ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Wydarzenia ZMPD
2020-02-26

Jak pomóc firmom jeżdżącym na wschód. Zebranie regionu lubelskiego ZMPD



SEKCJA

Przewoźnicy uważają, że konieczna jest zmiana składu komisji społecznej ds. podziału zezwoleń, ponieważ nie reprezentuje środowiska. 


Zebranie regionalne członków Regionu Lubelskiego ZMPD odbyło się w Kocku 26 lutego. Gospodarzami byli przewodniczący regionu Sławomir Kostjan i prezes ZMPD Jan Buczek. 

Ministerstwo Infrastruktury reprezentowali: sekretarz stanu Rafał Weber oraz Sławomir Piwowar, Marcin Rzeszewicz, zastępca głównego inspektora transportu drogowego Łukasz Bryła, dyr. BTM Małgorzata Wojtal-Białaszewska. Na zebranie przybyło 150 przewoźników. 

Czujemy się wdeptani w ziemię

Prezes Jan Buczek poinformował zebranych, że zebranie zwołane zostało na wniosek przewodniczącego regionu lubelskiego Sławomira Kostjana. Powodem zwołania były liczne niejasności i kłopoty w przewozach na wschód. Szczególnie istotny dla przewoźników jest sposób dystrybucji i reglamentowania zezwoleń. – Od listopada borykamy się z tym tematem. Właśnie wtedy pismo Ministerstwa Infrastruktury, polecające BTM zmienić system dystrybucji zezwoleń Rosja-kraje trzecie, trafiło do GITD. Powstało ono bez konsultacji ze środowiskiem – powiedział Sławomir Kostjan. – W tym liście jest wiele postanowień przeciw nam, ludziom ze wschodu. Czujemy się wdeptani w ziemię – dodał przewodniczący regionu. Przypomniał także, że wiele polskich firm na początku stycznia w ogóle nie dostało zezwoleń. Członek Komisji Rewizyjnej ZMPD Małgorzata Zdrodowska zarzuciła rządowi, że w ten sposób tworzy przewoźnikom kolejne bariery, zamiast ich wspierać i ułatwiać działalność obciążoną rosnącymi wymaganiami państw zachodnich.

Jan Buczek zaprosił do dyskusji na temat istotnych aspektów – nowych zasad dystrybucji zezwoleń i związanych z tym utrudnień. Zasady weszły w życie i BTM wydaje zezwolenia. 

Według przewodniczącego regionu źródłem zła jest komisja społeczna ds. podziału zezwoleń. – To nasza komisja, ale my z nią stajemy do konfrontacji. Bo w niej zasiadają przewoźnicy, którzy nie jeżdżą na Rosję, poza jedną osobą. Uważamy, że trzeba poprawić skład komisji. Wczoraj zmieniono jednego członka, a powołano z Ostrołęki kolegę, który także nie jeździ do Rosji. Zakpiono z nas – uważa Sławomir Kostjan. Ponadto wskazuje, że problemy stwarza także termin rozliczania i personalizacja wszystkich zezwoleń. W rezultacie, gdy niezbędne jest szybkie wydanie zezwolenia na pilny kurs, trzeba czekać 3 dni, aż przyjedzie ono „spersonalizowane” z Warszawy. 
Przewoźnik Jerzy Szepietowski i zarazem wiceprezes ZMPD stwierdził, że w tym roku nasiliły się problemy z zezwoleniami Rosja-kraje trzecie. 

Limity bazowe z obcego nadania

Dyrektor Biura Transportu Międzynarodowego Małgorzata Wojtal-Białaszewska przypomniała, że zasady przydziału określa komisja społeczna. – Na ten rok ustaliła, że 62 proc. zezwoleń Rosja-kraje trzecie będzie limitem bazowym – poinformowała dyrektor BTM. 

Przewoźnik Krzysztof Maliszewski zażądał odstąpienia od reglamentacji. – Te 62 proc. nie jest z nami ustalane. Gdy mieliśmy zagwarantowane wyższe limity, spaliśmy spokojnie. Dzisiaj mamy personalizowane zezwolenia i jeśli nie wykorzystamy ich, to te zwrócone nie będą przestemplowane i zostaną zmarnowane. Ten transport przejmie rosyjski przewoźnik – ostrzegał Maliszewski. – Proponuję dołączyć do komisji członków ze stowarzyszeń, które jeżdżą na wschód, np. z Ostrowi Mazowieckiej i z Siedlec – dodał Maliszewski. 

Przewoźnik Artur Kamiński z Sochaczewa i członek Rady Zrzeszenia ZMPD, który także jeździ na wschód uważa, że przewoźnicy powinni pisemnie domagać się nowego składu komisji społecznej. – Taka zmiana jest niezbędna – podkreślił Kamiński. 

Jan Buczek zapewnił, że również jest zbulwersowany nazwą „komisja społeczna”. – Gdy pojawiła się kwestia stałego doradztwa przy rozdziale zezwoleń, zaprosiliśmy do ZMPD przedstawicieli stowarzyszeń do wypracowania stanowiska środowiska. Komisja otrzymała mandat do określenia zasad podziału deficytowych zezwoleń. To była nasza, 5-osobowa komisja, którą nazywaliśmy społeczną. Zgłosili się kolejni chętni, a minister poszerzył skład o dwie osoby. Od tego czasu współpraca z komisją pozostawia wiele do życzenia. W ocenie przewoźników komisja raczej blokuje inicjatywy, które mogłyby ułatwić dystrybucję zezwoleń – uważa prezes ZMPD. 

Niełatwe dyskusje

Przewoźnik Andrzej Końka zaapelował do ministra Rafała Webera o wzięcie pod uwagę próśb przedsiębiorców. – Procentowy podział jest niekorzystny dla przewoźników, bo te odejmowane procenty wędrują do firm konkurencyjnych, zakładanych przez Ukraińców, Litwinów – wskazał. 
Wiceminister Rafał Weber broniąc się przed zarzutami zapewnił, że niesprawiedliwe jest twierdzenia, iż Ministerstwo Infrastruktury działa wbrew interesowi polskich przewoźników. – W 2015 roku do dyspozycji naszych firm było 45 tys. zezwoleń Rosja-kraje trzecie. Zwiększyliśmy ich liczbę do 64 tys. w 2019 roku. To wy z nich korzystacie. Podobnie jest z ograniczeniem kontyngentów zezwoleń wymienianych z Ukrainą i Białorusią. To niełatwe dyskusje na komisjach mieszanych. Oddajmy sprawiedliwość faktom – zaapelował wiceminister. 

Odnosząc się do kwestii personalizacji oraz kwartalnego rozliczania limitu zaprosił na spotkanie robocze w ministerstwie. – Jeżeli są obszary do ulepszenia, porozmawiamy na ten temat. Jesteśmy na to otwarci. Limity na rok 2020 nie są zagrożone – zapewnił wiceminister Weber. 


Opr. ZMPD/RP

SEKCJA

Galeria zdjęć

SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD