INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
James Hughes podkreślił, że priorytetem brytyjskiego rządu jest utrzymanie w miarę swobodnego przepływu towarów przez granicę. Zapewnił, że nie zostaną wprowadzone nowe kontrole, chyba że będą wymagały tego niespodziewane okoliczności; nie będzie także istotnych zmian regulacyjnych. Natomiast zmiany dotyczące dokumentacji mają być ograniczone do minimum. – Ważne jest, by polscy przewoźnicy byli przygotowani do sytuacji „po Brexicie”, m.in. by mieli już komplet deklaracji celnych przed wjazdem do Wielkiej Brytanii – powiedział zastępca ambasadora. Poinformował, że Wielka Brytania jest przygotowana na ewentualne opóźnienia związane z odprawą ciężarówek na granicy z Unią Europejską. – Zaplanowaliśmy miejsca parkingowe i postojowe w hrabstwie Kent – powiedział James Hughes. Przypomniał także o prowadzonej przez brytyjski rząd intensywnej akcji informacyjnej.
– Potok ciężarówek jadących codziennie do Wielkiej Brytanii jest tak ogromny, że nawet chwilowe wahnięcie spowoduje ogromne problemy. Dlatego jesteśmy nieco uspokojeni słysząc, że liczba procedur zostanie zminimalizowana i nie będzie zakłóceń w transporcie – powiedział prezes ZMPD Jan Buczek. Zauważył, że nie tylko przewoźnicy są narażeni na ogromne straty związane z bezumownym Brexitem, lecz także brytyjscy klienci czekający na komponenty, które składają się potem na ostateczny produkt. W jego opinii najgorzej będzie w pierwszych dniach rozwodu. Przewiduje, że wielu przedstawicieli brytyjskiego biznesu zapewne zrezygnuje z kooperacji z Unią Europejską ze względu na różnego rodzaju trudności wynikające np. z braku możliwości dotrzymywania terminów dostaw. – Dlatego wolelibyśmy się nie rozwodzić, bo jestem przekonany, że stracimy na tym wszyscy. Ale to nie my mamy w tej kwestii ostatnie zdanie – powiedział prezes ZMPD.
– To oczywiste, że macie państwo wątpliwości i obawy związane z tym wydarzeniem. Będziemy się starali je rozwiać – odpowiedział James Hughes. Jak podkreślił, premier Boris Johnson jest zdeterminowany, by do Brexitu doszło 31 października 2019 r. – z umową z Komisją Europejską lub bez niej. – Nasz rząd stara się o zawarcie porozumienia, dzięki któremu nie dojdzie do twardego Brexitu. Jednym z naszych warunków jest przynajmniej częściowe usunięcie z umowy rozwodowej tzw. bezpiecznika irlandzkiego. To dla Wielkiej Brytanii kluczowa kwestia – podkreślił. Przypomniał jednocześnie, że by umożliwić sprawne funkcjonowanie działalności przewozowej i łagodzić skutki bezumownego Brexitu uzgodniono, iż do końca 2019 r. będą obowiązywały dotychczasowe przepisy związane z dostępem do wspólnego rynku. – Mamy nadzieję, że uda się wypracować rozwiązania, które będą obowiązywały także później – dodał zastępca ambasadora.
Radca Prezesa ZMPD Tadeusz Wilk poruszył problem zezwoleń EKMT i ich ewentualnej ważności po 31 grudnia 2019 r. W odpowiedzi usłyszał, że szczegóły dotyczące tego problemu zależeć będą od porozumienia Wielka Brytania – Unia Europejska. Brytyjscy goście nie potrafili odpowiedzieć na pytanie Dyrektora Generalnego ZMPD Wiesława Starostki dotyczące możliwości odliczania od początku 2020 r. podatku VAT od zakupionego w Wielkiej Brytanii paliwa. Z ich słów wynikało jednak, że sytuacja zmieni się w tej kwestii prawdopodobnie już od 1 listopada 2019 r.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Komisja Europejska i Wielka Brytania doszły do porozumienia dotyczącego dostępu do wspólnego rynku do końca roku, ale to nas oczywiście nie satysfakcjonuje – będziemy się starać, by ten termin przedłużyć – powiedziała Joanna Popiołek, Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.