowców, którzy nie będą otrzymywać wypłaty i bez pieniędzy na paliwo i przeżycie – dodał prezes Buczek. Przypomniał, że Komisja Europejska wysyła sygnały świadczące o tym, że jest skłonna pójść na daleko idące ustępstwa jeśli chodzi o rozluźnienie finansów państw unijnych. To szansa dla naszego kraju, przedsiębiorców i pozostałych obywateli. 

Sygnatariusze FTD zgodnie stwierdzili, że zapisy proponowanej przez rząd tzw. tarczy antykryzysowej nie tylko nie spełniają oczekiwań przewoźników, lecz jedynie w minimalnym stopniu dotyczą jednej z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki.

Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Galicja Piotr Litwiński zauważył, że oferowana przez państwo pożyczka w wysokości 5 tys. zł starczy przewoźnikowi na paliwo, i to w jedną stronę. Jan Załubski z Sądeckiej Izby Gospodarczej wyraził pogląd, że proponowane przez rząd udogodnienia są jedynie kosmetycznymi zmianami, a nie pakietem konkretów mających uzdrowić polską gospodarkę. Jego zdaniem bez radykalnej poprawy przepisów firmy transportowe stracą płynność finansową, a pracownicy zatrudnienie. Juliusz Skurewicz z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki uznał rządowe propozycje za gniota legislacyjnego. – Bez pomocy rządu za cztery miesiące kilkanaście tysięcy ciężarówek pójdzie na sprzedaż – powiedział przedstawiciel PISiL. Adam Jędrych prezes Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego podjął temat obowiązkowych ubezpieczeń, których w obecnej sytuacji, zwłaszcza przy dużej liczbie aut, nie sposób zapłacić.
 

Dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel krytycznie odniósł się do przedstawionych przez rząd propozycji pomocy przedsiębiorcom i przedstawił propozycje ZMPD prawnych rozwiązań, które pomogłyby firmom transportowym przetrwać najgorszy okres pandemii.

W wielu wypowiedziach powtarzały się te same propozycje, które pozwoliłyby na zapewnienie ciągłości dostaw. Do najważniejszych należały – zniesienie na kilka miesięcy płatności podatków, także tych od środków transportu, i składek na ZUS, możliwość szybkiego odzyskania podatku VAT, przejęcie przez państwo wypłaty zasiłku chorobowego od pierwszego dnia zwolnienia, udzielenie gwarantowanych przez BGK kredytów obrotowych, a także umożliwienie administracyjnego przedłużenia wiz i pozwolenia na pracę w Polsce zagranicznym kierowcom spoza UE. Optymalnym rozwiązaniem byłoby umożliwienie im dokonania tych czynności bez wyjeżdżania z Polski. – Jak wyjadą, to już długo do nas nie wrócą – argumentowali przewoźnicy podkreślając, że dziś w naszych kraju kierowcy to po przedstawicielach służby zdrowia najważniejsza grupa pracowników. 
Prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Romuald Szmyd podkreślił brak roszczeniowości przewoźników. – Jesteśmy w stanie wyższej konieczności i żeby przetrwać, potrzebujemy pomocy państwa. Jeśli zostaniemy zwolnieni z obowiązku płacenia danin, to będzie już duża pomoc i ulga. Do tego konieczne jest wsparcie dla pracowników, bez nich nie utrzymamy firm – powiedział. Z kolei prezes Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji Zdzisław Szczerbaciuk zaapelował do przedstawicieli władzy o stworzenie specjalnego funduszu w wysokości kilku miliardów złotych, który zapewniłby firmom transportowym płynność finansową.

W opinii prezesa Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów Podlasie Karola Rychlika po służbie zdrowia branża transportowa jest dziś drugą pod względem ważności dla funkcjonowania rynku i zapewnienia bezpieczeństwa społecznego. Wyraził on głębokie zaniepokojenie związane z możliwością nie odzyskania wynagrodzenia za zrealizowane już przewozy. – To tym bardziej niebezpieczna sytuacja, że dziś przede wszystkim potrzebujemy żywej gotówki – powiedział. – Pojawiają się sygnały, że zagraniczne spedycje zaczynają wstrzymywać płatności. To spowoduje, że nie będzie pieniędzy m.in. na pensje dla naszych kierowców – powiedziała prezes Górnośląskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Kornelia Lewandowska. Na Śląsku sytuacja jest tak dramatyczna, że przedsiębiorcy zaczynają wyrejestrowywać pojazdy na minimum dwa miesiące. Kornelia Lewandowska zauważyła, że proponowana przez państwo pomoc często obwarowana jest zapisami, których nie wszyscy przewoźnicy są w stanie sprostać. Zwróciła uwagę na zbliżający się termin sprawozdań finansowych. – Nie ma szans na terminowe dostarczenie dokumentów – powiedziała Kornelia Lewandowska, postulując przesunięcie obowiązku sprawozdawczego minimum do sierpnia. Wspomniała też o przygotowywanej przez UE pomocy dla poszczególnych państw. – Ważne, by ktoś nam wytłumaczył, jaka ta pomoc będzie i jak będzie można z niej skorzystać - powiedziała Kornelia Lewandowska.

Wszystkie postulaty sygnatariuszy Forum Transportu Drogowego zostaną przesłane parlamentarzystom, którzy w piątek 27 marca będą głosować za przyjęciem lub wprowadzeniem poprawek do rządowego pakietu pomocowego dla przedsiębiorców.


Opr. ZMPD/DWSK/PG

W ZAŁĄCZENIU STANOWISKO FORUM TRANSPORTU DROGOWEGO 

 
SEKCJA
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Stanowisko Forum Transportu Drogowegopobierz PDF
     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD