INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Yan Zhou, główna przedstawicielka IRU na Wschodnią i Południowo-Wschodnią Azję, pokrótce przypomniała historię konwencji TIR i aktualną sytuację związaną z obejmowaniem jej zasięgiem kolejnych państw, w tym – od niedawna – Chin. Omówiła także m.in. możliwości, jakie daje polskim przewoźnikom chiński model biznesowy. Podkreśliła przy tym, że dziś Chiny i Unia Europejska to potężni partnerzy handlowi. Jak wielka jest przestrzeń do rozwoju transportu drogowego świadczy fakt, że obecnie aż 96 proc. wymiany towarowej Chiny-UE odbywa się drogą morską. Władze Chin podejmują kroki mające na celu zmianę tego stanu rzeczy. Niedawna inicjatywa prezydenta Chin ma stworzyć nowe możliwości dla transportu drogowego i rozwoju biznesu między Chinami a Europą. To z kolei stanowi dużą szansę do rozwoju także i dla polskich przewoźników.
Kelvin Tang z CEVA Logistics, na przykładzie działalności reprezentowanego przez siebie podmiotu przedstawił praktyczne aspekty organizacji przewozów drogowych.
Sławomir Piwowar z ministerstwa infrastruktury poinformował o trwających pracach nad umową bilateralną z Chinami, wzorowanej na finalizowanej powoli, a procedowanej od roku umowie z Mongolią. Pozwoli to na przyspieszenie prac nad podobnym modelem współpracy, realnie powinna być ona gotowa w ciągu sześciu miesięcy. – Podobnie jak w przypadku rozwiązania dotyczącego Mongolii, już na etapie uzgodnień ze stroną chińską chcemy dokonać wstępnej wymiany zezwoleń – powiedział przedstawicieli ministerstwa infrastruktury.
Podczas dyskusji polscy przewoźnicy zadawali gościom szczegółowe pytania dotyczące m.in. prawnych możliwości wykorzystywania karnetów TIR przez chińskich partnerów, kwestii dotyczących zagwarantowania ładunków powrotnych, a także formy przewozów kontenerów – czy mogą się one odbywać na plandekach czy też muszą być realizowane w klasycznych kontenerowozach i możliwości wjazdu do strefy buforowej, gdzie dochodziło by do przeładunku. Nie uniknięto także pytań o kwestie finansowe, m.in. ubezpieczeń.
Spotkanie poprowadził radca prezesa ZMPD Tadeusz Wilk. W podsumowaniu dyskusji podkreślił, że w obliczu stale rosnącej liczby firm, a co za tym idzie i ciężarówek w transporcie międzynarodowym kierunek dalekowschodni jest przyszłością. Kto pierwszy to zauważy, ten wygra. – Jeśli nie my, to na nasze miejsce wejdą przewoźnicy z Litwy, Rumunii, Bułgarii czy Ukrainy – powiedział Tadeusz Wilk.
Opr. ZMPD/DWSK/PG
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.